Sv: Når dine foreldre\svigerforeldre blir gamle
Våre foreldre og svigerforeldre stiller opp for oss og hjelper oss ukentlig med barnepass og annet praktisk, så det er en selvfølge å stille opp for dem når de trenger det.
Jeg synes du reiser en viktig problemstilling.
Kan man leve som selvsentrerte egoister som kun meler sin egen kake OG forvente å få hjelp fra dem man selv aldri har stillt opp for når man blir gammel?
Vi er jo innprentet med at man skal stille opp for de svake i samfunnet - barn, syke og gamle. Og det vil kanskje utløse samvittighetskvaler å ikke stille opp for et egosentrert menneske når det er gammelt (og sannsynligvis fortsatt egosentrert...). Men jeg tenker nok at man høster som man sår. Man får tilbake det man sender ut. Og jeg synes slett ikke at verken personen selv eller samfunnet rundt har noen rett til å fordømme mennesker som ikke stiller opp for familiens gamle om de ikke selv har stillt opp for barn og barnebarn i årene før.
Innimellom hører man folk si at det er så mange på gamle-og sykehjemmene som ikke får besøk.
Umiddelbart tenker jeg at det er trist. Og det er det selvfølgelig. Og noen av disse gamle er sikkert snille og gode, men har selvsentrerte barn som ikke gidder å komme. Samtidig tenker jeg at sannsynligheten er temmelig stor for at det befinner seg en anseelig andel familietyranner, sutrepaver, krenkende personligheter og egoister blant disse ensomme gamle.