Sv: Innvandrere bør oppdras som hunder og barn
Hundedame her!
Jeg tilstår, jeg sammenligner ofte barneoppdragelse med hundeoppdragelse. Mange av metodene er så godt som identiske (bortsett fra at man premierer hunden med en pølsebit eller et "klikk", og ungen med klistremerker eller en tur på kino).
Nå skjønner jo selv jeg at veldig mange reagerer negativt på paralleller til hundeoppdragelse, da. Jeg vet ikke hvor mange av dere som har hund - men hunden er jo et individ den også. Og alt etter hvilken mottagelse den får hos sin eier så formes jo hunden. Hunden må sosialiseres med både katter, postbud og barn, den må lære "spillereglene" som gjelder, og man må stille krav til hunden. En hund som isoleres vil få problemer med å fungere.
Og helt ærlig - det ER ikke så stor forskjell på mennesker og hunder. Vi er flokkdyr, vi ønsker å bli akseptert i samfunnet, og vi må lære spillereglene. Jeg har brukt metoder fra bøker om barneoppdragelse på hunden, og om hundeoppdragelse på barna. Og det fungerer. Ta for eksempel klikker-trening - prinsippet: belønne, belønne, belønne - og alltid belønne kontant og umiddelbart. Klart at dette fungerer på barn også!
|