Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilket bilsete til ettåring?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-07, 22:35   #1
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilket bilsete til ettåring?

Jeg prøver å orientere meg i den stadig skiftende jungelen av bilseter, og andres erfaringer er selvsagt alltid verdt å ta med seg på veien.

Jeg har følgende krav og ønsker til et sete.

• Skal selvsagt være bakovervendt.
  • Kan gjerne være kun bakovervendt, men ikke et krav.
  • Skal ha god sidekollisjonsbeskyttelse. (Hovedgrunnen til at vi ikke gjenbruker Frøknas Acta Cosmic er at jeg synes det er for grunt.)
  • Må kunne brukes alle plasser i baksetet, også i midten.
  • Kan gjerne være "enkelt" å montere, siden vi ikke har egen bil og kommer til å flytte setet fra bil til bil. (Ja, jeg vet at ingen av dem egentlig er enkle å montere.)
  • Må ikke kreve Isofix.
Prisen og designet er underordnet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:44   #2
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket bilsete til ettåring?

Vi har HTS BeSafe iZi Combi til begge to, og er veldig fornøyd med det. Minstemann er nå 8 mnd, og sitter så fint i setet atte.

I monteringsanvisningen står dette:

Sitat:

BeSafe iZi COmbi kan brukes i biler som er oppgitt i listen på nest siste side, og som har godkjent 3-punkts/2 punkts fastbelte, faste eller rullebelter godkjent etter ECE reglement nr. 16 eller tilsvarende standard.

Og så litt om at stolen bør prøves i de aktuelle bilene, bl.a fordi beltelengde kan variere.

Setet har et støtteben som brukes når det er bakovervendt, så det er ikke sikkert det vil passe i modten i alle bilene.

Første gangen jeg monterte setet syntes jeg det var et styr, men nå som jeg har gjort det et noen ganger går det veldig fint, og jeg kunne nok ha flyttet det mellom biler om jeg måtte.

Om du lurer på om setet passer i de bilene du skal bruke, så bare spør, jeg sitter her med lista foran meg.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:46   #3
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Vi er veldig fornøyd med vårt Akta Duologic sete. Det synes jeg også er relativt enkelt å montere, og kan brukes både med Isofix og belter. Det kan brukes på alle seteplasser, også topunktseler.
Minuset med setet er at det kun kan brukes til 18 kg.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:48   #4
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Det er det samme for iZi.

Gammel 25-09-07, 22:58   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Hiver meg på denne, for eg er begynt å lure på kva sete me skal ha etter Maxi Cosien.

18kg høyres meir enn nok ut for meg som har ein 5-åring på 16kg

Synes DuoLogic-setet ser litt ut som ein rom-rakett eller noko sånt. Det ser digert ut, men eg har ikkje sett det RL.

Gammel 25-09-07, 23:00   #6
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Men når ungen er 18 kg så er han/hun vel sannsynligvis for lang for denne typen sete uansett? De fleste går vel over til beltestol innen den tid? Min 5 1/2-åring er 19 kg og det hadde ikke vært særlig relevant med hverken bakovervendt sete eller 5-punkt-sele lenger

Gammel 25-09-07, 23:03   #7
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Men når ungen er 18 kg så er han/hun vel sannsynligvis for lang for denne typen sete uansett? De fleste går vel over til beltestol innen den tid? Min 5 1/2-åring er 19 kg og det hadde ikke vært særlig relevant med hverken bakovervendt sete eller 5-punkt-sele lenger

Det var det jeg tenkte da jeg gikk til innkjøp av enda et BeSafe iZi Combi da lillebror skulle flytte ut av babysetet sitt (planen var opprinnelig at han skulle overta storebroren sitt, som skulle få nytt sete i en større klasse). Eldstemann har vel bare gått opp 1 kilo på ett år, så det tar nok tid før han bikker 18 kg.

Gammel 25-09-07, 23:04   #8
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er veldig fornøyd med mitt BeSafe iZi Combi!

Gammel 25-09-07, 23:07   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også HTS izi kid (ikke combi vi da) - Det er veldig godt, men tar stor plass synes jeg. (vi kan ikke ha det bak førersetet) Det kan godt være at du oppfatter det som for grundt også.

Hva med Britax duo plus eller hva det enn heter for noe?

Gammel 25-09-07, 23:07   #10
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Akta Graco Duologic er også mitt førstevalg. Setet trenger ikke forankringsseler så er lett å montere og lett å flytte hvis man trenger det. Setet låser heller ikke setet foran i en posisjon.

Britax Secura er også et godt alternativ. Eneste er at det er litt usikkert om setet kan brukes med 2pkt. Det står litt motstridende i bruksanvisningen men vi håper Britax kommer med noe skikkelig svar snart. Har man 3-pkt alle plasser så er det ikke noe problem ihvertfall.

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Min snart 4 åring passerte 18kg når hun var 3,5 år. Så vi måtte kjøpe et nytt sete til henne. Kjøpte da et Brio Zento som går til 25kg bakovervendt og det kan hun bruke lenge ennå. Hun er ca 105 cm og har mange cm å gå på før setet er for kort.

Gammel 25-09-07, 23:09   #11
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vi har også HTS izi kid (ikke combi vi da) - Det er veldig godt, men tar stor plass synes jeg. (vi kan ikke ha det bak førersetet) Det kan godt være at du oppfatter det som for grundt også.

Hva med Britax duo plus eller hva det enn heter for noe?

