|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevelEnig. Førsteprioritet må være barnehageplass til alle. Deretter kan man begynne å se på prisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevelEnig med dere andre. Full barnehagedekning og kvalitet på barnehagetilbudet er mye viktigere enn å redusere prisene ytterligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel
Kunne ikke vært mer enig. Det virker nesten som om det kun er opposisjonen på Stortinget som lar seg provosere av regjeringens løftebrudd, selv om heller ikke opposisjonen vil ha lavere barnehagepriser. |
![]() |
![]() |
#4 |
Dramaqueen
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevelI denne diskusjonen tenkte jeg at jeg skulle inn å diskutere. Skulle sette fokus på full barnehagedekning som viktigere enn at prisen reduseres enda mer og at jeg som forelder får noen hundrelapper mer i måneden til andre ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Live and let live
|
Men i det man gjør om barnetrygden fra en universell gode til en selsektiv gode, så vil det føre til ekstra kostnader i byråkrati, samt at litt av poenget med tiltaket forsvinner. Barnetrygden er til barnet, ikke til foreldrene. Og dersom foreldrene som tjener mer enn andre prioriterer pengene sine dårlig, så taper ungene på det. (Ikke at det er en garanti for at de ikke soser bort pengene fra barnetrygden også, men likevel har jeg en tro på at de fleste ikke tar barnetrygden med i beregningen av dyre bo-utgifter). I tillegg mener jeg at dersom barnetrygden blir behovsprøvd, så så mister man litt av den allmenne aksepten ved å motta den, og mange vil kanskje ikke motta den av redsel for å bli stemplet eller båssatt som behovsprøvd (ja, det er faktisk et vel så stort problem og kanskje større også, med underforbruk av velferdsgoder, som missbruk). Så i utgangspunktet så er jeg mot å gjøre barnetrygden til en selektiv gode, men jeg kan jo selvsagt se at de steinrike som Røkke ol ikke trenger å motta barnetrygden, men jeg tror andelen av slike mennesker er så liten at vi ikke ville tjene noe på den posten. Samt at det er vel slik at vi må søke om barnetrygden nå, så vi kan jo satse på at dem som er så rike lar være å søke fordi de ikke trenger stønaden.
![]() |
#6 |
Passiv
|
Barnetrygden er ikke til barnet. Ifølge barne- og familedepartementet:
Veldg mange sparer barnetrygden, vi gjør også det, og jeg synes det er feil bruk av fellesskapets verdier. |
![]() |
![]() |
|
|