Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Skal du se Berlinerpoplene?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-07, 10:42   #61
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skal du se Berlinerpoplene?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det eneste jeg steilet litt på - dette skal angivelig foregå i Trøndelag, eller? Det var jo ikke en skarve trønder å oppdrive.

Det reagerte jeg og på, boka er jo basert på trøndelag, og da synnes jeg de skulle være trøndere ikke søringer

Episoden var bra, men jeg hadde sett for meg ting anderledes, man lager jo sin egene bilder. hehe

Gammel 09-10-07, 11:20   #62
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Synes første episode var bra. Satt med den samme følelsen som jeg gjorde i begynnelsen av boken. Sånn halvveis kvalm av all skitten i huset og at han Far var så skitten og stinket og at Tor var kjempedeppa. Helt den samme mørke stemningen som jeg har forestilt meg. Også har de fått frem den pinlige, vonde stemningen mellom Torunn og familien. Holdt på å dø av flauhet her jeg satt og så på.

Helt enig i dette - det skitne, pinlige og trykkende var godt skildret.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 11:25   #63
astrid_d
Superduperaktiv

Medlem siden: Oct 2006
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Likte den første episoden veldig godt, jeg. Reagerte som de fleste andre her at de ikke snakket trøndersk.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 11:32   #64
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes den første episoden var skrekkelig langdrøy.

Krumme stemte ikke med mitt bilde, ellers synes jeg de hadde valgt gode karakterer til rollene.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 11:49   #65
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krumme var ikke perfekt for meg. Krumme skulle være en liten mann med stor kulemage. Erlend var derimot for liten, han skulle være mye høyere.

Stemningen i serien var anderledes enn jeg oppfattet den i boken.

Jeg er skuffet, men kommer sikkert til å se resten også. Håper jeg blir mer fornøyd etterhvert.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 11:59   #66
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Stemningen i serien var anderledes enn jeg oppfattet den i boken.

Der ser man hvor forskjellig man leser en bok. Jeg oppfattet stemningen som noe av det som var mest likt med boka.

Det er vel derfor at filmatisering o.l. av bøker alltid vil skuffel endel.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 12:11   #67
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av astrid_d, her.

Likte den første episoden veldig godt, jeg. Reagerte som de fleste andre her at de ikke snakket trøndersk.

Jeg var forberedt på det med dialekten, leste et intervju med Anne B Ragde i forkant der hun sa at hun hadde insistert på at de skulle finne en gård på Byneset, men dialekten hadde hun ikke brydd seg så mye om. "Det skal jo ikke bli helt komikveld heller", sa hun.
For det hadde det jaggu blitt hvis alle skuespillerne skulle knote på trøndersk.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 12:14   #68
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Jeg var forberedt på det med dialekten, leste et intervju med Anne B Ragde i forkant der hun sa at hun hadde insistert på at de skulle finne en gård på Byneset, men dialekten hadde hun ikke brydd seg så mye om. "Det skal jo ikke bli helt komikveld heller", sa hun. For det hadde det jaggu blitt hvis alle skuespillerne skulle knote på trøndersk.

Ikke knote, de kunne jo ha valgt natural born trønders.

Gammel 09-10-07, 12:15   #69
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Så på i går ja, og skal følge med videre!

Gammel 09-10-07, 12:18   #70
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ikke knote, de kunne jo ha valgt natural born trønders.

Det hadde blitt knoting uansett, med mindre de kun valgte skuespillere fra Byneset, da. Trønders er så mangt, vet du.

Serenity now
Gammel 09-10-07, 12:21   #71
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Synes første episode var bra. Satt med den samme følelsen som jeg gjorde i begynnelsen av boken. Sånn halvveis kvalm av all skitten i huset og at han Far var så skitten og stinket og at Tor var kjempedeppa. Helt den samme mørke stemningen som jeg har forestilt meg. Også har de fått frem den pinlige, vonde stemningen mellom Torunn og familien. Holdt på å dø av flauhet her jeg satt og så på.

Gleder meg til å se fortsettelsen!!

Og når man vet hvilke "episoder" som kommer senere.....

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 12:25   #72
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Det hadde blitt knoting uansett, med mindre de kun valgte skuespillere fra Byneset, da. Trønders er så mangt, vet du.

Men alle trøndere kan vel legge om til en slags standarisert trønder light-dialekt, slik østlendinger flest gjør på film og teater?

Gammel 09-10-07, 12:30   #73
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Det var derfor jeg la inn ordet merkelig i den setningen; det er ikke helt logisk. Jeg tror jeg rett og slett er lei av å bli tutet ørene fulle om disse bøkene på alle bauger og kanter. Til slutt har det smittet over på min holdning til selve bøkene og gjort meg litt mett på dem, så jeg har egentlig ikke så voldsomt lyst til å se TV-serien. Nysgjerrigheten tar nok overhånd allikevel, så jeg sitter nok benket.

Jeg har hatt det litt som deg, at jeg fikk bøkene litt opp i halsen. Særlig når jeg fikk bekreftet at det kom ei bok nr. 3 likevel. Den har jeg enda ikke fått meg til å lese.

Men når jeg ser filmen nå så ser jeg igjen personene, og kommer på hvorfor jeg likte bøkene så godt. Fantastisk persongalleri og skikkelig merkelig familie. Det er snedig å se serien sammen med sambo som ikke har lest bøkene. Jeg vet jo mye mer enn han...

Positivt overrasket, absolutt. Til tross for talefeilen hos trønderdelen av personene, tror det hadde blitt enda mer overbevisende med bred Bynesdialekt enn fint oslomål.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 12:31   #74
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

Standard

Men alle trøndere kan vel legge om til en slags standarisert trønder light-dialekt, slik østlendinger flest gjør på film og teater?

Joa, men derav Ragdes betegnelse "komikveld".

Serenity now
Gammel 09-10-07, 12:34   #75
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Hm, jeg synes ikke det blir komikveld når en totning legger om til "standard østnorsk tale" eller en oppdaling snakker normalisert trønder (men så skal det kanskje litt til å more meg også, da ).

Gammel 09-10-07, 12:46   #76
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Noen som vet om den første episoden kommer i reprise? Jobbet i går kveld.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 12:46   #77
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Noen som vet om den første episoden kommer i reprise? Jobbet i går kveld.

Den er i alle fall tilgjengelig på nett-TV.

Gammel 09-10-07, 12:48   #78
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjente igjen følelsene jeg hadde da jeg leste boken, og gleder meg til fortsettelsen.
Aberet er at Gubbelure ikke har lest boken, og lurte på hva den handlet om.
Jeg endte med å fortelle "hele" boken, med hemmeligheten om Tallak, etc. Så nå gidder han nok ikke se den.

Gammel 09-10-07, 12:51   #79
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Den er i alle fall tilgjengelig på nett-TV.

Jeg har dårlige erfaringer med NRK nett-tv. Har forsøkt å se et par JM-episoder her og makan til hakking og rot.. Mener forresten jeg leste i en tråd her et sted at man kunne trikse litt med innstillingene, slik at det hakket mindre? Noe med caching eller noe? Hjelp?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 13:06   #80
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Enig med du!

Samtidig har vi ikke såååå mange trøndere som er skuespillere da, som jeg har skrevet tidligere (tror jeg) endel var jo "brukt" opp i teaterstykket. Det gikk jo samtidig som innspillingen av serien skjedde.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:32.