Sv: Jordmødre
Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.
Å diskutere pust og skriking når man føder kan gjøres på generelt grunnlag, det er ikke tabu. Derimot synes jeg det er ufint når dette gjøres med utgangspunkt i en fødsel som er lagt ut på nett, spesielt når ord som sutrete brukes. Det vitner om liten respekt for andre.
Jeg skrev et langt og litt for selvutleverende innlegg som jeg slettet. Vil bare si at jeg er enig med Kanne, det at konkrete saker diskuteres gjør ikke diskusjonen nøytral og generell. Vil også legge til det er vondt og tøft å lese en del av innleggene i denne tråden, jeg tar kritikk direkte til meg fordi jeg sitter med opplevelsen av å ha vært en særdeles dårlig fødekvinne. Det snakkes enkelte ganger i denne tråden om fødselen som om det skulle være en teknisk greie. Bare man puster slik og slik, og skriker sånn og sånn så vil alt gå så mye bedre. Dette er tøff lesning for en som opplevde fødselen som en dødskamp, uten et snev av kontroll over egen kropp. Jeg ga blanke faen i pusteteknikker når jeg følte at jeg var i en dødskamp, og helst skulle hoppet ut i fra vinduet i 12.etg. At jeg samtidig fikk kjeft gjorde ikke saken noe bedre. Heller tvert i mot vil jeg tro.
Sist redigert av Irma : 02-10-07 kl 16:09.
|