Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-07, 11:35   #101
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange rasister tror du det finnes i Norge?

Azi

Og særlig og atter over svigerfamilien din.

Gammel 21-10-07, 11:36   #102
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh Azi - nå fikk jeg vondt langt inn i beinmargen!

Gammel 21-10-07, 11:43   #103
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Azi: Jeg fikk skikkelig vondt av å lese det du skriver.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 11:43   #104
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Azi: Rystende å lese slikt.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 11:47   #105
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ut i fra min definisjon av rasisme, så stemmer din følelse. Jeg fikk skikkelig dårlige vibber av denne setningen.

La meg reformulere, da: Jeg øsnker å bo i et område hvor hoveddelen av befolkningen har lik kultur og likt språk som meg selv. Er det også rasistisk???
Burde kanskje brukt ordet fremmedkulturelle istedetfor mørkhudede; men ofte så er det det samme.
Men å bruke oredet fremmedkulturell ville vel fortsatt ha gjordt meg til en rasist

Azi; det hørtes jo helt forferdelig ut!
DA snakker man rasisme!

Sitron; takker og bukker for innlegg som har skjønt hva jeg mener!

Sist redigert av bønna : 21-10-07 kl 11:54.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 11:49   #106
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Azi!! fra mine svigers jeg vet de er veldig glad av meg og mine barn, men kanskje jeg er naive og har ikke merket noe av dette du skrive.
I år kommune her jeg bor skal skal bli styrt av FRP.

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 11:53   #107
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av vicky79, her.

Azi!! fra mine svigers jeg vet de er veldig glad av meg og mine barn, men kanskje jeg er naive og har ikke merket noe av dette du skrive.
I år kommune her jeg bor skal skal bli styrt av FRP.

Om du ikke har merket noe av det. Så ikke finn på å flytt på deg!

Jeg har aldri merket så mye rasisme på kroppen som jeg har gjort nå siste nesten 2 årene her i denne lille bygda. Det er nesten sånn at man blir paranoid og ser på de fleste som rasister og venter å høre eller se noe.

Gammel 21-10-07, 11:53   #108
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fanken. Nå forsvant et langt innlegg her. Kortversjon: Jeg blir fryktelig trist og lei meg av å lese det du skriver Azi. Men ikke overrasket dessverre. Diskusjonen rundt borettslag med flertall av beboere med "lys hud" minner meg på episoden hos Aslak Sira Myhre og Cathrine Sandnes for en tid tilbake. Cathrine har koreansk opphav og forpestet det fine hvite nabolaget på Grefsen med sin tilstedeværelse, og fortjente bæsj på døra.

Sist redigert av Irma : 21-10-07 kl 11:58. Årsak: leif
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 11:55   #109
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Shannon er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg går for eksempel ikke rundt og snakker om Nestléboikott.

Godt. For det ville vært tåpelig.

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 11:57   #110
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Azi:

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 12:02   #111
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Diskusjonen rundt borettslag med flertall av beboere med "lys hud" minner meg på episoden hos Aslak Sira Myhre og Cathrine Sandnes for en tid tilbake. Cathrine har koreansk opphav og forpestet det fine hvite nabolaget på Grefsen med sin tilstedeværelse, og fortjente bæsj på døra.

Da har du desverre misforstått litt hvis du tror det er det det handler om. Selvfølgelig er det du skisserer ovenfor uakseptabelt!
Men det er dessverre ikke det jeg snakker om
Men det du snakker om; er jeg enig i at er rasisme.

Sist redigert av bønna : 21-10-07 kl 12:11.
Gammel 21-10-07, 12:03   #112
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg har aldri merket så mye rasisme på kroppen som jeg har gjort nå siste nesten 2 årene her i denne lille bygda. Det er nesten sånn at man blir paranoid og ser på de fleste som rasister og venter å høre eller se noe.

Dette er bare trist!

Jeg syns det er mye rasisme, mange spøker på andres bekostning og spesielt dette med "vi er så snille som lar dere få lov å komme å bo i landet vårt"...

Jeg jobber sammen med folk som ikke skjemmes over å bruke ordet neger eller guling og skjønner ikke hvorfor jeg reagerer på det, som generaliserer over alle de farlige muslimene og de kriminelle utlendingene. Når jeg protesterer, så får jeg høre "jammen, det gjelder jo ikke deg, du er jo nesten norsk..." :gaad: Så de utlendingene de kjenner er ikke farlige og slemme, det er bare alle de andre!

Martis, farlig utlending som tar jobbene fra ordentlige nordmenn

Gammel 21-10-07, 12:12   #113
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Martis, farlig utlending som tar jobbene fra ordentlige nordmenn

Ja, jeg er litt skeptisk til deg. Driver sikkert med bloting og andre obskure, norrøne ritualer.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 12:35   #114
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

ok. Men da er vel du også en rasist, som ikke ønsker å bo i innvandrerområder Neida. Men det føles litt sånn; at man er rasist bare man ønsker å bo i et rolig område med mest lyse nordmenn som meg selv.

