|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg syns sjelden det er grunnlag for å kritisere eller fordømme en HEL kultur. Derimot har alle kulturer visse særtrekk, og noen av disse særtrekkene kan man kritisere og andre man kan fremholde som bra.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
Enig. Når man skal diskutere noe så seriøst og vanskelig som dette må man nesten bestemme seg for nivå først. I ytterste konsekvens er jo hvert eneste individ unikt og ikke lik noen andre. Skal man diskutere på generelt grunnlag må man nødvendigvis generalisere og gruppere. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ustabil
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg mener at mange blander disse begrepene, og jeg tror at det er en av årsakene til at det ofte skrikes opp om rasisme, i tide og utide. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerVeldig enig i mye av det bina sier |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg fikser ikke sør-amerikansk eller sør-europeisk machokultur. Brautende mannemenn gjør meg helt febrilsk. (de kan komme fra hvorsomhelst, men de virkelig verste mannemennene jeg har møtt er gjerne chilenere) Men jeg fikser masse folk derfra, absolutt. Jeg sliter også med midt-østen-close-talking og skriking i telefonen på afrikansk vis.
|
|
|
#7 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerDet er så kjekt å komme inn i diskusjoner etter bina, for da kan jeg ofte bare signere.
|
|
|
|
#8 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg tror ikke jeg har så masse fordommer mot kulturer, men heller at det er enkeltindivider som jeg har problemer med. Selv om jeg har møtt en slask fra Xxxx så er vel ikke alle derfra slasker. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Skrekkøgle
|
Mange tenker ikke sånn som deg, desverre. De hører om EN muslimsk kvinne på TV som ble tvunget til å bære hijab, og hater oss alle. De hører om EN tyrefekting i Spania, hater tyrefekting litt, til de er i Spania neste gang, og blir revet med i fylla på en tilstellning.
|
|
|
#10 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg må si jeg er skeptisk til de som finner det (kulturelt) riktig å nekte å akseptere meg som behandlende lege i et akuttmottak kl. 04 natt til søndag fordi jeg er kvinne.
|
|
|
|
#11 |
|
har tatt seg sammen
|
På en måte forstår jeg deg, på en annen måte er jeg uenig. Det kan vel være minst like privat for en mann å ønske å bli undersøkt av en mann, selv om det ikke er snakk om de mest intime kroppsdelene. Det vi har lært og erfart gjennom hele livet kan ikke bare viskes bort i løpet av noen timer på akkuttmottaket.
|
|
|
#12 |
|
Ustabil
|
Enig. Jeg fikk et lite grøss da jeg leste hva du skrev. For det slo meg: Den gruppen jeg har størst fordommer i mot er norske menn over 50, tynne i håret, lett korpulente, pløsete i ansiktet og tror de er guds gave til alle UNGE jenter. Storsjarmør på julebordet... kone og tenåringsbarn hjemme. Ekle, lukter lett av svette, sure sokker, dårlig ånde og billig etterbarberingsvann. Legg på intenst gule tenner og lett røyklukt... Jo, jeg er nok rasist. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Æææææ! Jeg også! Etter mange år som servitør er jeg helt allergisk. Spesielt de som mente at toppen av tilfredstillelse for meg var å få et klaps på rompa, en hånd mellom beina eller bli klådd på puppene.
|
|
|
#14 |
|
Deltidsmamma
|
Her er jeg uenig. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ustabil
|
Legebehandling er tross alt frivillig. Man kan da ikke påtvinge pasienten en lege som han eller hun ikke har tillit til? Og det må gjelde uansett, enten mistilliten skyldes tidligere erfaring med legen, kjønn, hudfarge eller alder. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Jøss. Helt enig. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Deltidsmamma
|
Hvis du sier det sånn så; da er ikke legesenteret pliktig til å skaffe en mannlig lege. Sist redigert av bønna : 24-10-07 kl 14:19. Årsak: skrivefeil |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Når man kommer til et akuttmottak til et sykehus får man den legen som er på vakt. Valgfriheten går på at pasienten kan snu og gå ut om vakthavende lege ikke faller i smak.
|
|
|
#19 |
|
Kidding, right?
|
Tja og nei... Jeg måtte jo spørre da, hvorfor de ikke kunne ta til takke med meg. Det var ikke alderen, det var ikke det at jeg var uerfaren (det var jeg ikke heller, men mange - uansett kulturbakgrunn - vil kun behandles/vurderes av landets medisinske guruer omtrent. Som om de gidder være i akuttmottaket lørdagsnatten!
|
|
|
|
#20 |
|
|
Det høres jo, om ikke annet, virkelig uintelligent ut. Og, som du selv sier, their loss. Men kan det for eksempel hjelpe at det er mange kvinner med minoritetsbakgrunn som tar høyere utdannelse, som f. eks. lege? (Mange i forhold til før, ihvertfall.) |
|
|
|
![]() |
|
|