Dette selges så vidt jeg vet ikke i Norge. Det er vel også bare framovervendt så ikke aktuellt om det er i salg heller.

Gammel 25-09-07, 23:10   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du vet at det skal gå an å få kjøpt XTP-pakken til Acta Graco Cosmic setet Teo?
Det inneholder den ekstra sidebeskyttelsen og støttebenet.

Gammel 25-09-07, 23:23   #13
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Tror det er veldig vanskelig å få tak i den. Tror bare de produserte denne en liten periode når XTP kom.

Gammel 25-09-07, 23:31   #14
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk for tips.

Nei, det visste jeg ikke, men spørsmålet er jo om det har noen hensikt å bruke det gamle setet uansett. Det kommer til å være åtte år gammelt når det skal skiftes ut med beltestol, og det blir vel i eldste laget, blir det ikke? Men mange takk for tipset. Jeg skal definitivt ta det med i beregningen.

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Akta Graco Duologic er også mitt førstevalg. Setet trenger ikke forankringsseler så er lett å montere og lett å flytte hvis man trenger det. Setet låser heller ikke setet foran i en posisjon.

Interessant! Jeg visste ikke det med forankringsselene. Jeg hadde egentlig avskrevet dette setet, siden det virket som om hovedgrunnen for å kjøpe det var at det virkelig går fra 0 kg (i praksis og ikke bare i teorien). (To uavhengige ekspeditører mente også at dette setet var unødvendig for vårt behov, siden vi var ferdig med babyperioden allerede. Ingen av dem nevnte noe om at setet hadde kvaliteter utover det vanlige, utenom babyinnlegget.) Det må definitivt sjekkes ut på nytt.

Sitat:

Britax Secura er også et godt alternativ. Eneste er at det er litt usikkert om setet kan brukes med 2pkt. Det står litt motstridende i bruksanvisningen men vi håper Britax kommer med noe skikkelig svar snart. Har man 3-pkt alle plasser så er det ikke noe problem ihvertfall.

Det er dette setet jeg har på førsteplass så langt. Jeg tror ikke noen av de bilene vi bruker har topunktsele bak, så det spiller ingen rolle om det ikke kan monteres slik.

Gammel 25-09-07, 23:37   #15
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Me kjøpte Duologic etter at vesla var ferdig med babysete.
Knallfornøyd
3 ulike grader ein kan stille sete i.
Det ser stort ut men tar eigentleg liten plass. Føles mindre en comsicen me hadde før.

Gammel 25-09-07, 23:43   #16
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Interessant! Jeg visste ikke det med forankringsselene. Jeg hadde egentlig avskrevet dette setet, siden det virket som om hovedgrunnen for å kjøpe det var at det virkelig går fra 0 kg (i praksis og ikke bare i teorien). (To uavhengige ekspeditører mente også at dette setet var unødvendig for vårt behov, siden vi var ferdig med babyperioden allerede. Ingen av dem nevnte noe om at setet hadde kvaliteter utover det vanlige, utenom babyinnlegget.) Det må definitivt sjekkes ut på nytt.

Dette setet er det eneste som virkelig egner seg fra nyfødt og opp til 18kg. Men det betyr ikke at det ikke er et godt sete fra 9-18kg. Vi skal kjøpe dette til lillebror når han er ferdig med MaxiCosi'n sin. Setet er ganske dyrt så er kanskje derfor selgerene ikke pusher det til gruppe 1-kjøpere. Hvis du bestemmer deg for dette så koster det 3000sek på Happyland. Altså mye å spare på å ta en svensketur.

Gammel 26-09-07, 12:58   #17
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville nok gått for et sete som er opp til 25 kg bakovervendt, man kan sitte bakovervendt helt til man vokser ut av sete i antall kg eller på høyden. Man må ikke snu barna fremovervendt når de er fire

Må også si at jeg er veldig fornøyd med DuoLogic, toåringen vår stor trives i sitt sete. Når han har vokst ut av det skal han over i et sete som er bakovervendt til 25 kg.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 13:05   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Jeg ville nok gått for et sete som er opp til 25 kg bakovervendt, man kan sitte bakovervendt helt til man vokser ut av sete i antall kg eller på høyden. Man må ikke snu barna fremovervendt når de er fire

Nei, selvsagt ikke, men jeg kommer til å være godt fornøyd hvis vi klarer målet om fire år.

Når et gjelder vektklasse, kan jeg ikke for mitt bare liv se for meg at 18 kg skal by på problemer. Frøkna, på fem år og fire måneder, veier mellom 16 og 17 kg nå, og jeg regner ikke med at hun runder 18 kg før hun begynner på skolen. Lillesøsteren viser alle tegn på å ha samme kroppsbygging.

Gammel 26-09-07, 13:44   #19
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Hvor får man tak i dette? Jeg har mistet støtebenet mitt, finner det ingen plass. Så nå sitter gutten fremovervendt mot mitt ønske.

Sorry innblanding i tråden der jeg ikke kommer med noen råd overhode, er ikke helt oppdatert på sete fronten.

Foresten har HTS izi id og er fornøyd med det, også passe fornøyd med XTP en (når jeg har støttebeinet vel og merke).

Gammel 26-09-07, 13:52   #20
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Synes DuoLogic-setet ser litt ut som ein rom-rakett eller noko sånt. Det ser digert ut, men eg har ikkje sett det RL.

Det ser stort ut, men er ikke så stort allikevel synes jeg. Det tar ihvertfall ikke så stor plass i bilen som det ser ut som.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.