|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fornøyd
|
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Jeg får vondt i magen. Vi har nylig kjøpt oss tomt, og skal etter planen begynne å bygge neste sommer. Vi eier bolig, og burde for så vidt kunne få minst det samme som det vi betalte for halvannet år siden (det er stor etterspørsel etter boliger her vi bor), men det er ikke fritt for at vi blir litt svette. Vi har temmelig høyt lån, men heldigvis har vi begge sikre jobber.
|
|
|
#2 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Jeg har forresten vondt i magen allerede, ettersom gubben ikke har jobb. Det går jo helt fint nå, men jeg kjenner at vi ikke takler det i lengden.
|
|
|
#3 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Vi er begge offentlig ansatte, og medmindre mannen mister sin autorisasjon og/eller fransk og engelsk blir helt droppet fra skolepensum, skal det nok gå bra med oss.
|
|
|
#5 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)
Jeg velger å sitere meg selv, og jeg er langt mindre bekymret nå.
|
|
|
#6 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Siden jeg ikke sjekket datoen på tråden, syntes jeg det var en god del mennesker som undrerdrev her inne ...
|
|
|
#7 |
|
Ute på tur
|
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Jeg tror vi i Norge kommer til å klare oss mye bedre enn mange andre land, feks i forh til arbeidsledighet og så lenge jobbene er trygge vil de fleste kunne beholde husene sine.
|
|
|
#8 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Jeg kjenner jeg får vondt i magen av tanken på at mannen jobber i en bransje som styres mye av renter og opp- og nedgangstider. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Jeg blir faktisk mest bekymret av at sånne som Monsoon, som kan uendelig mye mer enn meg om økonomi, er bekymret jeg.
|
|
|
#10 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Aktuell tråd, selv om den er gammel.
Jeg er enig med Miss Norway. Vi har heldigvis sikre jobber (i alle fall utdannelsen), lite lån i forhold til inntekt og har ingen planer om å selge huset med det første. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
samme her! Ekkelt å tenke på
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Jeg er ikke overvettes bekymret. Har fastrente på lånet, grisebillig bil og jobb som nok ikke forsvinner med det første. Altså, ikke bekymret for meg selv. Mer bekymret for en del andre som har lekt boliginvestorer. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Jeg er ikke bekymret for oss,som etablerte oss for over 20 år siden. Vi har hatt høyere rente enn i dag. Jeg bekymrer meg litt for datteren vår og hennes tilkommende. De kjøpte leilighet for noen år siden,og er heldigvis ikke belånt til pipen, men de har kjøpt tomt og skal begynne å bygge i august. Det bekymrer meg litt om de får solgt til fornuftig pris, og om levrandøren av huset greier å holde seg til noenlunde forspeilet pris.
|
|
|
|
#14 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Men det er jo ikke det at renta er høy som er det farligste her, det er når folk mister jobbene fordi bedriftene må kutte at problemene oppstår. Og det bekymrer meg. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Så lenge vi har jobb er det ikke noe problem, det er den dagen arbeidsledigheten stiger og bedriften man jobber i må gå til oppsigelser, at man virkelig er ute å kjøre. Selv om vi ikke har lånt over pipa, så er det ikke akkurat tatt høyde for at vi skal betjene det med arbeidsledighetstrygd. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Hadde en diskusjon med kjæresten min om dette i går kveld. Vi bor hver for oss, har hver våre barn og hver vår økonomi og har forsåvidt hatt planer om å flytte sammen, men det krever en større bolig. I og med at prisene har steget så innmari mye de siste årene siden vi kjøpte har vi ikke mulighet til å finne noe som er stort nok for oss alle sammen, selv om vi selger det vi har begge to. Og hver for oss vil vi også slite, fordi vi ikke tjener mer enn så akkurat nok til at vi klarer oss dag. Jeg tjener 300000 kroner året, har et lån på en million (for i det hele tatt ha et sted å bo+studielånet) og det blir ikke rom for noen utskeielser. Kjenner at denne usikkerheten i forhold til økonomien tærer på humøret og fører til krangling. Senest i går fordi jeg rett og slett mener at til sommeren har vi ikke råd til å dra på ferie. Det er andre ting som må prioriteres. (Igjen, er en stund siden vi var på ferie sist). Og han på sin side blir så irritert på meg som er overforsiktig pessimist. Men hva skal en gjøre da. En vet ikke hvordan det vil bli fremover, og samme hvordan jeg snur og vender på det er det at vi har et sted å bo, mat på bordet og klær på kroppen mitt ansvar her alene. Da kan jeg ikke begynne å fabulere om ferieturer. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Einsam
|
Sv: Jeg får litt vondt i magen (rykter om børskrakk)Vi har tatt høyde for en rente på over 10%, samt reduserte inntekter i perider. Men, jeg tror nok heller ikke renta forblir høy så lenge. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Det er det eg også tenker, at for dei aller, aller fleste av oss så er det jo berre luksusen i kvardagen som må trappast ned, og eg trur ærleg talt ikkje vi har vondt av eit lågare forbruk ei periode. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
En som trener
|
Det gjelder nok en del, men det er da vitterlig mange i Norge som ikke lever et luksusliv. Og mister man jobben er det ikke bare å kutte ned på luksusen, da må man kanskje gå fra bolig etc. Og nedgangstider rammer alltid de som har minst hardest. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Einsam
|
Jeg mente mange kan klare seg greit ved å kutte ut disse tingene, men det blir jo helt klart annerledes om man mister jobben. Men jeg ville ikke klaget over at man ikke klarte å få ting til å gå rundt, dersom man likevel "måtte" på ferie utenlands (eller innenlands, for den saks skyld), for deretter å ikke ha råd til lån eller andre utgifter. Jeg ser mange som prioriterer galt i mine øyne, uten å måtte forklare det nærmere. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| bankkrisen |
|
|