|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#105 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?
Sist redigert av bønna : 21-10-07 kl 11:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Viva la vida
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?Azi!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Come what may...
|
Om du ikke har merket noe av det. Så ikke finn på å flytt på deg!
![]() |
#108 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?Fanken. Nå forsvant et langt innlegg her. Kortversjon: Jeg blir fryktelig trist og lei meg av å lese det du skriver Azi.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 21-10-07 kl 11:58. Årsak: leif |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Deltidsmamma
|
Da har du desverre misforstått litt hvis du tror det er det det handler om. Selvfølgelig er det du skisserer ovenfor uakseptabelt! Sist redigert av bønna : 21-10-07 kl 12:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Ute på tur
|
Dette er bare trist!
![]() |
#114 |
Ekvilist
|
Du har jo allerede nevnt "lyse nordmenn" og da er skaden gjort i mitt hode, og det er vanskelig å skille ut kulturargumentet for seg. Beklager. Hudfargeforskjell og kulturforskjell er to ganske forskjellige ting. Dersom man klarer å skrive at man ønsker å bo i et rolig område med lyse nordmenn har man etter min mening helt klart rasistiske tendenser, eller så er man ufattelig klønete kommunikasjonsmessig. Det er heldigvis sjelden jeg hører slike utsagn. De fleste som bruker kulturargumentet for å synliggjøre problemer, slenger i det minste på en "men adopterte er helt greit" for å ikke gi inntrykk av at det hudfargen det dreier seg om.
![]() |
#115 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?Det er noe underlig med hverdagsrasistene, for de vil ikke kalle seg rasister. Men, er kjempeskeptisk til alle med annen hudfarge, de er da skumle må vite, antar at personen de møter ikke skjønner norsk dersom hudfargen ikke er skummende hvit, antar at personen ikke er den skarpeste kniven i skuffen av samme grunn. Slenger alltid på en, jeg er ikke rassist altså, men det er nesten så man kan bli det når man leser om alle disse mørkhudede som bedriver drap og voldtekt, lar ungene være våken halve natten og lager mat som det lukter så fælt av....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?Azi:
![]() |
#117 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?[quote=Irma;616967]Det er ytterst få steder i dette landet hvor flertallet av befolkningen har annen etnisk eller kulturell bakgrunn - så hvorfor ta utgangspunkt i det? Jeg har selv vokst opp med å gå i en klasse med ca 40% innvandrere (snarere unntaket enn regelen altså), og har gode erfaringer med det. Jeg håper at det har bidratt til at jeg har blitt mer tolerant, og at jeg setter pris på andre kulturers kvaliteter. Jeg gidder ikke irritere meg over at enkelte ikke spiser salami og pølser av svin, noe jeg har forstått kan være ganske krevende å akseptere for enkelte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?Mams, jeg skjønte ikke helt hva du mente med denne:
Kan du forkare? |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Deltidsmamma
|
Det tror jeg også det er en del av. For over et år siden var det snakk om at minoritetsbarn på 4 og 5 år i Oslo øst skulle få gratis barnehage som integreringstiltak. Jeg tror ikke det ble vedtatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Ekvilist
|
Jeg er klar over at flere bydeler og skoler i Oslo har en stor andel av innvandrere, og jeg ønsker ikke å bagatellisere at det kan være problematisk. Jeg kan ikke se å ha antydet at man automatisk er rasist dersom man flytter barnet sitt fra en skole med 90% innvandrere. Hvis jeg har gitt slike signaler har jeg vært utydelig på hva jeg mener. Jeg mener at et skolebytte vil være rasistisk motivert dersom det er hudfarge som er årsaken, og at man kanskje i tillegg bytter selv om skolen har god kvalitet på undervisningen - og barnet trives. At innvandrere samles i egne områder kan være problematisk, samtidig som at det er forståelig at det gjøres. Diskusjonen rundt dette temaet synes jeg er interressant, men debatten bør ikke føres på en slik måte at dette framstår som et generelt samfunnsmessig problem. Det interressante/rare er jo at folk som bor i ytre gokk med to innvandrerfamilier i kommunen synes å være mer bekymret over tendensen i noen få bydeler i Oslo, enn osloborgerne selv.
![]() |
|
|