Sv: Jobbe kveld på julaften ...
Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.
Obelix: Det er jo lov å jobbe to røde dager etterhverandre.
Man kan kreve å få gå slavisk etter annenhver regelen, men da får man jo heller aldri samlet fri og jobb, hvilket jo er lov -og ønskelig for de aller fleste ville jeg tro.
Jeg er nesten sikker på at det ikke er lov å jobbe to røde dager etterhverandre. Det må kun være hvis man velger å gjennomsnittsberegne.
Hvis man jobber hver kveld i jula vil det si at man jobber 4 røde dager etterhverandre. Man skal da ha fri på to røde dager. Velger man å gjenomsnittsberegne velger man selv hvilke av disse to dagene man ønsker fri ( de første eller de to siste), og man jobber da logisk nok to etterhverandre. Iflg loven skal man i utg.punktet ha fri annen hver rød dag.
Når det gjelder å velge gj.snittsberegning eller annen hver er det opp til hver enkelt arb.taker hvilken man velger. I år i jula velger jeg annenhver og får fri natt til 2.dag. For meg har det lønnt seg å velge annenhver og ikke gj,snittsberegne også i påsken som var i år. Det kommer litt an på hvordan turnusen er lagt opp.
Men å gå 4 kveldsvakter på rad i jula hadde jeg aldri godtatt.
Noe annet er hvis man velger selv å jobbe alle røde dagene for å få tilleggene, noe jeg skjønner på HI ikke er tilfelle der.
|