|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Tibarnsmor, cand.philol. og leder for Oslo Katolske Bispedømmes familiesenter, Maria Elizabeth Fongen, skriver i sin kronikk i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle1997571.ece
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Hun er vel medlem i morfarbarn.no. Jeg må si jeg syns hun både har noen poeng og så blir jeg litt kvalm.
Siden når?
![]() |
#3 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Sannhetsord fra en reaksjonær katolikk? Nei takk |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Når du har et sånt syn på f.eks enslige forsørgere, at du nedgraderer enslige forsørgere og med andre ord mer eller mindre beskylder dem for å være dysfunksjonelle - se da kan damen gå hjem og legge seg. Og bli der. |
![]() |
![]() |
#6 |
På vei
![]() Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Hun har flere viktige poenger, men de risikerer å drukne av enkelte ekstreme synspunkter hun fremmer som de fleste tar avtand fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)
Nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Når hun tar utgangspunkt i bildet over og som hun åpenbart tror er felles for flertallet lurer jeg på om hun har vært og snakket med familier flest? Hvor har hun det fra at de fleste av oss prioriterer arbeid før familie? Hvilke undersøkelser bygger hun på? Eller er det bare det at hun oppfatter alle som ikke får 10 barn og som velger 100 % familie slik? Uavhengig av alle de av oss som fint klarer å ha to tanker i hodet på en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
anglofil
![]() Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Hun har fått et par fine tilsvar som har parkert argumentasjonen sin denne damen. En var fra en katolsk far ... desverre finner jeg ikke disse på nett.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ustabil
|
Enig. Jeg fulgte tankerekka hennes et godt stykke på vei. Jeg er enig i at familien nedgraderes i dagens samfunn. Jeg er også enig i at familier trenger tid sammen for å fungere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ustabil
|
Nja. De fleste av oss strekker oss langt for jobben. Vi kvier oss for å være hjemme med syke barn. Vi bruker mesteparten av barnas våkentid på jobben fremfor sammen med barna. Tidsmessig er det åpenbart, mener jeg, at mange av oss prioriterer jobb fremfor familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
-
I så fall bør hun be om å få igjen skolepengene, siden hun åpenbart ikke har lært å skrive norsk. Jeg har lest artikkelen en gang til nå – grundig – og jeg er overhodet ikke i stand til å tolke den som noe annet en et reaksjonært, samfunns-, kvinne- og menneskefiendtlig manifest.
Og det taler ikke på noen måte til hennes fordel så lenge hun argumenterer for at andre bør gjøre det. Kanksje hun innerst inne angrer på ikke å ha vært en gammeldags katolsk mønsterhustru? Kanskje dette angrepet på samfunnet er en, bevisst eller ubevisst, botsøvelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Jeg har ikke ofret utdannelse for familie, men jeg ofrer yrkeslivet i noen år ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Foreldrene tilbake! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
weird
![]() Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Hva med dette utsagnet i kronikken, da?
For ordens skyld; jeg vet ikke helt om jeg er enig i offerrollen hun gir familiene, men jeg tror hun toucher litt innpå noe som er viktig. Dette med nedvurdering av omsorgsarbeid.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
På vei
Jeg syns denne påstanden beviser at artikkelen er inne på en del vesentlige poenger. Det er tydelig at Benmurphy mener at utdannelse og karriere er viktig i dagens samfunn, og kanskje til og med viktigere enn familie. Fordi når begrepet å ofre brukes, indikerer det hva som settes høyest. Og artikkelen handlet jo nettopp om at man ikke setter familien høyt nok i dagens samfunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
-
Det er jeg jo enig i, og der kan vi helt sikkert ha fordel av en annen tilnærming, både for samfunnet og individets del. Men saken er jo at mye – kanskje det meste – av det hun fremstiller som problemer er veldig tett knyttet til den positive utviklingen vi har hatt i samfunnet i etterkrigstiden. allium sier jo at kronkøren kan bedre, og det får vi jo virkelig håpe. Men i det hun faktisk har skrevet dikter hun jo i stor grad opp ting for å underbygge sitt reaksjonære prosjekt:
Dette er en fin oppsummering av myten om det fantastiske 50-tallet, og det er bare sludder. Ekteskapet har alltid vært i forandring. Forandringer som at kvinnen kan beholde eierskap til sine penger, og at man relativt enkelt kan få skilsmisse om man har det fælt, er faktisk gode forandringer. Men fra et katolsk ståsted er det naturligvis et onde å oppløse et ekteskap selv om en familie er komplett dysfunksjonell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
På vei
Jeg kan ikke se at artikkelforfatteren har nevnt 50-tallet med et ord. Hun skrev til og med noe om at hun er skeptisk til utviklingen som har skjedd i etterkrigstiden. Det er du som gjentatte ganger trekker fram 50-tallet. Jeg syns du avslører at du er fordomsfull, og at du ikke har fått med deg hva hun mener. Det siste kanskje nettopp fordi du er fordomsfull? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
-
Min farmor ofret utdanning og karriere for familien sin. Hun var såpass typisk for sin generasjon et hun knapt kan regnes som en anektode. Men hun hadde naturligvis ikke noe valg under de rådende famillie- og samfunnsforhold. I dag har man et valg, og for min del må alle naturlgivis velge akkurat hva de vil. Men grunnen til at vi har et valg i dag er nettop den utviklingen Maria Elizabeth Fongen vil til livs. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|