Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Oppfordring om Burma

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-07, 11:04   #41
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppfordring om Burma

Opprinnelig lagt inn av Verity, her.

Har ingen røde klær, jeg. Ser ikke helt poenget uansett. Jeg kan da sympatisere med ofrene uansett.

Ja, selvfølgelig. Men av og til er det jo hyggelig å gjøre noe som syns.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 11:07   #42
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Både jeg, mannen og storesøster har røde gensre på oss i dag. Syns jo ikke utendørs i kulda (bare storesøster som har rød parkdress).

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 11:10   #43
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ja, selvfølgelig. Men av og til er det jo hyggelig å gjøre noe som syns.

Er bare jeg og babyen min her, likevel.

Gammel 28-09-07, 11:11   #44
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Mitt eneste røde plagg er ammetoppen med altfor stor utringing. Men pytt - jeg har da på meg min beste amme-bh under

Gammel 28-09-07, 12:44   #45
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag er hele familien rødkledd. Og toåringen vaset rundt i barnehagen og messet "heia munkene" idet vi leverte ham. Det er vel ikke fortidlig å gjøre ungene politisk engasjerte i toårsalderen?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 12:56   #46
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sovnet av i dag, og jeg må innrømme at jeg ikke en gang tenkte på Burma da jeg kledde på meg i all hast. Men vesken min har røde fisker da. Det må jo telle litt.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 13:32   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Og toåringen vaset rundt i barnehagen og messet "heia munkene" idet vi leverte ham. Det er vel ikke fortidlig å gjøre ungene politisk engasjerte i toårsalderen?

Kule poden!
Lille B var med i 8. marstog tidligere i år, og i kveld satser vi på å delta i markeringen på Rådhusplassen.

Gammel 28-09-07, 13:36   #48
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kule poden!
Lille B var med i 8. marstog tidligere i år, og i kveld satser vi på å delta i markeringen på Rådhusplassen.

Dit skal vi også, hele familien, med svigermor i front. Kanskje vi sees da!

Gammel 28-09-07, 13:36   #49
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

I dag er hele familien rødkledd. Og toåringen vaset rundt i barnehagen og messet "heia munkene" idet vi leverte ham. Det er vel ikke fortidlig å gjøre ungene politisk engasjerte i toårsalderen?

Kule poden!

Mine små er også rødkledd, og er for fred og mot krig og sånn. De har ikke inngående kjennskap til tingenes tilstand for å si det sånn, men de vet at vi markerer solidaritet med noen som ikke har det godt.

Gammel 28-09-07, 13:46   #50
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Igjen må jeg bare konstatere at jeg nok tilhører en bevisstløs del av samfunnet. Har ikke sett noen med "påfallende" røde klær i dag. Noen røde parkdresser i barnehagen, ja, men de var jo i grunnen røde i går også.

Jeg syns røde-klær-aksjonen er meningsløs.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 13:54   #51
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var rødkledde alle sammen da vi dro hjemmefra i dag, og det var med glede jeg konstaterte at Snuppa ikke var den eneste i barnehagen i dag med rød genser og jeg var heller ikke den eneste rødkledde som leverte.

Snuppa insisterte på rød jakke i tillegg til genseren (vanligvis velger hun rosa), og hun fikk viljen sin. :stolt mor:

Jordmoren min var også rød i dag, og kommenterte at jeg også var det. Jeg har sett mange rødkledde i dag, men om det er tilfeldig??????

Gammel 28-09-07, 13:54   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Mine små er også rødkledd, og er for fred og mot krig og sånn. De har ikke inngående kjennskap til tingenes tilstand for å si det sånn, men de vet at vi markerer solidaritet med noen som ikke har det godt.

Jupp, forståelsen hos Lille B er ikke spesielt dyptpløyende (ikke min innføring heller), men jeg håper å legge et godt grunnlag.

Gammel 28-09-07, 13:55   #53
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Igjen må jeg bare konstatere at jeg nok tilhører en bevisstløs del av samfunnet. Har ikke sett noen med "påfallende" røde klær i dag. Noen røde parkdresser i barnehagen, ja, men de var jo i grunnen røde i går også.

Jeg syns røde-klær-aksjonen er meningsløs.

Meningsløs i hvilken forstand, da? At det ikke gjør noe konkret for Burmas befolkning at vi går med røde klær, er nå så, men signaleffekten av at mange mennesker over hele verden viser sin sympati med et undertrykt folk, synes jeg er stor.

