Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Foreslår dyrere buss i rushtiden

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-07, 13:41   #21
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreslår dyrere buss i rushtiden

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg syntes faktisk buss og bane burde være gratis. Eller i allefall nesten.
Tenk så mange som ville kvittet seg med bilen.. tenker miljø først og fremst her nå.

Enig!

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det hjelper jo fint lite for de som reise et sted i rushtiden, til jobb bare for å ta et helt tilfeldig eksempel. Ergo har det ingenting å gjøre med å få folk til å velge kollektivt fremfor personbil - det har kun å gjøre med å få inn mer penger.

Nemlig. Dette var et dårlig miljøtiltak i og med at noen faktisk ut i den perioden. Blir det dyrere med buss kan det hende flere istedet velger personbil.

Gammel 13-10-07, 14:43   #22
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

De som i dag har muligheten til å dra før eller senere på jobb, tor jeg i utgangspuntet allerede gjør det. For å unngå rushtrafikken.

Det var nettopp det jeg hadde tenkt å skrive. De som har mulighet til å unngå rushtrafikken gjør det allerede. Det er heller ikke de med dårligst lønn og dårligst råd som har fleksitid, det er de med god lønn og god råd.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 15:21   #23
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fant forrresten akkurat ut at jeg ikke får studentkort lenger når jeg fyller 30.
Er ikke DET litt rart?? Blir jeg plutselig rikere når jeg fyller 30?

En annen ting er at det faktisk er NAV som dekker dette for meg. Snakk om forflytting av penger... Noen ganger er ting lagt så opp så idiotisk at det bare er å ta av seg hatten.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 15:28   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Om buss og bane skal være gratis må de jo først bygge ut slik at alle har mulighet til å bruke kollektiv transport.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 15:29   #25
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg fant forrresten akkurat ut at jeg ikke får studentkort lenger når jeg fyller 30.
Er ikke DET litt rart?? Blir jeg plutselig rikere når jeg fyller 30?

Jeg vet, det er skikkelig sært. Men i følge mange politikere så bør de fleset være ferdig med studiene for lengst når de fyller 30. Så jeg får skylde meg selv, som valgte å få barna mine før jeg var ferdig utdannet.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 15:43   #26
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg vet, det er skikkelig sært. Men i følge mange politikere så bør de fleset være ferdig med studiene for lengst når de fyller 30. Så jeg får skylde meg selv, som valgte å få barna mine før jeg var ferdig utdannet.

Ikke sant.
Dessuten er man jo faktisk ofte FATTIGERE som student når man blir eldre pga boliglån, det at man har barn osv. Lurer på å sende en sur mail til sporveiene. Syntes prinsippet deres er helt bak-frem.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 15:51   #27
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nemlig. Dette var et dårlig miljøtiltak i og med at noen faktisk ut i den perioden. Blir det dyrere med buss kan det hende flere istedet velger personbil.

Det er ingen som har sagt det skal bli dyrere med buss i rushtiden! Det er et ønske om noen forsøk med billigere billetter utenom rushtiden/lite traffikerte strekninger i rushetiden.

Det er mange som reiser med bil hvis de kan reise utenom rushtiden, fordi det da er lite kø. Å få disse over på kollektiv er et positivt miljøtiltak.

De som reiser "mot strømmen" - får billigere billetter.
Flere reiser kollektivt - bra for miljøet.
Man utnytter kapasitet - bedre inntjening for de som driver kollektivtrafikken.
De som reiser i rushtida - får det likt som i dag. Eventuelt bedre, med flere avganger, lavere billetter osv. hvis inntjeningen blir mye bedre.

Nøyaktig hvem taper her?

Gammel 13-10-07, 15:51   #28
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så vidt jeg vet er det ikke sporveien som har bestemt at det skal være sånn, de får dekket utgiftene til studierabatt, men da bare til de under 30. Sto litt om det i Dagsavisen for noen dager siden.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 15:56   #29
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Å gjør kollektivtrafikken gratis tror jeg ikke er noen løsning.
For tilbudet da vil vel bare bli mere rævva en det er i dag.

Skolebuss drimot bør få prisene drastisk senket.
Mine har 2,5 km til skolen og får stot sett ta bussen hjem etter skoletid.
(måke er en smule oppskrytt her..............)
De må betale 13,-
Før hadde vi lokalkort (klippekort altså), det var veldig kjekt for da slapp man å ha småpeger til en hver tid.
Lokalkortet forsvant og Kupongkortet ble et alternativ påstod de.
Eneste var at da kostet plutselig bussturen nesten 15 kroner..............
(sonebytte melom her vi bor og skolen)

Når skoln skulle betale bussreisen for en periode fordi gangveien ble gravd opp, anbefalte busselskapet at ungene tok kupongkort og at foreldrene fikk igjen pengene.
Det ble da vedtatt, men så fikk skolen greie på at det var det dyreste alternativet. Da ble det bestemt at sjåførene skulle bare klippe 3 klipp.
Helt greit, da ble det i allefall litt billigere en om de har med penger.
Dagen etter at det ble slutt på at skolen skulle betale var sjåførene tilbake til praksisen med 4 klipp.

Greit nok at det strengt tatt skal være slik at de klipper 4 klipp pga soneskiftet, men litt sunn fornuft hadde ikke vært å forakte.
I allefall siden det med lokalkort bare var 1 klipp, siden reisen var på under 6 km.

Studenter har et tilbud, det samme med ungdommer.
Men unger som tar skolebuss har ikke et eneste tilbud, det er litt sprøtt.
Prisen sammen med en buss som delvis kommer og går når det passer seg selv, gjør at foreldre blir "presset" til å kjøre ungene til skolen.
Dermed utgår også til stor grad mulighetene for at de kan ta kolektivtrafikk.

Sporet litt av her jeg.............

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.