Sv: Yoplait dobbel 0 % !
Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.
Åh, det er jo aspartam i alle. Da er det jo... holdt på å si "ett fett hva en velger nesten", men fettet var jo ikke helt det samme (skjønt, jeg skjønner ikke hvor mye 0.1% egentlig er, det må da være et salgsgimik?)
Iset: Jeg også mener splenda er bedre enn aspartam altså. Men jeg mener fruktose er mye bedre enn splenda.
Jeg tror juryen i beste fall er ute når det gjelder fruktose. Sakset fra NDFs blad Diabetes (nr. 3, mai 2006):
Sitat:
Forskere har holdepunkter for at store mengder fruktose kan øke risikoen for forstadier til type 2-diabetes. Vi spiser mer fruktose enn noen gang, for fruktose utgjør halvparten av vanlig sukker.
[...]
Ny forskning vise at sukker kanskje spiller en større rolle for utviklingen av type 2-diabetes enn det en tidligere har antatt. Det er fruktosedelen i hvitt sukker som i såfall er synderen.
[...]
Forbrukerrådet har sendt brev til Mattilsynet og bedt om at tilsynet vurderer om det er sunnere å tilsette fruktose enn vanlig sukrose i matvarer.
[...]
Artikkelen konkluderer med at man bør spise/drikke lite av alle typer raffinert sukker - vanlig sukker, fruktose i pulverform og sukkerrike matvarer. En intervjuet professor går så langt som å kalle fruktosepulver en markedsføringsgimmick.
|