Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synes du det er slitsomt å ha barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-07, 14:04   #201
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du det er slitsomt å ha barn?

Da er nok jeg en ekstrovert, mens sambo, Poden og Stesnuppa er beskjedne introverter.

Det i seg selv er slitsomt.

Gammel 15-10-07, 14:06   #202
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Introvert og ekstrovert?

Er det det samme som 'stille og rolig' vs 'vill og gal'? ( Skjønner at det ikke er vill og gal, men dere skjønner hva jeg spør om.)

Samme lurte jeg på. eller kanskje passer bedre.

Jeg er overhode absoutt og definitivt ikke anlagt til å sitte på café og slarve hele dagen. No way! Jeg foretrekker aktiviteter på barnas premisser, noe jeg ikke anser cafélivet som i det hele tatt. Sjølvklart, eldstemann elsker en tur på café en gang i blant, med litt varm sjokolade og is, men that's it. :internasjonal:

Jeg foretrekker da å være hjemme hos noen, gå tur i skog og mark, eller tilbringe formiddagen i åpen barnehage. Jeg kan jo helt klart se for meg ting jeg heller vil gjøre, som jeg også gjør hvis muligheten byr seg, men jeg har altså valgt å sette to barn til verden, og da blir det min (og mannens) oppgave å gi de en grei barndom ved å legge mest mulig til rette for dem.

Sist redigert av Skremmern : 15-10-07 kl 14:11.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 14:07   #203
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke helt det samme som det som vanligvis kalles innadvendt og utadvendt. Det viktigste poenget er vel hvor man henter energi. Når du er sliten i hodet, hva gjør du? Gjemmer du deg på kontoret ditt, låser du deg inne på do, går du tur alene? Eller må du prate med noen? Blir du sliten av å være sammen med mange mennesker (det trenger ikke bety at du ikke liker det)? Eller blir du full av energi? Om du henter energi fra deg selv, er du introvert, om du henter den utenfra, er du ekstrovert.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 14:07   #204
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Introvert og ekstrovert?

Er det det samme som 'stille og rolig' vs 'vill og gal'? ( Skjønner at det ikke er vill og gal, men dere skjønner hva jeg spør om.)

Jeg puttet litt om dette i en egen tråd, jeg.

Gammel 15-10-07, 14:08   #205
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte ikke innlegget ditt, jeg, Skremmern. Skulle det være en kommentar til introvert versus ekstrovert?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 14:09   #206
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg skjønte ikke innlegget ditt, jeg, Skremmern. Skulle det være en kommentar til introvert versus ekstrovert?

Det var da vel bare en fortsettelse på hva man foretrekker å gjøre med barn, eller etter å ha fått barn, var det ikke?

Gammel 15-10-07, 14:10   #207
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er nok jeg en ekstrovert, mens sambo, Poden og Stesnuppa er beskjedne introverter.

Jeg må revurdere...

Dette sier Skilpadda i en annen tråd:

Sitat:

Kort og forenklet fortalt beskriver MBTI dette som forskjellen på om man får tilført energi fra andre mennesker og ytre omgivelser (E), eller om man får energi gjennom alenetid (I). Introversjon er ikke det samme som sjenerthet (eller menneskefiendtlighet ), og motsatt betyr ikke det at man er ekstrovert nødvendigvis at man elsker å være midtpunkt og alltid må ha masse mennesker rundt seg. Det finnes sjenerte ekstroverte og det finnes menneskekjære og sosiale introverte, men introverte trenger generelt mer alenetid, mens ekstroverte generelt trenger mer sosial tid og kanskje en større sosial krets.

Jeg er veldig utadvendt og glad i mennesker, men jeg er så usannsynlig avhengig av alenetid at det er nok der jeg henter mesteparten av energien min fra. Tror jeg.

Jeg er altså en blanding.

Og mens Sambo er rolig, forsiktig, litt sjenert og ellers en sosial amøbe, så liker han ikke å være alene.

Gammel 15-10-07, 14:11   #208
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Åja, var det bare lov å svare på det?

Da må jeg si at vi alle er introverter.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 14:12   #209
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beskjedenhet og introversjon henger nok ikke sammen i det hele tatt. Sies det.

Gammel 15-10-07, 14:14   #210
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er jo ikke helt det samme som det som vanligvis kalles innadvendt og utadvendt.

Men det er jo det begrepene betyr, da - introvert er innadvendt og ekstrovert er utadvendt. (Jeg ble så sur av den fæle pesonlighetstesten at jeg nekter å bruke begrepene på annen måte enn det ordbøkene kan fortelle meg. .)

Gammel 15-10-07, 14:19   #211
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men det er jo det begrepene betyr, da - introvert er innadvendt og ekstrovert er utadvendt. (Jeg ble så sur av den fæle pesonlighetstesten at jeg nekter å bruke begrepene på annen måte enn det ordbøkene kan fortelle meg. .)

Betydning er da ikke det samme som etymologi. Betydningen vokser ut av bruk. Sto det noe i personlighetsanalysen din om «sta»? (I min sto det visst noe om «retthaversk og belærende». )

Gammel 15-10-07, 14:20   #212
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Finnes det en test? Jeg liker test.

Gammel 15-10-07, 14:22   #213
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betydning er da ikke det samme som etymologi. Betydningen vokser ut av bruk.

Jeg snakker ikke (bare) om etymologi, men om faktisk bruk i dagligtale - blant vanlige folk.

Opprinnelig lagt inn av Bokmålsordboka

introvert~ver't a2 innadvendt, mots ekstrovert

Gammel 15-10-07, 14:25   #214
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg snakker ikke (bare) om etymologi, men om faktisk bruk i dagligtale - blant vanlige folk.

Ja, men dette er jo spesialisert terminologi. Det er da masse ord som brukes både i en vanlig folkebetydning og en spesialisert og teknisk betydning som krever en presis definisjon.

Gammel 15-10-07, 14:27   #215
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betydning er da ikke det samme som etymologi. Betydningen vokser ut av bruk. Sto det noe i personlighetsanalysen din om «sta»? (I min sto det visst noe om «retthaversk og belærende». )

Ja, men dette er jo spesialisert terminologi. Det er da masse ord som brukes både i en vanlig folkebetydning og en spesialisert og teknisk betydning som krever en presis definisjon.

Dere er veldig søte når dere holder på sånn.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 14:27   #216
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var da vel bare en fortsettelse på hva man foretrekker å gjøre med barn, eller etter å ha fått barn, var det ikke?

Ok, jeg misforsto. :blander tråder:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 14:28   #217
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig - ikke at jeg har noen stesnuppe, men å selv være ekstrovert og leve med introverter er slitsomt - vanskelig å forstå behovet til hverandre liksom...

Gammel 15-10-07, 14:33   #218
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Nettopp. Og i denne sammenhengen var det jo nettopp snakk om introvert/ekstrovert i MBTI-betydning.

Gammel 15-10-07, 14:35   #219
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos er det slik at jeg er avhengig av å møte mennesker, og mannen anser det som et nødvendig onde omtrent. *overdriver*

Gammel 15-10-07, 14:41   #220
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Gleder seg til Hannah blir 5

Måtte bare kommentere guniss: Når Hannah er 5 har dere en liten krabat som kanskje er mer aktiv en ho er. Når begge er over 5 får dere ro til å spise..

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.