Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjekker du andre på skattelistene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Sjekker du andre enn deg + evt. partner på skattelistene?
Ja 90 62,07%
Nei 55 37,93%
Deltakere: 145. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-07, 11:47   #41
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sjekker du andre på skattelistene?

Allium, det du sier er helt sikkert riktig. Men jeg må innrømme at jeg faktisk allikevel ikke forstår det. Jeg klarer ikke regne meg frem til hva jeg faktisk hadde som bruttoinntekt. Det stemmer ikke. Og i hvert fall ikke for min mann. Det man kan trekke fra er altså minstefradrag og renteutgifter? Vi kan da vel ikke ha renteutgifter på 400' kroner? (Det håper jeg i hvert fall virkelig ikke at vi har ... )

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 11:53   #42
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg har virkelig null interesse av å vite hvor mye andre tjener.

Gammel 12-10-07, 11:55   #43
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Jeg driter i at skattelistene blir lagt ut på nettet, men jeg gidder ikke å sjekke noen selv. Jeg er ikke så opptatt av hva andre mennesker tjener.

Der har du meg ogs.

Gammel 12-10-07, 11:58   #44
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det høres litt rart ut, ja. Men nettoinntekt er jo bruttoinntekt minus fradrag.

For næringsdrivende gjelder litt andre regler. Og eventuell formuesskatt kompliserer også saken, men siden formue er oppgitt, bør den være lett å finne. Hvis man gidder.

Her var en god forklaring. Det er altså ikke lett å finne bruttoinntekten, fordi man ikke kjenner vedkommendes renteutgifter. Altså én ligning, to ukjente.

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=173905

Gammel 12-10-07, 12:01   #45
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Er ikke veldig interessert, så jeg sjekker ikke. Men ser verdien i at de legges ut; vi skal ha et åpent system som alle kan "kontrollere", ikke bare skattetetaten. Det er en del av å forebygge/bekjempe skattefusk - til det beste for fellesskapet.

Vel. Jeg ønsker meg strengt tatt ikke et samfunn med nabokontroll av den typen, og argumentet ditt får meg til å tenke på Maos Kina dengang alle skulle/kunne melde alle. Og selv om jeg egentlig er blodrød, syns jeg ikke det der er en god idé.

Gammel 12-10-07, 12:07   #46
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Vel. Jeg ønsker meg strengt tatt ikke et samfunn med nabokontroll av den typen, og argumentet ditt får meg til å tenke på Maos Kina dengang alle skulle/kunne melde alle. Og selv om jeg egentlig er blodrød, syns jeg ikke det der er en god idé.

Mao? Du er jo knallhard.

Jeg ser poenget ditt. Samtidig så handler dette, i mitt hode, også om å bekjempe klasseforskjeller. Å kunne avdekke hvorvidt våre aller rikeste ikke bidrar særlig til fellesskapet, for eksempel. Likestillingsaspektet er også interessant. Fint å se at min mannlige kollega ikke tjener dobbelt så mye som meg, særlig ettersom jeg er flinkere. Osv. Det er klart det er ekkelt at naboen kan grafse i våre private forhold. Da får man bare trøste seg med at man kan grafse tilbake, om man skulle være interessert.

Gammel 12-10-07, 12:10   #47
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Ja, kvifor ikkje egentlig. Det er da offentleg, og eg det er vel ingen hemmelighet at nokon tenar betre enn andre.

At skattelistene ikkje forteller sanninga om folks økonomiske situasjon er også ei side av saka.

Sånne lister må alltid takast med ei klype salt.

Sist redigert av Bergensis : 12-10-07 kl 12:19.
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 12:16   #48
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Vanlegvis sjekkar eg ikkje. Tidlegare i år var det ein kar som skrytte av korleis han gjorde det for å unngå skatt (han tenar veldig bra), så eg tenkte eg skulle sjekke opp han...

Triksa til karen må ha fungert veldig bra, for skattelista påstå at han ikkje fanst!

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 12:30   #49
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Men man trenger ikke å kjenne renteutgiftene. Man kjenner nettoinntekten og dermed nettoskatten, samt total skatt. Bruttoskatten er total skatt minus nettoskatten. Bruttoskatten er også 7,8% av bruttoinntekt, pluss toppskatt.

Da ble det for mange elementer for hodet mitt. Men ok da. Så var det fortsatt kun én ukjent.

Gammel 12-10-07, 12:41   #50
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Men er ikke du økonom?

Velvel. Dette er jo ikke så veldig vesentlig. Men jeg brukte det til å sjekke om faren til barna mine har bidragsevne. Det er interessant å vite for meg.

Jo, men ikke denslags. :avslørt: Jeg er bedre på samfunnsøkonomi enn bedriftsøkonomi, if you know what I mean.

Gammel 12-10-07, 13:42   #51
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg krysset av for at jeg ikke sjekker, men så gjorde denne tråden meg nysgjerrig.

Så, ja, jeg sjekket familie, og ble litt overrasket her og der.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 13:58   #52
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Nei, få ting interesserer meg mindre enn hva naboen tjener.
Synes det er unødvendig grafsing i folks privatliv.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 15:34   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg sjekker et par, fordi jeg er himla nysgjerrig. Men det er mest familie. Venner og slikt har jeg enda ikke hatt interesse av å sjekke. Jeg er forresten også uenig i at listene bør legges ut, synes egentlig hele greia er teit.

Gammel 12-10-07, 15:49   #54
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med han stakkaren som "hadde" 10 mrd i formue? Som blir ufrivillig kjendis i noen timer fordi skattemyndighetene har gjort en feil? Og skattemyndighetene går ikke engang ut og sier at det er gjort en feil, av hensyn til "personvernet"?

Sitat:

Informasjonsdirektør Lise Halvorsen i Skatteetaten sier de ikke kan kommentere om oppføringene på Dahl er korrekt av hensyn til personvernet.

http://e24.no/naeringsliv/article2044547.ece
Jammen er de greie i Skatteetaten, gitt ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 15:57   #55
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Det har jeg ingen interesse av.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 16:04   #56
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Har sjekket pappa og mamma, og sett at noen i øvrig familie ligger høyt oppe på kommunelista..

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 16:31   #57
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja. Og kan enda en gang konstatere at de fleste i omgangskretsen tjener mer enn meg.

Gammel 12-10-07, 17:24   #58
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sjekker noen, bl.a. svigerfamilie som "alltid" klager over dårlig råd.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 17:51   #59
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Det er jo heller ikke snakk om å melde noen. Det er for at det skal være åpenhet rundt fellesinteresser i samfunnet, skattepengene i dette tilfellet.
Alternativet er en lukket oversikt, der kun noen få utvalgte har tilgang. Det minner mye mer om blodrød overvåking og stasi, spør du meg.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 18:15   #60
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har sjekket noen. Mest av interesse ift sammenligning med andre med tilsvarende utdannelse.
Men siden det er nettoinntekt som står der, er det ytterst begrenset hva man får ut av dem egentlig. De som tjener "veldig mye" ser man det selvsagt på, men da visste man det vel gjerne fra før.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.