Sv: Fengselskoret
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Jeg har såvisst ikke noe som helst hevnbehov, bare ikke noe ønske om å bli konfrontert med gjerningspersonen på skjermen. Og reklameplakater hvor det står "vi måtte i fengsel for å bli kjent" er direkte provoserende og i mine øyne ganske så uetiske og respektløse i forhold til de som er ofre for disse personene.
Jeg vet forøvrig ganske mye om fengselsvesnet og har ikke noe behov for å se på et realityshow for å vite hvordan ting går for seg bak murene.
Jeg syns denne debatten har dreid i retning av hvorvidt fengsel skal fungere som straff eller ikke, og det er IKKE det jeg debatterer. Jeg debatterer usmakligheten i å sende et slikt program.
Uansett mener jeg at man skal ansvarliggjøres for sine handlinger. At en kjip oppvekst kan ha noe å gjøre med at man havner på skråplanet er en ting, noe helt annet er hva man som bevisst voksen velger å gjøre med den situasjonen man er havnet i. For det er faktisk noe som heter "fri vilje".
Jeg syns du blander kortene kraftig.
For det første: det spiller liten rolle hva DU personlig debatterer hvis debatten handler om noe annet.
For det andre: ja, folk stilles til ansvar for sine handlinger, og ja, man har fri vilje. De sitter i fengsel. De har med andre ord blitt stilt til ansvar for sine handlinger. Det er jo nettopp det programmet viser.
For det tredje: gjerningsmannens fortid er interessant i programmet fordi den kan bidra til å forklare hvorfor ting ble som de ble. Forklaring og forsvar er to forskjellige ting.
For det fjerde: selv om du ikke føler "behov" for å se programmet så betyr ikke det at programmet er uetisk.
Og sist men ikke minst: selvsagt er det naturlig at debatten også handler om hva fengsel skal være. Når du og andre trekker fram hvor uetisk, respektløst og usmakelig programmet er så er jo det nettopp fordi dere mener at fengsel burde være slik at de innsatte ikke fikk lov til å profilere seg selv i reality-show.
Jeg må jo også minne om at mange innsatte i fengsler slipper til i media, de intervjues, skriver bøker og deltar i debattprogrammer. Slik sett skiller ikke dette konseptet seg dramatisk ut.
Jeg oppfatter da at ditt "problem" i forhold til programmet - årsaken til at du oppfatter det som "usmakelig" - er at det lages underholdning med innsatte som "stjerner". Og du syns ikke de fortjener å få være stjerner. Du syns at de burde gjemmes vekk så folk slapp å se dem.
Min oppfatning er at din oppfatning er utdatert. (Og minner litt om hvordan man behandlet funksjonshemmede for en del år siden).
For hvis vi ser på hva dette programmet handler om - det er ikke galt å se at folk sitter i fengsel. Det er ikke verken galt eller nytt at innsatte slipper til i media. (Orderud-saken er vel kron-eksemplet). Det er heller ikke nytt at man debatterer hvorvidt ofrene bør ha rett til medbestemmelse (Baneheia-saken, for eksempel) i forhold til innsatte. Og det er slett ikke nytt at man snakker om hvorfor folk har blitt kriminelle. Det eneste nye momentet her er at de blir "stjerner" i et underholdningsprogram.
|