La meg reformulere, da: Jeg øsnker å bo i et område hvor hoveddelen av befolkningen har lik kultur og likt språk som meg selv. Er det også rasistisk???
Burde kanskje brukt ordet fremmedkulturelle istedetfor mørkhudede; men ofte så er det det samme.
Men å bruke oredet fremmedkulturell ville vel fortsatt ha gjordt meg til en rasist

Du har jo allerede nevnt "lyse nordmenn" og da er skaden gjort i mitt hode, og det er vanskelig å skille ut kulturargumentet for seg. Beklager. Hudfargeforskjell og kulturforskjell er to ganske forskjellige ting. Dersom man klarer å skrive at man ønsker å bo i et rolig område med lyse nordmenn har man etter min mening helt klart rasistiske tendenser, eller så er man ufattelig klønete kommunikasjonsmessig. Det er heldigvis sjelden jeg hører slike utsagn. De fleste som bruker kulturargumentet for å synliggjøre problemer, slenger i det minste på en "men adopterte er helt greit" for å ikke gi inntrykk av at det hudfargen det dreier seg om.

Det fasinerer meg litt at man stadig prater om "hoveddelen av befolkningen" slik du gjør bønna, i tillegg til utsagn som "muslimene som kommer til å ta over" og lignende. Man tar da utgangspunkt i at vi i Norge har en stor andel av befolkninger med annen kulturell ballast. 8,9% av norges befolkning har innvandrerbakgrunn, og nesten halvparten av disse kommer fra Europa, altså ikke såkalt fremmedkulturelle. Det er ytterst få steder i dette landet hvor flertallet av befolkningen har annen etnisk eller kulturell bakgrunn - så hvorfor ta utgangspunkt i det? Jeg har selv vokst opp med å gå i en klasse med ca 40% innvandrere (snarere unntaket enn regelen altså), og har gode erfaringer med det. Jeg håper at det har bidratt til at jeg har blitt mer tolerant, og at jeg setter pris på andre kulturers kvaliteter. Jeg gidder ikke irritere meg over at enkelte ikke spiser salami og pølser av svin, noe jeg har forstått kan være ganske krevende å akseptere for enkelte.

For meg er ikke ordet fremmedkulturell rasistisk motivert. Jeg synes kanskje det begynner å bli litt snodig å bruke det, for meg er f.eks Islam og muslimer ikke noe fremmed lenger. Heldigvis. Ordet fremmed synes jeg er litt malplassert og unødvendig avstandsskapende. Jeg bruker derfor ikke begrepet så ofte selv.

Gammel 21-10-07, 12:35   #115
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Det er noe underlig med hverdagsrasistene, for de vil ikke kalle seg rasister. Men, er kjempeskeptisk til alle med annen hudfarge, de er da skumle må vite, antar at personen de møter ikke skjønner norsk dersom hudfargen ikke er skummende hvit, antar at personen ikke er den skarpeste kniven i skuffen av samme grunn. Slenger alltid på en, jeg er ikke rassist altså, men det er nesten så man kan bli det når man leser om alle disse mørkhudede som bedriver drap og voldtekt, lar ungene være våken halve natten og lager mat som det lukter så fælt av.......

Det er utrolig mange som mener at vår kultur og vår måte å gjøre ting på er bedre enn andre kulter og andres måte å gjøre ting på, men det er rassist er et så negativt belastet ord at det vil de ikke kalle seg selv Kall en spade for en spade. Rasisme er å tro at du er bedre enn andre basert på hudfarge og opprinnelse. Norge florerer av de, de er bare ikke "utøvende" rassister på linje med Vigrid.

Jeg tror hverdagsrasistene er utrolig farlige og det er så fantastisk viktig for at vi alle sammen setter ned foten og viser at vi ikke aksepterer det hver gang vi hører eller opplever den.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 12:41   #116
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Azi:
Det du skriver er skremmende, men dessverre ikke overraskende.
Du skriver også at mannen din er dansk, og dermed "burde" jo han hatt samme behandling, for han er jo også en "utlending". Ikke at det hadde vært greit med de behandlingen uansett altså.
Men med utlendinger og det berømte uttrykket "våre nye landsmenn" er det alltid snakk om de som er mørkere i huden.

