Sv: Spinoff: Mest interessante do-opplevelse
På bilferie gjennom Europa har jeg opplevd mange snodige doer. En do hadde nedskyllingsmekanismen knyttet til låsen, så når man låste døra sto doen og skyllet ned og skyllet ned helt til man låste opp igjen.
En annen do splæsjet omtrent hele rommet med vann når man trakk ned, så man måtte låse opp døra, strekke frem en arm og trekke ned og hoppe baklengs ut samtidig for å ikke bli klissvåt. Det var ganske sært å stå i kø og se hvem som mestret metoden og hvem som ble rimelig våte.
I Zambia var jeg på den ekleste doen i verden, den var til og med omtalt i Lonely Planet-guiden vår. Vi kjørte tvers over landet, og på denne bensinstasjonen midt ute i ingenting skulle det altså finnes en ordentlig do. Det var et porselenstoalett, men det var ikke koblet til noe, og vegger, tak og gulv var nedgriset med avføring, edderkopper og edderkoppspinn. Det var virkelig grusomt. Men siden vi var midt i et helt flatt landskap uten trær å gjemme seg bak gikk jeg på denne doen. Hockeystilling og prøve å holde pusten så lenge som mulig. Jeg følte at lukta hang fast i meg i lang tid etterpå. Æsj.