Sv: Ja? Hva synes dere om Hamlet?
Jeg likte både Hamlet og kongen, jeg. :jatakkbeggedeler: Kongen både fordi han var skikkelig kjekk og fordi jeg syntes han fungerte veldig godt som litt samvittighetsløs kjekkas (som likevel bar både skyldfølelsen og selvinnsikten godt). Hamlet fordi jeg syntes Hennie spilte veldig overbevisende både sårbar og forvirret og deprimert, med nok intensitet men mye av det mer under- enn overspilt.
Scenografien var enkel og effektiv, syntes jeg.
Men ikke alle skuespillerne var så veldig gode. Diksjonen var dårlig hos flere, kanskje mest hos Horatio, og det var ikke så lett å høre hva de sa alltid. Rosencrantz og Guildenstern virker som de hadde kommet inn som praktikanter fra en eller annen skoleforestilling, de var temmelig malplassert. Jeg likte dronningen også. Ophelia, stakkar, er vel en vanskelig rolle, som vi snakket om på vei ut av teateret: Først er hun fjollete tenåring, og så er hun gal fjollete tenåring - hvordan skal man spille det på en skikkelig måte?
Det var veldig mange unge publikummere - jeg vil tippe en klasse fra en videregående skole? Det var ikke alle som var like engasjert, og det var litt fnising og sånt på ikke helt passende steder, men ikke så mye at det ble irriterende. Og de lo når det var morsomt (og det er det jo ofte) og oppførte seg ganske pent. Og alle jentene hvinte, popkonsert-aktig, når Aksel Hennie kom inn for å ta mot applausen på slutten. 
(Og Mim og jeg satt altså på rad null og fikk han nesten i fanget da han satt på scenekanten og dinglet med bena. )
Sist redigert av Skilpadda : 19-10-06 kl 14:40.
|