Sv: Unge Venstre vil legalisere hasj
Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.
Synes ikke at USA sin liberale våpenpolitikk er så veldig bra sammenlikningsgrunnlag men.
Rusbrus var jo kjempepopulært et par år, hvis jeg antar riktig, så har rusbrussalget stupt kraftig i det siste.
Kanskje vil legalisering av hasj føre til det samme?
Nei, du synes vel ikke det. Jeg viste til tilgjengelighet i mitt forrige innlegg, og sammenlignet det i den forbindelse med våpensalget i USA. USA er "land of the free", men drap er likevel den vanligste dødsårsaken blant unge, svarte menn i USA.
Jeg tror på ingen måte at en legalisering vil føre til at alle kaster seg over pipa, eller at hele Norges befolkning må legges inn på avrusningsklinikker. At det er lite fokus på rusproblematikk knyttet opp mot hasj, er fordi det ikke er så utbredt i Norge. Men jeg mener at man sterkt undervurderer hasj hvis man tror at man kan innføre enda et rusmiddel, uten at det vil få konsekvenser for mange. I Nederland viser diverse studier at hasjrøykere drikker mer alkohol og at de lettere tyr til andre, og sterkere rusmidler. Såkalte "motestoff".
I Nederland røykes det hasj av titusener av mennesker, og mange holder seg til i ny og ne. Men for mange skaper det problemer og avhengighet, og det er i mine øyne meningsløst å innføre noe sånt til Norge. (Unntaket er selvfølgelig medisinske tilstander.)
Jeg liker definitivt ikke signaleffekten av en legalisering, hva det forteller våre barn.
|