Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ville du byttet barna tilbake?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-07, 09:26   #21
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ville du byttet barna tilbake?

Det er litt for enkelt å si klart ja eller nei til dette. Det er en fortvilet situasjon for alle parter.

Om parene har fått kontakt seg i mellom og ikke bytter umiddelbart så synes jeg de får gjøre det som føles best for dem. Det er ikke som de bytter samme dag som de fant det ut.

For barna tror jeg det er langt bedre å bytte nå enn senere.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 09:34   #22
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg husker når jeg var liten at jeg ofte skulle ønske at jeg var forbyttet på sykehuset og at noen kom og sa at jeg skulle få nye foreldre
... eller at broren min var forbyttet på sykehuset slik at han ble byttet ut
Men egentlig ville jeg nok blitt fra meg om mamma og pappa ikke hadde vært mamma og pappa likevel.

Jeg ville nok hatt store problemer med å bytte tilbake ja, men det er så vanskelig å sette seg inn i problemstillingen at jeg ikke vet hva jeg ville gjort Ja takk begge deler??

Gammel 12-10-07, 09:39   #23
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er hvertfall godt at det ikke skjedde enda senere, er det første jeg tenker.

Kan ikke se at jeg hadde klart å levere fra meg ungen,men så klarer jeg ikke helt å se at jeg hadde orket at noen andre skulle hatt mitt barn heller.

Hadde det vært en mulighet å ha en veldig nær kontakt med det andre paret, og ha en god overgang og fortsatt med kontakten så tror jeg det hadde vært det beste.

Jeg klarer ikke helt å se sammenligninen med adopsjon heller, for her har noen somla bort ungene, ingen har gitt de fra seg frivillig/blitt fratatt omsorgen.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:00   #24
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min umiddelbare tanke er at det ikke ville falt meg inn i mine villeste drømmer å bytte bort Snupp. Men så har vi da aldri tvilt på at han er vår. Hvis noen hadde kommet og hevdet noe annet så ville jeg kjempet med nebb og klør for å beholde ham. Det er jo han jeg er glad i.

Men jeg vet jo ikke hva jeg hadde tenkt i situasjonen, siden jeg aldri har vært der. Uansett tror jeg at jeg ville strukket meg ekstremt langt for å få et godt og nært forhold til den andre familien.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:03   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldeles grusomt! Med en ettåring hjemme, kan jeg ikke forestille meg å skulle gi henne fra meg, skulle det vise seg at hun ikke var min.

Ellers så tror jeg dette er en slik sak der ting kanskje vil sette større spor hos foreldrene enn hos barna. Det er da mange barn som kommer til sine adoptivforeldre i 10–12-månedersalden, er det ikke, og det bruker da å gå greit, gjør det ikke?

Som mor ville jeg garantert fått varige mén, ikke minst dersom jeg anså den andre familien for å være mindre skikket. En ting er nå hvis den andre familien hadde vært en Skilpadda-, Polyanna- eller Maximilla-familie. Da kunne jeg vel kanskje klart å få sove om nettene, men hva om den andre familien var Bølle-familien eller Røyker i stua og er rasister-familien eller Drikker masse øl på formiddagen og krangler hver dag-familien? Hvordan kunne jeg da ha gitt fra meg Blobben til dem? Eller levd godt med å vite at BiologiskBlobben bodde der?!

Jeg er veldig, veldig glad for at det ikke er rom for tvil om at våre unger er våre unger, for et slikt valg vet jeg ikke hvordan jeg skulle overlevd, rett og slett.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:06   #26
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Det er litt for enkelt å si klart ja eller nei til dette. Det er en fortvilet situasjon for alle parter.

Om parene har fått kontakt seg i mellom og ikke bytter umiddelbart så synes jeg de får gjøre det som føles best for dem. Det er ikke som de bytter samme dag som de fant det ut.

For barna tror jeg det er langt bedre å bytte nå enn senere.

Jeg tror jeg ville ha byttet. Men såklart med en myk overgang. Ikke bare tatt den andre ungen og dratt liksom..

Barn er jo tilpasningsdyktige, og jeg tror ikke det vil være problematisk for barna og knytte seg til de biologiske foreldrene når de er under 1 år. Det er nok verre for de voksne.

Grusom sak.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:10   #27
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke bare meg som fristes til å si at jeg ville beholdt begge to? Selv om jeg skjønner at det ikke går an.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:13   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Det er ikke bare meg som fristes til å si at jeg ville beholdt begge to?

