Sv: 3666 barn fikk sovemedisin... (VG)
Jeg stusser litt over at man slenger Melatonin i samme bås som f.eks. Vallergan. Hvordan ville statistikken sett ut om man skilte ut Melatoninen?
Melatonin er noe vi alle danner i kroppen, men en del mennesker danner for lite av det. Altså selges det på registreringsfritak og brukes fast dersom spesialist skriver det ut. På min sønns skjema står det med begrunnelsen "søvnvansker på grunn av hjerneorganisk dysfunksjon". Når sønnen min får Melatonin får han altså normale nivåer i kroppen slik som andre har fra naturens side. På samme måte som jeg ville ha gitt ham vitamintilskudd dersom det viste seg at han hadde et underskudd på det.
Melatonin selges forøvrig over disk som helsekost i andre land.
Det å gi et barn med f.eks. ADHD og store søvnvansker Melatonin fast (og på grunn av god og regelmessig oppfølging også hyppige resepter fremfor store kvanta per resept) blir noe helt annet enn å gi Imovane, Vallergan osv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|