Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Gjør du noe med røyking på offentlig sted?
Jeg kunne ikke brydd meg mindre. 12 12,63%
Jeg hinter til røykeforbud ved å peke på røyking-forbudt-skilt el. 7 7,37%
Jeg opplyser klart og tydelig om røykeforbud. 18 18,95%
Jeg tar fra vedkommende røyken og stumper den. 1 1,05%
Jeg gjør det klart hvor forkastelig det er å røyke på ulovlig sted. 7 7,37%
Jeg koker inne i meg og freser forbi, men gjør ingenting. 15 15,79%
Jeg gjør vakter el. oppmerksom på det. 18 18,95%
Spørs på stedet, røyking på t-bane stasjonen el. overser jeg. 19 20,00%
Spørs på stedet, røyking på sykehus el. gjør jeg noe med. 24 25,26%
Jeg gjør ingenting uansett sted. 8 8,42%
Annet, spesifiser gjerne. 2 2,11%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 95. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-07, 22:01   #201
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Å kjenne røyklukt fra tid til annen er ikke farlig nei. Så lenge man såvidt klarer å vise økt helserisiko ved svært utsatte passiv-røykere, er det en ren hypotetisk risiko i å kjenne røyklukt.

Om noen i nærheten lukter vondt pga røyk så kan man ikke be de la være med grunnlag i personlig risiko. Men det trengs ikke, det finnes andre, like gode, argumenter.

Man har funnet PAH og dioxin i enkelte parfymer også, så hypotetisk sett så kan det være kreftfremkallende også. Men neppe for den som kjenner lukten.

Sukk. Jeg gidder ikke flisespikke på hvor mye passiv røyk man skal utsettes for før det blir en helserisiko, jeg slår kun fast at når man kjenner røyklukten så er det også noe man får i seg.

Gammel 09-10-07, 22:06   #202
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg koker inne i meg og freser forbi, men gjør ingenting.

Jeg synes det er ubehagelig når folk røyker i nærheten av der jeg står. Alt for mange røykere tar ikke hensyn.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 23:47   #203
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg reagerer innenhus eller hvis de står slik at det trekker inn der man befinner seg. Da sier jeg i fra. Har vært på sykehus selv med operasjonssår i de dager da det var røykerom, og det var fryktelig hvor vondt det gjorde når jeg måtte hoste med det såret. Røyk siver ut og rundt i systemet. Nå er det jo heldigvis nulltoleranse på sykehus nå, men det er rart hvor vanskelig det skal være for enkelte som røyker ute å gå et lite stykke bort fra diverse innganger.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 23:57   #204
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Sukk. Jeg gidder ikke flisespikke på hvor mye passiv røyk man skal utsettes for før det blir en helserisiko, jeg slår kun fast at når man kjenner røyklukten så er det også noe man får i seg.

Jeg synes ikke det er flisespikking å påpeke at det ikke er en helserisiko å f.eks. kjenne røyklukt av jakken til noen som kommer inn etter å ha vært ute og røkt, å sitte bak en røyker på bussen eller noe slikt. Og det er slike situasjoner jeg gikk ut fra at vi snakket om når det var røyklukt det var snakk om. Som Esme sier, kan slik lukt være plagsom fordi den er vond, men den er ikke farligere enn andre lukter (ekkel parfyme, vond kroppslukt og lignende).

Gammel 10-10-07, 00:52   #205
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ikke det er flisespikking å påpeke at det ikke er en helserisiko å f.eks. kjenne røyklukt av jakken til noen som kommer inn etter å ha vært ute og røkt, å sitte bak en røyker på bussen eller noe slikt. Og det er slike situasjoner jeg gikk ut fra at vi snakket om når det var røyklukt det var snakk om. Som Esme sier, kan slik lukt være plagsom fordi den er vond, men den er ikke farligere enn andre lukter (ekkel parfyme, vond kroppslukt og lignende).

Hvorfor kan du ikke bare for èn gang skyld si: Som Line sier, når det er det samme? Om jeg sier at jeg av og til elsker deg, da? Og som oftest, LAAAAAANGT i fra alltid, når du flisespikker som værst, men at du ofte, pedantisk ofte, har rett?!

Gammel 10-10-07, 00:56   #206
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Å? Har parfyme kreftfremkallende partikler?

Som spurt før: Hva vet vi egentlig om det?

Finn gjerne frem artikler som sier at det IKKE har det.
Jeg tviler på at det har blitt forsket like mye på som røyk.

Gammel 10-10-07, 01:03   #207
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Hvorfor kan du ikke bare for èn gang skyld si: Som Line sier, når det er det samme?

Fordi det var Esme jeg tenkte på da jeg sa det, siden denne siste delen av diskusjonen var mellom henne og Safran. Spiller det noen rolle?