Gammel 28-09-07, 14:08   #54
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Meningsløs i hvilken forstand, da? At det ikke gjør noe konkret for Burmas befolkning at vi går med røde klær, er nå så, men signaleffekten av at mange mennesker over hele verden viser sin sympati med et undertrykt folk, synes jeg er stor.

Meningsløs fordi det ikke har noen betydning verken for munkene, Burmas befolkning for øvrig, eller de som styrer i landet. Meningsløs også fordi signalet primært er oss i mellom. Kanskje ser du en annen med rød genser og dere begge føler at dere har gjort noe riktig. Men det er jo ikke noe vidtrekkende signal. Og ikke minst meningsløs fordi det dreier fokus fra hva som skjer, til selve aksjonen. I dag snakker vi bare om hvem som går i rødt. Men hva som skjer i Burma burde være viktigere enn hvordan "vi" reagerer på det.

Gammel 28-09-07, 14:15   #55
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror på ingen måte det oppfattes som meningsløst for munkene i Burma hvis de får vite at millioner av mennesker kloden over har giddet å kle seg i et spesielt plagg på grunn av deres kamp. De hjelper ikke akkurat mot kulene som kommer, men de vet at de har støtte.

Og det blir ikke mange millioner mennesker som gjør dette hvis vi ikke hver og en gjør det.

Gammel 28-09-07, 14:23   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

I dag snakker vi bare om hvem som går i rødt.

¨'
Javel? :konstaterer at Bina og jeg (heldigvis?) har fullstending forskjellig omgangskrets:

Gammel 28-09-07, 14:34   #57
bina
Ustabil

Standard

¨'
Javel? :konstaterer at Bina og jeg (heldigvis?) har fullstending forskjellig omgangskrets:

Vi i betydningen FP....

Gammel 28-09-07, 14:56   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Vi i betydningen FP....

Tror du virkelig ikke de som har bestemt seg for å ta på seg rødt i dag har satt seg inni situasjonen?

Men jeg kan godt snakke om alt jeg tenker rundt saken også. Jeg syns det er helt grusomt og trist, og jeg syns det er trist at Burma har hatt en så forferdelig situasjon så lenge, uten at omverdenen har brydd seg vesentlig. Jeg syns Statens pensjonsfond burde ha moral nok til å tenke på hvor pengene deres blir investert og jeg syns norske båt- og hagemøbeleiere burde holde seg for gode til å kjøpe teak og liknende materialer fra området. Jeg syns det samme om bedrifter som selger teak og unnskylder seg med at så lenge det ikke er finnes en handelsboikott så gjør de som de vil.

Jeg syns det er flott at en så enkel verdensomspennende aksjon finner sted fordi jeg tror det kan åpne øynene til endel som ikke har vært interessert før. Jeg gleder meg til å være til stede på markeringen på Rådhusplassen senere i dag, fordi jeg syns det personlig er flott å se mennesker osm engasjerer seg, ikke bare sitter og surmuler uten å engasjere seg. Jeg gleder meg til å få vite mer om saken fra personer som er personlig involvert, og kanskje finne ut måter jeg kan støtte den burmesiske radioen som holder til å på Sankthanshaugen. De jobber døgnet rundt for å sende viktig informasjon til befolkningen i Burma og en rekke svært modige journalister er knyttet til dem.

Av og til tenker jeg at det må være trist å være så desillusjonert som deg, Bina. Du tror virkelig ikke noe som helst virker du.

Gammel 28-09-07, 15:05   #59
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Glitterchick, du sier det så bra. Jeg er så enig, så enig i dine holdninger her. Å vise solidaritet er slettes ikke ubetydelig. Det er viktig at vi tydelig gir uttrykk for hva vi mener. Husk på at Sikkerhetsrådet ikke vil gjøre noe i denne saken. Og det er ikke kun Kina som bestemmer der. Vi er også viktige pådrivere her, tro for all del ikke annet. Når hele Vesten vrir seg i avsky, demonstrerer og prater høyt - da har det en effekt. Stor effekt.

Gammel 28-09-07, 15:08   #60
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Glemte å kommentere dette med pensjonsfondet. Etikkrådet vurderer investeringene til Norges Bank, og dersom de kan vise til investeringer i selskaper med tung aktivitet i Burma så vil Finansdepartementet (?) kreve at man selger seg ut. Vårt pensjonsfond er et av verdens største fond (hvis ikke det største), og har enorm innflytelse. Det svir for militærjuntaen når utenlandske pengestrømmer stanses. Også her er vi viktige pådrivere, ved å engasjere oss. Tro ikke annet!!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:38.