Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjekker du andre på skattelistene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sjekker du andre enn deg + evt. partner på skattelistene?
Ja 90 62,07%
Nei 55 37,93%
Deltakere: 145. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-07, 10:18   #21
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjekker du andre på skattelistene?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Hvor er alle de som har krysset for JA?

Alle vet at jeg sjekker, og det opprører en god del. Ironisk nok har jeg likevel opplevd flere ganger at folk som selv hever seg høyt over den slags sniking, ber meg om å sjekke hva den og den har tjent. Da blir det jo straks langt mer edelt.

Sist redigert av Bluen : 13-10-07 kl 10:42.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:21   #22
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skrev nei, men jeg har gjort det ett par ganger.

Jeg bodde i et kollektiv med en masse folk fra reklamebransjen. De var alle så utrolig hemmelighetsfulle angående lønn. De sjekket jeg den gangen.

Gammel 12-10-07, 10:26   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, jeg sjekker skattelistene. Alle vet det også.

Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:33   #24
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg driter i at skattelistene blir lagt ut på nettet, men jeg gidder ikke å sjekke noen selv. Jeg er ikke så opptatt av hva andre mennesker tjener.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 10:38   #25
Elis
*Happy*

Elis sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Drammen
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Nei, og jeg syns det er en uting at de legges ut.

Helt enig.

Gammel 12-10-07, 10:39   #26
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sjekket noen. Stort sett familie. Jeg fant ut at min far har dødsmye penger, og det har han skjult for alle. Han vokter slik informasjon som om det skulle vært en statshemmelighet.

Gammel 12-10-07, 11:06   #27
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Ja jeg sjekker min nærmeste familie, gjerne noen kollegaer også Egentlig mest for underholdningsverdien. For jeg blir jo hverken rikere eller fattigere. Regner med at en del i min famile og kolleger gjør det samme. Men jeg synes ikke det er så spennende nå, som for et par år siden da det var nytt.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 11:07   #28
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda - jeg sjekker noen. (mest broder'n og sånn altså)

Men jeg forstår ikke helt utregningene da....hva som gjør at jeg står med så lav inntekt sammenlignet med mannen f.eks (ja, han tjener mer enn meg, men ikke så mye som skattelistene indikerer)

Er det for at huset står på han - at jeg har studielån etc? eller?

Gammel 12-10-07, 11:08   #29
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ironisk nok har jeg likevel opplevd flere ganger at folk som selv hever seg langt over den slags sniking, ber meg om å sjekke hva den og den har tjent. Da blir det jo straks langt mer edelt.

Er det mulig!?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 11:10   #30
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Aldri sjekket.
Ikke meg selv, ikke nær familie.

Gammel 12-10-07, 11:12   #31
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sjekket noen av kollegene mine, rett og slett for å se om jeg "traff" sånn noenlunde i lønnsforhandlingene i min nye jobb. Og ettersom jeg vet litt om stilling i fht normalfradrag og slikt, så mener jeg å ha fått et passelig ca-bilde.

Jeg har ikke, og kommer ikke, til å sjekke venner, naboer ol. Couldn't care less.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 11:12   #32
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det intresserer meg ikke.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 11:15   #33
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

krysset nei.

har ikke sjekket noen i år.
ikke vet jeg hvor jeg finner sånne lister heller hehe
men i fjor sjekket jeg meg,mann og sånt hehe

Gammel 12-10-07, 11:15   #34
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Men jeg forstår ikke helt utregningene da....hva som gjør at jeg står med så lav inntekt sammenlignet med mannen f.eks (ja, han tjener mer enn meg, men ikke så mye som skattelistene indikerer)

Er det for at huset står på han - at jeg har studielån etc? eller?

Det er fordi det beløpet som oppgis er det beløpet man sitter igjen med etter at alle fradragene er trukket fra bruttolønnen. For min egen del så tjente jeg i fjor et sekssifret beløp mer enn det som jeg står oppført med, siden de fleste fradragene våre er ført på meg.

De fleste på vår alder har jo ganske store fradrag for huslån, billån, studielån, barnepass og hva har du, og det er den viktigste grunnen til at det er totalt uinteressant å sjekke skattelistene. Jeg kan for eksempel sjekke en venninne eller nabo og finne at de er oppført med 250 000 i inntekt, men mest sansynlig har de en bruttoinntekt som er mellom 100 og 200 000 mer enn det. Og det at venninnen min eller naboen min tjener et sted mellom 250 og 400 000, er jeg faktisk i stand til å gjette på selv. Så det eneste man kan lese av skattelistene, er hva folk har som minimumsinntekt. De kan godt stå oppført med 400 000 og egentlig ha en inntekt på 700 000. Det har man ingen mulighet til å vite (annet enn ved å gjette eller spørre), men så klart: man vet at de i alle fall tjener 400 000 da, hvis det er et poeng.

Gammel 12-10-07, 11:17   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 11:21   #36
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Nei, og jeg syns det er en uting at de legges ut.

Er ikke veldig interessert, så jeg sjekker ikke. Men ser verdien i at de legges ut; vi skal ha et åpent system som alle kan "kontrollere", ikke bare skattetetaten. Det er en del av å forebygge/bekjempe skattefusk - til det beste for fellesskapet.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 11:22   #37
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, bryr meg fint lite igrunn.

Gammel 12-10-07, 11:29   #38
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Du kom meg i forkjøpet med svar til Bauche ser jeg.

Men jeg ville bare kommentere dette, som gjentar seg hver gang skattelistene legges ut. Hvis en person har vanlig lønnsinntekt, er det ikke noe problem å finne bruttoinntekten ut fra tallene som offentliggjøres. Hvis man absolutt vil det. Det er en enkel ligning.

Er det? Den må vel ha noen form for innput i forhold til fradrag, må det ikke? Mannen min og jeg tjente noenlunde det samme i fjor, men er oppført med ganske ulike tall likevel.

Gammel 12-10-07, 11:43   #39
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Takk for info. Med andre ord trenger man bare å kunne regne for å finne ut hva folk egentlig tjener altså. Søren også, jeg trodde det var en slags hemmelighet, jeg. :dom:

Ja ja. Det er fortsatt en hemmelighet for ganske mange.

Gammel 12-10-07, 11:47   #40
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sjekker knapt meg selv. Jeg interesserer meg fint lite for akkurat det der.

Jeg konstanterer at jeg bruttoinntekten min er over dobbelt så mye som nettoinntekten ifht. listene.

Og jeg er alt for dårlig i matte til å kunne regne ut det som det snakkes om lenger oppe.
:strøk i matte på høgskolen:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.