|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
Kjører du Toyota med god samvittighet?Kom over en artikkel som fikk meg til å tenke. Mange er flinke til å å kjøpe barneklær som ikke er produsert i land med barnearbeid, fairtraide produkter osv. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Jeg kjører min Toyota med god samvittighet. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Jeg har ikke Toyota da, men jeg kjører jo bil fra et firma opprettet med slavearbeid og tuftet på menneskeskjebner. Unnskylder meg med at det er lenge siden, men .... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Jeg har litt dårlig samvittiget hele tida.
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Har ikke Toyota og kommer nok aldri til å kjøpe det heller, uavhengig av arbeidernes rettigheter eller ei. Men gjelder dette kun Toyota? Hva med andre bilmerker? Vi har Opel og mannen er Opelholiker.
|
|
|
#7 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Jeg kom bare over denne artikkelen jeg. Regner med at det ikke bare er Toyota nei. Mange bilmerker fra Japan. Sikkert ikke noe bedre de som blir produsert i Kina heller. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
representert
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Da blir det ikke Toyota her. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
representert
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?
Har aldri satt meg inn i biler/deler og hvor de produseres, men skal se om jeg får lest litt om det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
![]() |
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Jeg kjører ikke Toyota selv, men jeg ville ikke hatt det fnugg av dårlig samvittighet hvis jeg skulle ha kjørt det
|
|
|
#12 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Har uansett dårlig samvittighet for bilkjøring, men ikke mer for Toyota enn med andre merker. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ustabil
|
Misforstår jeg nå, eller er referansen her fra 1982? 25 år gammel? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Trøtt
|
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Jeg leste det på samme måte som deg, bina, at referansen er 25 år gammel.
|
|
|
#15 |
|
A friend with benefits
|
Jeg også. Om jeg til stadighet skal tenke på all verdens elendighet, så blir jeg gal. Man kan ikke ha dårlig samvittighet for alt her i verden.
|
|
|
#16 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Er det noen grunn til å tro at det har blitt så utrolig mye bedre nå? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Og kjører du er "haugagammel"Toyota burde samvittigheten din vært ganske svart ha ha |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Nå kjører vi kun Tyske biler og der er det vel rimelig ordnede og siviliserte forhold, men jeg tror ikke jeg hadde hatt nevneverdig dårlig samvittighet uansett. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Me køyrer Toyota, ja. Me valgte det pga. at den er trafikksikker og driftssikker og relativt rimelig. Eg har aldri før høyrt om dette som blir nevnt i hovudinnlegget og saknar link til kilder og/eller referansar.
|
|
|
#20 |
|
Hertuginne
|
Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?Dette er jo tatt omtrent rett ut av løse luften. For det første så er denne referansen fra 1982, 25 år gammel, og mye, veldig mye kan og har skjedd i Japans bilindustri siden den gang. Det som skjedde i Japan da de begynte bilproduksjon var at etter å ha studert hvordan Ford gjorde det i USA innførte Toyota som en av de første bilprodusentene i Japan det såkalte Just in Time-prinsippet, i stedet for det tradisjonelle samlebåndet, som hadde vært standarden før. Dette var først og fremst for å forhindre såkalte flaskehalser i produksjonen, og var en ekstrem effektivisering av produksjonen. Arbeiderene roterte også fra arbeidsstasjon til arbeidsstasjon, så det ble ikke så ensformig som det som var vanlig før, hvor en ble opplært i en operasjon og det var det. Men medaljen hadde en bakside, blant annet har de en helt annen arbeidskultur enn vi er vant til i vesten. Det som kjennetegner denne kulturen og den suksess den har hatt, er nettopp fokuseringen på de ansatte som bedriftens viktigste ressurs og produksjonskraft. Stikkord her er medvirkning, kvalitetssirkler, lojalitet, samhørighet, familiefølelse, konsensus, evnen til å jobbe i "team" osv. Dette er utvilsomt viktige faktorer som har bidratt til den enorme fremgangen i japansk økonomi. Men samtidig så er det en beinhard disiplin, total konformitet og lange arbeidsdager. Kamata, som konemor henviser til, var en japansk journalist som jobbet et halvt år på en japansk bilfabrikk.
|
![]() |
|
|