Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Synes du det er greit med onani i barnehagen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-07, 11:01   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du det er greit med onani i barnehagen?

Alt til en viss grad, mener jeg...

Barna kan syns det er kjempespennende å sammenlikne tissefanter og tissehull på do... Dette syns jeg er noe de fremdeles må få lov til å gjøre, og at dersom vi voksne oppdager dem, ikke skal stoppe dem med et "fy," eller "æsj, slik gjør man ikke."

Jeg ser heller ikke noe galt i at barna om sommeren springer nakne rundt og dusjer i sprederen i barnehagen. Dette handler om glad lek og naturlig nakenhet.

Jeg ser likevel en forskjell på at to-tre unger stikker seg unna og fnisende ser på hverandre, enn at de midt i lekerommet skal vrenge av seg klærne og begynne å sprade rundt nakne. Barn har ikke, i mine øyne, vondt av å lære at i enkelte sammenhenger er det "normal folkeskikk" å beholde en viss bekledning på.

Barn skal også få lov til å oppdage sin seksualitet, via f.eks. onanering. Jeg mener likevel da at her også kan barna lære at visse ting er privat. Man behøver ikke kose med tissen sin i samlingsstund eller i hvilestunden. Dette er noe de kan gå for seg selv å gjøre, da det ikke er noe hyggelig for andre mennesker å se på.

Akkurat dette forsøker jeg å formidle til Storebror også. Det er helt greit at du vil kose deg slik, men det er noe du skal gjøre når du er alene.

Jeg tror at på lik linje som at barna trenger å lære at kropp og seksualitet er normalt og ikke noe å skamme seg over, så trenger de å lære at noe hører privatlivet til, og ikke er for å dele med alle. Barna bør også lære at det er helt greit å si "nei" om de ikke vil være med å "leke doktor" og sammenlikne tissefanter. Ikke minst tror jeg barna trenger å lære dette av hensyn til å sette grenser for egen kropp.

Gammel 16-10-07, 11:07   #22
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er heilt eignig med deg, Inagh. Godt innlegg.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 11:12   #23
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Inagh - og det er faktisk det jeg tror hun som blir fremstilt i artikkelen også sier, når man får skrelt av alt det vanlige Dagbladet-nå-må-vi-lage-en-fengende-overskrift-dere-og-gjerne-litt-sensasjonell.

Jeg bet meg spesielt merke i det som ble sagt at med en mer åpenhet om seksualitet vil flere barn bli i stand til å verbalt formidle overgrep. Og at det å ha seksuelt samspill med andre på sitt nivå (altså andre barn) vil gjøre at barna blir bevisste på sine egne seksuelle grenser.

Jeg synes alt som ble sagt i artikkelen - når man skrellet av sensasjonen - var ok.

Gammel 16-10-07, 11:13   #24
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hørte om denne type lek på "Kos og Kaos" også.

Jeg reagerer ganske negativt på denne tenkningen. I alle fall at dette skal oppmuntres til eller stimuleres til av voksne. Det er forskjell på hva barna gjør spontant i leken, og det man oppmuntres til. Jeg tenker som andre her faren for gruppepress, i tillegg til økt sjanse for at barna utnyttes. Å se hverandre naken skjer jo likevel i en barnehage, da de skifter klær eller bader om sommeren. Men da er det en naturlig setting. Å sitte å ta på seg selv er ikke voksne heller gjør offentlig (normalt sett), så hvorfor skal barna oppmuntres til å gjøre det? Å blottstille seg når man er for ung til å vite bedre.

Det er også forskjell på veldig negativ respons og normal veiledende respons. At man veileder betyr ikke at man trenger å gjøre noen skamfulle. Dessuten å lære hvordan voksne lager babyer kan man jo også gjøre, uten at man trenger å være avkledt selv. Jeg er veldig tilhenger av å forklare ting som de er. Det er på en måte greit å skille mellom å "røre på egen kropp" som kos, og det å kose og lage baby, som noe voksne kjærester gjør. Begge ting er normalt, men noe er først naturlig når man blir eldre.

Vi er også opptatt av at barna bestemmer over egen kropp, og at ingen har lov til å røre på den på en feil måte, eller hvis barnet ikke vil.

Jeg har tro på at seksuell kompetanse kommer etter hvert når man har behov for det, og at det å utforske egen kropp er noe som også skjer naturlig uten at andre trenger å blande seg inn i det. Vi sosialiseres inn i det også som alt annet.

Sist redigert av Dronningen : 16-10-07 kl 11:24.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 11:19   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er helt enig med Inagh - og det er faktisk det jeg tror hun som blir fremstilt i artikkelen også sier, når man får skrelt av alt det vanlige Dagbladet-nå-må-vi-lage-en-fengende-overskrift-dere-og-gjerne-litt-sensasjonell.

Signerer deg og Inagh. Jeg leste først artikkelen med litt sånn hva-i-all-verden!-blikk, men bestemte meg for å lese den en gang til når jeg så hvordan Alfa tolket den, og er enig med deg.

Sist redigert av Tallulah : 16-10-07 kl 11:28.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 11:25   #26
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har lest den med "I-all-verden" blikk.

Gammel 16-10-07, 11:33   #27
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne barnehagen var det innslag fra på tv for en stund siden, mulig det var på "Kos og kaos" som Electronica nevner.

Kan jeg være enig med både Inagh, Line* og Sitron samtidig tro?

Jeg syntes det er greit at barn får utforske naturlig, men som andre sier informere på en vennlig måte om at den slags aktivitet er privat.

