Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjører du Toyota med god samvittighet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-07, 09:33   #1
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Kjører du Toyota med god samvittighet?

Kom over en artikkel som fikk meg til å tenke. Mange er flinke til å å kjøpe barneklær som ikke er produsert i land med barnearbeid, fairtraide produkter osv.
Tenker du over dette når du kjøper bil?

Japaneren Kamata, som jobbet for Toyota har i kritiske ordlag sammenlignet arbeidsplassen og firmapensjonatet med en militærleir. Han hevder at arbeidernes liv bokstavlig talt er bundet til samlebåndet, som går dag og natt, hverdag som helligdag, og at svært få tør å ta lovfestet ferie. Hans kommentar til denne arbeidsformen er: "this is a nightmare that I have lived, and the anger will not go away"(Kamata, 1982).

Dette var faktisk helt nytt for meg.

Så kjører vi bilene våre med god samvittighet?

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 09:34   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjører du Toyota med god samvittighet?

Jeg kjører min Toyota med god samvittighet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 09:37   #3
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Hm jeg også .

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 10:18   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke Toyota da, men jeg kjører jo bil fra et firma opprettet med slavearbeid og tuftet på menneskeskjebner. Unnskylder meg med at det er lenge siden, men ....

Jeg var ikke klar over at det var så ille i japan. Jeg kan nok velge Toyota like vel, men skulle jeg hatt helt ren samvittighet måtte jeg da ha fortrengt denne informasjonen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 10:20   #5
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg har litt dårlig samvittiget hele tida.

Men ikke mer for hvor og hvordan bilen er produsert (for leeeenge iden) enn for de andre problemene min vestlige livsstil skaper for resten av verden. Regner med at hvis jeg fant meg en Max Havelaar-bil og heller kjøpte den, ville produksjon, avfallshåndtering og alt det andre i forbindelse med bilbytte samlet sett gjøre mer skade på verden.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 10:22   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke Toyota og kommer nok aldri til å kjøpe det heller, uavhengig av arbeidernes rettigheter eller ei. Men gjelder dette kun Toyota? Hva med andre bilmerker? Vi har Opel og mannen er Opelholiker.

Gammel 27-09-07, 10:27   #7
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Standard

Jeg kom bare over denne artikkelen jeg. Regner med at det ikke bare er Toyota nei. Mange bilmerker fra Japan. Sikkert ikke noe bedre de som blir produsert i Kina heller.
Mercedes vet jeg blir produsert i Tyskland eller er ikke jeg så utrolig informert om biler og produksjonsland.

Gammel 27-09-07, 10:38   #8
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da blir det ikke Toyota her.

Driver så smått og sjekker ut biler som vi har lyst på, og kriteriene er:

-jeg må ikke kaste opp mens jeg kjører, kommer høyt opp på kriterielista.
-relativ god bagasjeplass

Og det blir nok ikke Opel en gang til.. Ny bil, og 10 reperasjoner på 2 år... Ikke igjen.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 10:49   #9
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

De fleste bilmerker har deler som er produsert i Asia og da fortrinnsvis Kina, Taiwan og Korea.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 11:33   #10
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis du finner et bilmerke som produserer alle delene sine på fabrikker hvor arbeiderne har gode arbeidsvilkår så si i fra!

Har aldri satt meg inn i biler/deler og hvor de produseres, men skal se om jeg får lest litt om det.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 13:12   #11
Alioli
Fullverdig medlem

Alioli sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Alioli er litt kul
Standard

Jeg kjører ikke Toyota selv, men jeg ville ikke hatt det fnugg av dårlig samvittighet hvis jeg skulle ha kjørt det

Gammel 27-09-07, 13:17   #12
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har uansett dårlig samvittighet for bilkjøring, men ikke mer for Toyota enn med andre merker.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 13:26   #13
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Hans kommentar til denne arbeidsformen er: "this is a nightmare that I have lived, and the anger will not go away"(Kamata, 1982).

Dette var faktisk helt nytt for meg.

Misforstår jeg nå, eller er referansen her fra 1982? 25 år gammel?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 13:49   #14
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste det på samme måte som deg, bina, at referansen er 25 år gammel.

Jeg ville aldri tatt en beslutning på et kjøp basert på 25 år gamle uttalelser. Når det er sagt, jeg har generelt litt dårlig samvittighet for all bilkjøringen min, men å finne en bil som ikke har deler som er produsert i typiske lavkostland i 2007 tror jeg er vanskelig!

Gammel 27-09-07, 14:29   #15
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg kjører min Toyota med god samvittighet.

Jeg også. Om jeg til stadighet skal tenke på all verdens elendighet, så blir jeg gal. Man kan ikke ha dårlig samvittighet for alt her i verden.

Gammel 27-09-07, 14:34   #16
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Standard

Er det noen grunn til å tro at det har blitt så utrolig mye bedre nå?

Gammel 27-09-07, 14:35   #17
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Standard

Og kjører du er "haugagammel"Toyota burde samvittigheten din vært ganske svart ha ha

Gammel 27-09-07, 14:51   #18
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Nå kjører vi kun Tyske biler og der er det vel rimelig ordnede og siviliserte forhold, men jeg tror ikke jeg hadde hatt nevneverdig dårlig samvittighet uansett.

Jeg er en smule naiv når det kommer til slike ting, og tenker som så at det er lite jeg kan bidra med uansett om jeg boikotter varer produsert i slike land. *innrømmer*

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-07, 15:10   #19
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me køyrer Toyota, ja. Me valgte det pga. at den er trafikksikker og driftssikker og relativt rimelig. Eg har aldri før høyrt om dette som blir nevnt i hovudinnlegget og saknar link til kilder og/eller referansar.

Gammel 27-09-07, 16:03   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jo tatt omtrent rett ut av løse luften. For det første så er denne referansen fra 1982, 25 år gammel, og mye, veldig mye kan og har skjedd i Japans bilindustri siden den gang. Det som skjedde i Japan da de begynte bilproduksjon var at etter å ha studert hvordan Ford gjorde det i USA innførte Toyota som en av de første bilprodusentene i Japan det såkalte Just in Time-prinsippet, i stedet for det tradisjonelle samlebåndet, som hadde vært standarden før. Dette var først og fremst for å forhindre såkalte flaskehalser i produksjonen, og var en ekstrem effektivisering av produksjonen. Arbeiderene roterte også fra arbeidsstasjon til arbeidsstasjon, så det ble ikke så ensformig som det som var vanlig før, hvor en ble opplært i en operasjon og det var det. Men medaljen hadde en bakside, blant annet har de en helt annen arbeidskultur enn vi er vant til i vesten. Det som kjennetegner denne kulturen og den suksess den har hatt, er nettopp fokuseringen på de ansatte som bedriftens viktigste ressurs og produksjonskraft. Stikkord her er medvirkning, kvalitetssirkler, lojalitet, samhørighet, familiefølelse, konsensus, evnen til å jobbe i "team" osv. Dette er utvilsomt viktige faktorer som har bidratt til den enorme fremgangen i japansk økonomi. Men samtidig så er det en beinhard disiplin, total konformitet og lange arbeidsdager. Kamata, som konemor henviser til, var en japansk journalist som jobbet et halvt år på en japansk bilfabrikk.

Man kan selvsagt ta en beslutning om å boikotte Toyota på grunn av arbeidsmiljøet, men da må en være konsekvent og boikotte alle produkter som kommer fra Japan. Be my guest, sier bare jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.