|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Når åpne julegavene?Her får de en gave på morgenen ( kalendergaven) og så får de gaven fra oss før vi begynner på matlaginga. Det er alltid noe de kan bruke tid på, spill eller noe slikt. Middag kl 17, så en pakke til hver av barna igjen før desserten.
![]() |
#42 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når åpne julegavene?Her spises middagen klokka 17, så dessert, og deretter går vi til kaffebordet hvor gavene deles ut. Klokka kan fort bli rundt 19 innen vi starter. Har aldri opplevd sur stemning pga ungene, tvert imot, vil jeg vel si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Når åpne julegavene?Vi har hatt suksess med en ventegave, og felles pakkeåpning etter middag (spiser kl 17). Det eneste "problemet" vi hadde i fjor var at poden som da var 2,5 var stuptrøtt mot slutten av pakkeåpningen - han hadde desidert flest pakker. I år kommer vi kanskje til å spare noen av pakkene hans til dagen etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Når åpne julegavene?Det er da svært enkelt å løse! Vi må finne på løsninger fordi vi feirer julaften med familien til broren min, som er Jehovas Vitne og ikke feirer. Åpning av gavene blir derfor på et tidspunkt hvor de ikke er hjemme. Et år hadde vi åpning av gavene lille julaftens kvelden, et år julaftens mårran og et år julaften på ettermiddagen før middagen (ca klokka 16.30, middag ble da ca kl.19.) Jeg tror det siste var best. Da la vi guttungen etter at vi hadde åpnet gavene og han hadde spist litt, og så kunne de voksne sitte og kose seg med maten lenge. Alle nøt maten mye mer på den måten.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Når åpne julegavene?Uhm; hva er vitsen med å feire julaften med noen som ikke feirer? Er ikke det noe selvmotsigende fra vitnenes side?
![]() |
#47 |
Peppy!
|
![]() Sv: Når åpne julegavene?
Egentlig så er det akkurat det jeg tenker på. Pakkekaos, og ikke koselig. Jeg tror kanskje jeg har funnet løsningen for meg selv i løpet av denne tråden. Vi må rett og slett la være å feire jul sammen. Vi har helt forskjellige oppfattelser av hvordan jul skal være. Jeg respekterer deres synspunkter fullt ut, men jeg ønsker noe annet for meg selv og mitt barn. Jeg ønsker å oppdra mitt barn slik at han sitter pent ved middagsbordet, evt at han går i stuen og leker for seg selv hvis han går lei underveis. Og så må han pent vente med gaveåpning til vi er ferdige å spise. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Wooohhoooooo
![]() Sv: Når åpne julegavene?Har ikke mere 2,5 års erfaring som mamma, det blir 2 juler.
![]() |
#49 |
Peppy!
|
Det høres egentlig himla greit ut å gjøre det slikt også. Så kan barna leke og kose seg, mens vi styrer med maten. Og vi kan spise så lenge vi vil, mens barna kan returnere til lekene sine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Wooohhoooooo
Ja jeg syns det høres kjempefint ut.
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når åpne julegavene?Jeg har i alle år feiret jul med min søster og hennes tre barn (som nå er voksen) - og det har aldri vært noe problem med matro eller sutring fordi det er lenge å vente. Jeg tror det handler om hvordan man tillater barna sine å oppføre seg, og hvordan man bygger opp forventningene. Mine tantebarn har alltid gledet seg til middagen de - selv når de var 5-6 år. På ett eller annet vis har søsteren min greid å bygge opp forventningene til hele kvelden - ikke bare pakkene, og det har funket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Når åpne julegavene?Min morfar som døde i 1947 innførte sen middag på julaften, han gadd ikke sutrete unger rundt middagsbordet den dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
villende
|
![]() Sv: Når åpne julegavene?Jeg syns forslaget om delt jul var ganske lurt, jeg. For jeg tror faktisk ikke du får til mer enn et kvarter ved bordet uansett når pakkene åpnes. Det må det lang trening for å få til. Snupp er i indoktrineringsfasen og innen han er voksen så skal han anse det som kos med gavespenning under julemiddagen som varer minst halvannen time. Da jeg var liten så slapp vi rett og slett ikke inn til gavene før middagen var ferdig, men det fordrer jo separat spisestue og stue, med dør som kan lukkes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Jeg ble frisk!!
![]() Sv: Når åpne julegavene?Julaften var laaaaang, da jeg var liten.
![]() |
#55 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Når åpne julegavene?Gjennom de 8 julene jeg har feiret her så har vi hatt både fullt kaos med at alle - og da særlig barna - bare river av papiret, titter hva det er, og så neste pakke.. ingen vet hva noen får og det er heller ikke viktig for barna..
![]() |
#56 |
trenger lading
|
![]() Sv: Når åpne julegavene?Bare et lite spørsmål... er det ingen som går i kirka på julaften? Er ikke ivrig kirkegjenger ellers, men er så fint å starte jula med å gå i kirka. Ungene synes det er fint og, og dessuten synger de i et kor som er med på julaften. Eneste "minuset" er at vi kommer sent i gang med maten hvis alle skal i kirka. Men i det siste har vi løst det ved at gubben er hjemme og passer maten (han er mindre ivrig på julegudstjeneste, så han "ofrer" seg) eller hvis han er til sjøs så lager vi maten (pinnekjøtt) nesten ferdig (han er litt i mot det, men er han ikke der, så bestemmer jeg
![]() |
#57 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Når åpne julegavene?Vi går i kirka. Risgrøt rundt 13, gudstjeneste 14-15-tida, gaveåpning etter det.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Passiv
|
![]() Sv: Når åpne julegavene?Vi spiser middag sånn litt etter kl 17.00 - når tonene av sølvguttene har fylt hele familien med skikkelig traust julestemning.. |
![]() |
![]() |
#59 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Når åpne julegavene?Vi åpner julegaver etter julemiddagen, men bare pakker som er fra dem som feirer sammen med oss.
![]() |
#60 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Når åpne julegavene?De siste årene har vel vi også praktisert en "ventepakke" før maten, og resten av pakkene etterpå. Det har fungert greit.
![]() |
|
|