|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
kamerat
|
Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeide) til dem som ligner mest på sjefen (ofte = er mann)
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeidOg når vi da ramlet over i lønnsforhandlingsdiskusjonen så må jeg bare hive meg på |
|
|
|
|
|
#63 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeid
|
|
|
#66 |
|
Ustabil
|
Det er da også veldig typisk at lærere er så innmari opphengt i trynefaktor - selv om de selvsagt ALDRI gjør seg skyld i det mot sin elever. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Ustabil
|
Jeg mener da tvert i mot at man ikke skal få lønn for hva men er "ansatt for å gjøre", men for "det man faktisk gjør". |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Epikur
|
Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeidSenest søndag var det en lengre artikkel i Aftenposten om kvinner og lederlønn, og hvordan kvinner er dårlige (og da tror jeg kulturelt innlært dårlige) til å forhandle lønn. Vi kvinner har internalisert forventningene til vårt kjønn, som er å være greie, beskjedne og flinke, og da tar det seg dårlig ut og kjennes ekkelt å være krevende, kunne fremstå som grådige eller si nei.
|
|
|
#69 |
|
Epikur
|
De fleste jenter jeg kjenner, som er ledere, mellomledere, forskere, konsulenter. lærere og i frie yrker, gjør mer enn hva de er ansatt for å gjøre. Men ettersom de fleste av dem har og tar ansvar for familie, går de hjem i normal tid. det gjør at mange tror de ikke gjør så mye, for det som kjennetegner en som gjør mye, kulturelt, er å sitte på kontoret til sent på kveld.
|
|
|
#70 |
|
Ustabil
|
Jeg er da ikke feminist, og forhandlet meg også opp til absolutt øverste sjikt lønnsmessig. Og jeg tror også at mange jenter og kvinner er kulturelt opplært til å stå med lua i hånda og ta i mot det man får, og de føler det ekkelt å kreve noe. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
|
Hvis du ikke gjør den jobben du er ansatt til å gjøre burde du strengt tatt ikke motta lønn i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Ustabil
|
Det der tror jeg varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass, mye avhengig av bransjen man er i. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Ustabil
|
Men det er dessverre sterkt stillingsvern i Norge, så vi kan ikke uten videre sparke alle som ikke gjør en god nok jobb. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
ctrl+z
|
Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeidMärtha har åpenbart vært gift med Ari for lenge. Kan noen ta ansvar og gi henne en reality-sjekk? :lei hele kongehuset:
|
|
|
#76 |
|
|
Det er nok for sent, hun har fått Vari Mehn |
|
|
|
|
|
#78 |
|
|
Hvorvidt folk gjør jobben sin, og om de gjør jobben sin bra eller dårlig, det er et forhold som ledelsen i bedriftene må ta opp med de det gjelder. Jeg mener at å bruke lønn for å fremheve hvem som gjør mer eller mindre er et dårlig virkemiddel. Man, har ofte forskjellige utgangspunkt og er i forskjellige livsfaser i arbeidslivet, mange forhold påvirker den jobben vi gjør. Både vilje, evne og livssituasjon. Dersom noen gjør hva dere kaller "mer enn jobben" sin, så er det jo fint og flott. Men, det kan være mange grunner til at andre gjør bare akkurat det som er jobben deres og at andre faktisk gjør mindre enn hva de skal gjøre. Dette mener jeg altså er et spørmål om ledelse å ta tak i. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Epikur
|
Jeg tror du har et poeng her. Jeg har jobbet mye i organisasjonslivet, og har sett folk jobbe kjempemye og godt, uten å bli betalt i det hele tatt, eller bare bli magert kompensert. Engasjement og drive har minst like mye å si som lønn.
|
![]() |
|
|