Jeg syntes det er viktig med fokus på seksualitet men at det skal være så mye fokus i barnehagen vet jeg ikke helt hva jeg syntes om.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 11:35   #28
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er normalt og naturlig å bæsje og tisse også, likevel lærer vi barna at dette gjør vi på do eller i bleien. Stakkars unger, de får sikkert enorme traumer i forhold til avføring.

Gammel 16-10-07, 11:36   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er normalt og naturlig å bæsje og tisse også, likevel lærer vi barna at dette gjør vi på do eller i bleien. Stakkars unger, de får sikkert enorme traumer i forhold til avføring.

Huff ja - la oss alle begynne å gå nakne og gjøre fra oss der vi står. Ja til frigjøring av kroppen og dens væsker!

Gammel 16-10-07, 11:39   #30
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det nå vi trekker inn Freud?

Gammel 16-10-07, 11:39   #31
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg er dypt sjokkert og håper inderlig at dette ikke blir normalt i alle barnehager. Det er nok sexfiksering om en ikke skal begynne med fri onani også. :hake:

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 11:39   #32
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Er det nå vi trekker inn Freud?

Jepp!

Gammel 16-10-07, 11:41   #33
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meiner du seriøst at dette er ei sakleg samanlikning?
Eg har stor glede av å ha sex i både sofa og på kjøkkenbenk, men eg ville då aldri finne på å drite der...

Gammel 16-10-07, 11:42   #34
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Meiner du seriøst at dette er ei sakleg samanlikning?
Eg har stor glede av å ha sex i både sofa og på kjøkkenbenk, men eg ville då aldri finne på å drite der...

Det er nok de som tisser i kjøkkenvasken. Og ja, det er en saklig sammenligning av den grunn til at det er noe man gjør privat på egnet sted. Det er ingen som sier at sofa ikke er et egnet sted å ha sex, men det ville gjerne ikke vært egnet om du hadde sex på naboens sofa om dere var på besøk der.

Gammel 16-10-07, 11:44   #35
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Det er nok de som tisser i kjøkkenvasken. Og ja, det er en saklig sammenligning av den grunn til at det er noe man gjør privat på egnet sted. Det er ingen som sier at sofa ikke er et egnet sted å ha sex, men det ville gjerne ikke vært egnet om du hadde sex på naboens sofa om dere var på besøk der.

Ja, den er eg med på, men ein tissar og bæsjar også i barnehagen. Borna er der i mange timar kvar veke. Og finn ein ein privat og eigna stad for avføring i barnehagen så klarer ein sikkert å finne ein privt og eigna stad for å kose seg også.

Gammel 16-10-07, 11:47   #36
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er vel såpass naiv at eg har ei ukueleg tru på at born les veldig fort at dette er noko som bør gjerast heime i trygge omgjevnader utan at dei vaksne kjeftar eller ber dei slutte.

Jeg tror at jeg ikke ville likt å ha guttene mine i en barnehage hvor det var fritt fram. Når det er sagt er det forskjell på reaksjoner som "Huff, nei, dette kan du ikke gjøre" og reaksjoner som "Oi, koser du med tissen din. Kanskje du kan gjøre det et sted hvor du er alene? Så kan du kose deg så mye du vil?" Jeg mener det er forskjell på å tilrettelegge for seksuell aktivitet (som jeg oppfatter at denne barnehagene gjør) og det å forsiktig rettlede barna. Seksualiserte situasjoner tror jeg oppstår alle steder hvor det er barn og da gjelder det å takle de riktig gjennom veiledning.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 11:47   #37
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Privat og egnet sted for avføring er på do for de som ikke bruker bleie. Det finnes ikke egnede steder til sex i en barnehage.

Gammel 16-10-07, 11:48   #38
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg husker fra barneskolen etter gymtimene. Jeg hatet å dusje sammen med andre. På
ungdomsskolen også. Vi hadde svømming og jeg kunne ikke fordra å dusje sammen med
en skokk andre jenter. Det var glaning og fnising om hvem som var tynnest, tykkest, hvem som hadde finest og størst pupper. Jeg hatet det og liker den dag i dag ikke offentlige bad. Jeg liker meg best på badet, alene. Til nøds ungene og sambo kan komme inn da selvsagt. Å tvinge unger til dusj etter gym mener jeg bør være falgfritt. En kort vask i vasken med klut burde vært et alternativ. Jeg hatet denne fellesdusjingen!!

Litt avspring der ja, men de som er beskjedne og som ikke vil være nakne sammen med andre bør bli tatt hensyn til.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 11:49   #39
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jeg mener det er forskjell på å tilrettelegge for seksuell aktivitet (som jeg oppfatter at denne barnehagene gjør) og det å forsiktig rettlede barna. Seksualiserte situasjoner tror jeg oppstår alle steder hvor det er barn og da gjelder det å takle de riktig gjennom veiledning.

Då foreslår eg at du gjer som Glitter og les artikkelen og plukkar bort den tabloide overskrifta og framstillinga (som Dagbladet må ta på si kappe), for det er nettopp det som står i artikkelen.

Gammel 16-10-07, 11:49   #40
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Privat og egnet sted for avføring er på do for de som ikke bruker bleie. Det finnes ikke egnede steder til sex i en barnehage.

Jeg er litt enig med deg. Men hvis en gutt sitter på do og fikler med tissen sin, det være seg i barnehagen eller hjemme kan man kanskje bare la det skje? Det forstyrrer jo ingen.

For mine tre gutter er det visst et likhetstegn mellom å sitte i badstue og å dra i tissen sin.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:09.