Gammel 10-10-07, 01:36   #208
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Det var da ikke det hun sa. Hun sa at det ikke er sikkert man tar nok hensyn selv om man tror det selv, og det er jo klart at det kan skje. For eksempel er det sikkert mange røykere som ikke tenker på at det kan plage kollegene deres at jakken som henger i garderoben lukter veldig sterkt av røyk - hvis man ikke legger merke til lukten selv, faller det en kanskje ikke inn at den kan plage andre, og dette kan skje selv om man alltid er nøye med å gå langt unna utgangsdøren og veien forbi bygningen når man skal røyke. (Det var et eksempel fra min arbeidsplass.)

Men hvor mener dere at de som røyker skal henge jakkene sine da?

Og hvor mener dere at de skal gå å røyke hen? Jeg skjønner jo at man ikke skal stå rett utenfor bygninger hvor folk må gå gjennom røykskyen for å komme inn i bygget.
Heller ikke på sykehuset og lignende plasser.

Men hvis ikke de skal få lov til å røyke på gata, ikke henge fra seg jakken som lukter røyk, ikke røyke i sitt eget hjem..

lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 09:23   #209
Line*
Expired

Standard

Fordi det var Esme jeg tenkte på da jeg sa det, siden denne siste delen av diskusjonen var mellom henne og Safran. Spiller det noen rolle?

Take a joke, mad'm!

Opprinnelig lagt inn av lijander, her.

Og hvor mener dere at de skal gå å røyke hen? Jeg skjønner jo at man ikke skal stå rett utenfor bygninger hvor folk må gå gjennom røykskyen for å komme inn i bygget.
Heller ikke på sykehuset og lignende plasser.

Men hvis ikke de skal få lov til å røyke på gata, ikke henge fra seg jakken som lukter røyk, ikke røyke i sitt eget hjem..

Man mener du må slutte.

Gammel 10-10-07, 10:26   #210
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg mener ikke noe spesielt om det. Det plager meg ikke at det lukter røyk av jakkene, men jeg merker veldig godt at det gjør det (jeg kjenner at det lukter røyk av skjerfet mitt hvis det har hengt ved siden av en av disse jakkene, liksom). Jeg merker det like godt som parfymelukt, og det irriterer meg omtrent like mye (eller lite). Poenget mitt var bare at jeg er enig med Safran i at det godt kan hende man ikke er så hensynsfull som man tror man er, altså at det godt kan hende man som røyker plager omgivelsene mer enn man er klar over. Om man er (eller bør være) forpliktet til å gjøre noe med enhver liten irritasjon man påfører andre, og hva man i så fall skal gjøre, vet jeg ikke.

Gammel 10-10-07, 15:02   #211
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man utvikler nok ikke kreft av å sitte bak en røyker på bussen, med mindre man eventuelt ikke gjør annet enn å sitte på buss hele døgnet. Poenget mitt var altså:
Røyklukt er påvist skadelig (jeg finner ikke tilbake linkene, men jeg printet en gang ut en hel masse om akkurat dette) fordi partiklene man lukter altså er farlige.
Dosene spekulerer jeg ikke i. *flisespikker*

Og det kan jo hende man etterhvert finner ut at parfymelukt også er skadelig for andre enn allergikere også.

Gammel 10-10-07, 15:09   #212
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn av uterøykende foreldre har 10 x mer nikotin i urinen enn barn av ikkerøykende foreldre.

Gammel 10-10-07, 15:10   #213
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Barn av uterøykende foreldre har 10 x mer nikotin i urinen enn barn av ikkerøykende foreldre.

Hah! Der ser dere.

Gammel 10-10-07, 15:23   #214
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Hah! Der ser dere.

Det er jo et dosespørsmål, det der, og selv om du ikke vil spekulere i doser, er det meningsløst å se helt bort fra dem. Det at passiv røyking/røyklukt i tilstrekkelige mengder kan ha skadelig effekt, betyr ikke at det gir mening å si at det er skadelig å sitte bak en røyker på bussen. (Eller å ta ett trekk av en sigarett hvert tiende år, for den del.) Det kan være ubehagelig og sikkert kvalmende, og det er jo ille nok, men det har ikke noen negative virkninger ut over de umiddelbare.

Gammel 10-10-07, 16:24   #215
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Dette kaller jeg å plukke ut det man vil høre og fjerne det man ikke liker å høre.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 17:51   #216
Line*
Expired

Standard

Denne tråden begynner virkelig å bli bra.

Gammel 10-10-07, 17:56   #217
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva skal de som røyker gjøre da?? Gå noen mil inn på heia hver gang de skal røyke? Eller, nei det kan de jo heller ikke, tenk om det tilfeldigvis er noen på skogstur der.

Dere som ikke røyker, dere synes ikke dere tar litt av nå?

Det har tatt litt av, synes jeg.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 18:38   #218
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Det har tatt litt av, synes jeg.

LITT?

Gammel 10-10-07, 19:02   #219
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvor mener dere at de skal gå å røyke hen?

Østre Mongolia?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 19:05   #220
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, eller på en øde øy med baare røykere der de ikke har noen mulighet til å unnslippe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.