Dessverre er trangsynte folk så trangsynte at de glemmer å tenke i det hele tatt.
Eks svogeren min og tildels mine søstre er ganske så rasitiske, og vi krangler alltid om det når det blir snakk om politikk. Så her ble det innført forbud om politikk snakk under bursdager, for som jeg sa:
jeg vil ikke at mine unger skal høre på det pisspreiket de kom med.
Eks svoeren min har blitt sammen med ei dame fra Pakistan, har mange vener som er opprinnelig fra andre land, men er fortsatt rasitisk......
(dog rundere i kantene med årene)

Jeg tror mye av rasismen ikke bare skyldes fremmedfrykt, men også misunnelse basert på feil opplysninger.
"Alle" utlendinger får såååå my epnger på sosialen og får alltid hjelp, mens vi etniske nordmenn får ingen ting.
Det eneste vi får er beskjed om at vi har feil hudfarge.
(dette er IKKE mine ord)

Nå tror ikke jeg dette er riktig da, men som jeg sier til de som kommer med disse uttalelsene så er det faktisk ikke deres feil. Men saksbhandlerne på Tygdekontor/Sosialkontor. Men det synker ikke helt inn da.

Gammel 21-10-07, 12:43   #117
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

[quote=Irma;616967]Det er ytterst få steder i dette landet hvor flertallet av befolkningen har annen etnisk eller kulturell bakgrunn - så hvorfor ta utgangspunkt i det? Jeg har selv vokst opp med å gå i en klasse med ca 40% innvandrere (snarere unntaket enn regelen altså), og har gode erfaringer med det. Jeg håper at det har bidratt til at jeg har blitt mer tolerant, og at jeg setter pris på andre kulturers kvaliteter. Jeg gidder ikke irritere meg over at enkelte ikke spiser salami og pølser av svin, noe jeg har forstått kan være ganske krevende å akseptere for enkelte.

Fordi det faktisk eksisterer; og er sterkt økende. Minoritetsskolene i Oslo (der hvor det er over 50 % innvandrere øker sterkt, ifølge Aftenposten Aften.
HVorfor er det rasistisk å ville flytte barn sine fra en skole hvor det er 90 % innvandrere? Det ER faktisk slik noen få steder i Oslo. Skolen der mine barn ville ha gått har over 70 %, og det er gjengs for området.
ER man da virkelig rasist, slik som det virker som om du mener?
Rasist-begrepet henger altfor løst.
At jeg er klønete til å formulere meg er en annen sak.

Gammel 21-10-07, 12:44   #118
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Mams, jeg skjønte ikke helt hva du mente med denne:

Sitat:

Nå tror ikke jeg dette er riktig da, men som jeg sier til de som kommer med disse uttalelsene så er det faktisk ikke deres feil. Men saksbhandlerne på Tygdekontor/Sosialkontor. Men det synker ikke helt inn da.

Kan du forkare?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 12:50   #119
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg tror mye av rasismen ikke bare skyldes fremmedfrykt, men også misunnelse basert på feil opplysninger.
"Alle" utlendinger får såååå my epnger på sosialen og får alltid hjelp, mens vi etniske nordmenn får ingen ting.
Det eneste vi får er beskjed om at vi har feil hudfarge.
(dette er IKKE mine ord)

Det tror jeg også det er en del av. For over et år siden var det snakk om at minoritetsbarn på 4 og 5 år i Oslo øst skulle få gratis barnehage som integreringstiltak. Jeg tror ikke det ble vedtatt.

Gammel 21-10-07, 12:57   #120
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Fordi det faktisk eksisterer; og er sterkt økende. Minoritetsskolene i Oslo (der hvor det er over 50 % innvandrere øker sterkt, ifølge Aftenposten Aften.
HVorfor er det rasistisk å ville flytte barn sine fra en skole hvor det er 90 % innvandrere? Det ER faktisk slik noen få steder i Oslo.
ER man da virkelig rasist, slik som det virker som om du mener?
Rasists begrepet henger altfor løst.
At jeg er klønete til å formulere meg er en annen sak.

Jeg er klar over at flere bydeler og skoler i Oslo har en stor andel av innvandrere, og jeg ønsker ikke å bagatellisere at det kan være problematisk. Jeg kan ikke se å ha antydet at man automatisk er rasist dersom man flytter barnet sitt fra en skole med 90% innvandrere. Hvis jeg har gitt slike signaler har jeg vært utydelig på hva jeg mener. Jeg mener at et skolebytte vil være rasistisk motivert dersom det er hudfarge som er årsaken, og at man kanskje i tillegg bytter selv om skolen har god kvalitet på undervisningen - og barnet trives. At innvandrere samles i egne områder kan være problematisk, samtidig som at det er forståelig at det gjøres. Diskusjonen rundt dette temaet synes jeg er interressant, men debatten bør ikke føres på en slik måte at dette framstår som et generelt samfunnsmessig problem. Det interressante/rare er jo at folk som bor i ytre gokk med to innvandrerfamilier i kommunen synes å være mer bekymret over tendensen i noen få bydeler i Oslo, enn osloborgerne selv.

Jeg mener stikk i strid med deg bønna at rasismebegrepet brukes alt for lite. Det forundrer meg at folk som uttaler seg rasistisk ikke ser det selv, og det skjer ganske ofte.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:58.