Nei, det er ikke bare du.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:14   #29
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Som mor ville jeg garantert fått varige mén, ikke minst dersom jeg anså den andre familien for å være mindre skikket. En ting er nå hvis den andre familien hadde vært en Skilpadda-, Polyanna- eller Maximilla-familie. Da kunne jeg vel kanskje klart å få sove om nettene, men hva om den andre familien var Bølle-familien eller Røyker i stua og er rasister-familien eller Drikker masse øl på formiddagen og krangler hver dag-familien? Hvordan kunne jeg da ha gitt fra meg Blobben til dem? Eller levd godt med å vite at BiologiskBlobben bodde der?!

Det tenkte jeg på også. En ting var hvis den andre familien ga en god magefølelse, men hva om det var motsatt. Grøss!
Tror uansett man ikke kan gå gjennom noe slik uten varige mén, hvertfall ikke som forelder.
Det aller aller beste i denne saken hadde vel kanskje vært at man ikke hadde oppdaget det noensinne, jeg hadde gjerne levd lykkelig i min uvitenhet her tror jeg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:15   #30
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Min umiddelbare reaksjon er jo at det er helt vilt å bytte tilbake. Det er jo barnet de har blitt glade i, tatt vare på og elsket, ikke genene. Ikke pokker om jeg frivillig hadde gitt fra meg et barn jeg hadde trodd hele dets liv var mitt. Da håper jeg heller at jeg kunne fått et godt forhold til de andre foreldrene slik at vi likevel kunne deltatt i hverandres liv.

Jeg tenker som deg, Sitron.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:15   #31
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Dere som sier dere ikke ville byttet, men holdt kontakten med det andre paret ser ut til å ta det forgitt at dere ville komme overens med dem.
Det er vel lite sannsynlig at du vil være enig i barneoppdragelsen for eksempel. Hadde dere klart å sitte på sidelinjen og se deres biologiske barn bli oppdratt feil etter deres syn?
Jeg mener ikke dermed at det riktige hadde vært å bytte. Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:15   #32
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det ville jeg. Det er jeg i hvert fall temmelig sikker på at jeg ville gjort.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:19   #33
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Dere som sier dere ikke ville byttet, men holdt kontakten med det andre paret ser ut til å ta det forgitt at dere ville komme overens med dem.

Når det gjelder meg, så var vel ordet "håper" det som tilsier at jeg ikke ville tatt noe sånt forgitt.

Gammel 12-10-07, 10:24   #34
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter og nikker mens jeg leser Teofelias innlegg:

Det virker som en aldeles skrekkelig situasjon å komme opp i . Som både adoptivmor og biologisk mor vet jeg jo at dette med gener spiller null rolle for følelsene du har for barnet, men hva som er rett å gjøre i et sånt tilfelle vet jeg virkelig ikke.

Gammel 12-10-07, 10:29   #35
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville byttet.
Det er grusomt uansett hva man måtte velge, om man fikk et valg.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:30   #36
nikki

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det virker som disse to parene hadde fått til en god dialog og blitt enige.

Jeg tror absolutt jeg ville byttet tilbake, men fortsatt å ha kontakten med den andre familien over tid, forhåpentligvis resten av livet. Den største grunnen til at jeg ville byttet er at jeg tror barna, når de ar gamle nok til å forstå, vi undres over hvorfor det ikke ble gjort. Tor jeg da.

Det tror jeg og.Tror jeg ville byttet,men er glad jeg aldri trenger å oppleve det dilemmaet(skal ikke ha flere barn)

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:37   #37
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er jo helt utrolig og tragisk.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Hva jeg ville gjort selv? Aner ikke. Det ville vært forferdelig å gi fra seg barnet sitt, men samtidig også umulig å vite at det barnet jeg fødte var et annet sted. Heldigvis er problemstillingen bare teoretisk for meg.

Enig med allium.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:40   #38
Kate

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Det er en tragedie, men personlig tror jeg ikke jeg hadde klart å bytte. Barnet jeg fikk med meg hjem fra sykehuset ville jo vært datteren min selv om jeg ikke var hennes biologiske mamma.
Er blod allid tykkere enn vann?

Gammel 12-10-07, 10:42   #39
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Er blod allid tykkere enn vann?

Det er vel her FP ser ut til å være splittet, for en gangs skyld. Jeg mener definitivt at gener i det lange løp er temmelig irrelevant når det gjelder familie.

Gammel 12-10-07, 10:44   #40
mami
Aktiv

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Øvere Romerike
mami har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dette maa veare et av de vanskligste valg en mor og far maa ta

huff, det kan ikke veare lett nei.

mami er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.