Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Nobelprisen i litteratur ...

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-07, 14:53   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Nobelprisen i litteratur ...

ble i år vunnet av Doris Lessing. Hurra!

Gammel 11-10-07, 15:04   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen i litteratur...

Hvem er det da? Jeg må innrømme at jeg sjelden har lest noe av nobelprisvinneren i litteratur. I fjor var unntaket, da Orhan Pamuk vant. Jeg hørte en gang et intervju av en-eller-annen litteraturviter at det var helt spesielt for nordmenn å være så lite oppdatert på store, utenlandske forfattere. Vi leser visst helst skandinaviske forfattere her til lands. Det er jo ikke bra.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 15:20   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du verden, det er jammen tredje år på rad at det er noen jeg kjenner til fra før! Og denne gang har jeg til og med lest opptil flere av bøkene hennes, og likt dem veldig godt, men det er noen år siden sist. Det siste jeg leste av henne var vel de to selvbiografiske bøkene Under my Skin og Walking in the Shade.

Jeg har tenkt i årevis at jeg skulle lese debutromanen hennes, The Grass is Singing. Kanskje jeg skulle foreslå det til lesesirkelen her inne?

Gammel 11-10-07, 15:24   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hvem er det da?

Hvit zimbabwisk (tidligere rhodesisk) forfatter, 87 år gammel, debuterte i 1950, har skrevet mange romaner med handling fra Afrika og en del science fiction også (som jeg ikke har lest). Hun regnes som en av de store kvinnelige/feministiske romanforfatterne fra 1900-tallet, mener jeg. Jeg husker veldig mange av bøkene hennes fra bokhyllene til foreldrene mine, men har bare lest noen få - Den gyldne notatbok og Martha Quest, i alle fall. Og så tror jeg jeg leste Jane Somers' Dagbok, som jeg tror var den norske tittelen på den ene romanen hun skrev under psevdonymet Jane Somers.

Gammel 11-10-07, 15:30   #5
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så kult! Jeg har lest mye av det hun har skrevet siden hun er mammas favorittforfatter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 15:32   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Monsoon: Skilpadda skrev det så godt.

Selv har jeg lest oppvekstskildringene hennes og er veldig glad for at hun vant.

Gammel 11-10-07, 16:48   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og så tror jeg jeg leste Jane Somers' Dagbok, som jeg tror var den norske tittelen på den ene romanen hun skrev under psevdonymet Jane Somers.

Disse dagbøkene har jeg også lest (det var vel flere av dem?) Jeg elsket dem mot slutten av tenårene, faktisk i den grad at jeg gikk til innkjøp av den første på tysk(!) også. Dette var en hyggelig tildeling!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 16:50   #8
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, så gøy! Jeg har lest de fleste av bøkene hennes, har ofte en novellesamling av henne i veska som "toglitteratur".

Gammel 11-10-07, 17:12   #9
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Å, så bra. Det var ei jeg både har hørt om, lest og likt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 09:38   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun har jeg faktisk hørt om! Jeg mener at vi leste noe av henne på skolen faktisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 09:46   #11
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hørt om henne! Mener vi hadde noe på pensum på videregående.

Gammel 13-10-07, 10:07   #12
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker at Doris Lessings roman "Det femte barnet" gjorde sterkt inntrykk på meg.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 23:48   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leser visst helst skandinaviske forfattere her til lands. Det er jo ikke bra.

Hvorfor ikke? :leser nesten bare skandinaviske forfattere og er fornøyd med det:

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-07, 23:51   #14
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobelprisen i litteratur ...

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Jeg husker at Doris Lessings roman "Det femte barnet" gjorde sterkt inntrykk på meg.

Ja :grøsse:

Jammen fint jeg bare skal ha fire.

Gammel 14-10-07, 00:07   #15
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg har tenkt i årevis at jeg skulle lese debutromanen hennes, The Grass is Singing. Kanskje jeg skulle foreslå det til lesesirkelen her inne?

Ja, det var en god ide! Svigermor har den boken, så jeg har den tilgjengelig.

(Hvis ikke hun skal lese den nå da. )

Gammel 14-10-07, 01:40   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Vi leser visst helst skandinaviske forfattere her til lands. Det er jo ikke bra.

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hvorfor ikke?

Det er jo synd å begrense seg til et såpass lite hjørne av verdenslitteraturen, synes jeg, man utelukker jo veldig mye av den beste litteraturen på den måten. Og så synes jeg det er OK å få med seg litt av det som "resten av verden" leser og er opptatt av. Jeg er på min side sikkert i overkant fokusert på engelskspråklig litteratur og leser knapt noe skandinavisk i det hele tatt (eller litteratur på andre språk), det er sikkert litt synd det også. Og mye det samme gjelder film og musikk, for mitt vedkommende, det er veldig mye britisk og amerikansk det går i.

Gammel 14-10-07, 09:51   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Meget velfortjent. Det er dog en ting jeg reagerer på - når dagsrevyen skulle kommentere tildelingen, gjorde de det til en politisk sak, og nevnte ikke med ett ord hvilken fantastisk historieforteller Lessing er. Jeg har lest mange av bøkene hennes.

Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 10:14   #18
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Så kult! Jeg har lest mye av det hun har skrevet siden hun er mammas favorittforfatter.

Hvilke vil du anbefale?

Gammel 14-10-07, 12:29   #19
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hvorfor ikke? :leser nesten bare skandinaviske forfattere og er fornøyd med det:

Det er vel helst samfunnsdebatten jeg tenker på. Jeg synes det er synd om det kun er tankene vi danner oss her langt oppi nord som skal bli hørt. Det er mange viktige røster i verden som også vi bør høre på.

Var du med i lesesirkelen her på FP da vi leste Coetzees Boyhood? Da tenkte jeg på akkurat dette, hvor viktig det er at vi får innsikt i for eksempel apartheid-regimet. Jeg synes selv det var et godt eksempel på hvordan tanker om rase befester seg i oss, og hvor stygt utfall det kan få. Videre synes jeg det er spennende å lese forfattere fra fjerne strøk for å lære om deres tankesett. Jeg innbiller meg at det gjør meg bedre rustet til å forstå andre kulturer.

Gammel 14-10-07, 12:32   #20
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Meget velfortjent. Det er dog en ting jeg reagerer på - når dagsrevyen skulle kommentere tildelingen, gjorde de det til en politisk sak, og nevnte ikke med ett ord hvilken fantastisk historieforteller Lessing er. Jeg har lest mange av bøkene hennes.

Jeg var på biblioteket i går og tittet på flere av bøkene hennes. Jeg klarte ikke plukke med meg en eneste bok, jeg ble ufattelig umotivert bare av utseendet på bøkene. De var alle sammen bundet inn i et gusjebrunorange cover, og så ut til å inneholde nynorsk lyrikk. Har du et konkret tips til bok jeg bør lese?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.