Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-07, 00:06   #11
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Barne-TV på NRK uegnet for småbarn?

Seriøst.. Dere som tror at alle foreldre sitter å virkelig ser barnetv hver eneste dag sammen med barna tar da feil. Mulig at flesteparten her inne gjør det, men det gjelder ikke resten av Norge. Debatten jeg startet er om Barne-tv er uegnet for småbarn.. -Så det dere sier er uegnet om foreldrene ikke sitter der sammen med barnet?

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Nå bor ikke jeg i Norge, og kan ikke si om norsk barneTV/barnetime er bra eller ikke. Men jeg mener, i motsetning til deg, at det er viktig at barn får lære om død og andre vanskelige ting i program som er tilpasset nettopp barn.

Jeg synes det er skremmende at noen barn skal beskyttes mot alt som er leit og vanskelig i verden.

Jeg arbeidet som styrer i en barnehage for noen år siden og vi opplevde dessverre at ett av barna døde. Det som forundret meg i situasjonen, var ikke dem som syntes dette var fryktelig vanskelig og ikke visste hvordan de skulle fortelle det til barna. Det som forbauset meg var pappaen som kom å sa at han nektet å snakke om at noen var død. Vi kunne bare si at barnet hadde sluttet i barnehagen og på den måten gjøre oss ferdig med den saken. Verden er dessverre ikke sånn at det slutter å være aktuelt fordi vi ikke forteller ting til barna våre.

Jeg har veldig sterk tro på at det styrker barna å få vite hva som skjer i trygge omgivelser. At det er rom for å spørre og få svar. Og derfor skal små barn selvsagt heller ikke oppleve å se på vanskelige temaer som dette alene foran TV/radio.

Der misforstår du nok meg. Jeg synes det er kjempebra at barn får lære om død og andre vanskelige ting i program som er tilpasset barn. Fint for eldre barn som pga mer intellekt og videre omgangskrets, i større grad får med seg tragedier, i omgivelser og media rundt seg. Men jeg synes det er helt unødvendig, og ofte ikke egnet for min lille 3-åring å utsettes for disse temaene uten grunn. At det er en del av livet, får så være. Det trenger ikke å være endel av alle små 3-åringers liv. At barnetv-programmene jeg setter på til henne kun er kosemose, kan umulig være negativt. Hun er da bare 3 år. Virkeligheten omgir henne i hverdagen likevel, og vi snakker om den uten at barnetv må ta opp temaene.

F.eks
-så har hun ikke snakket om redsel for spøkelser eller monstre. Da ser jeg ikke grunnen til at hun bør se skumle scener der barn er redd hva som er under sengen sin i mørket. Hva i all verden skal det være godt for?
-hun har heldigvis ikke trengt å tenke noe på døden, barn som drukner, eller andre tragedier. Hvorfor skal det være bra for henne å få det trykt i trynet allerede som 3-åring? Hva er galt med at de første barneårene kan tilbringes uten å informeres om slike tragedier, om småbarna er så heldige at de har vært spart for de i virkeligheten? Må slikt være kvalitetsunderholdning for barn fra 2 år og oppover?

Jeg tror ikke at alt på Barne-tv til nrk er egnet for barn 2-5 år.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:13.