Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Det er jo det som skal gjøres i offentlig skole da.
Skolene jobber nå med læringsstiler. Det har å gjøre med hvordan vært enkelt barn lærer. Hvilke sider av seg selv et barn eller en voksen, for den del, bruker for å lære.
Skal gjøres, ja. Læringsstiler er fint og flott. Individuelt tilpasset opplæring likeså. Men det er søren ikke så enkelt å gjennomføre det med en lærer på over tretti unger i et sprengfullt rom. Hvem skal undervise, tilrettelegge, hjelpe, backe opp, styrke og løfte de tretti elevene mens den ene eleven krever alt av lærerens oppmerksomhet for ikke å gå totalt bananas? Tror ikke at eksemplet mitt er så unikt heller. Gode rammebetingelser er helt avgjørende for å få til en god skole for ungene, og det er det litt for mange av de som bestemmer som glatt overser.
Og bare så det er sagt, jeg er kjempeglad i å være lærer. Jeg trives med ungene og med å undervise, og jeg er glad i skolen jeg jobber på også. Det er bare så stor avstand mellom de fine papirordene, læreplanene og politikertalene og det som faktisk skjer i skolen. Bak hvert eneste kutt i budsjettene, hver tilsettingsstopp, hver undervisningstime som ikke blir erstattet med vikar, hver innkjøpsstopp og så videre i det uendelige, sitter det masser av unger som ikke får et så godt tilbud som de skulle og burde hatt.
Raser fra meg litt nå. Skal prøve å ikke forsure tråden og forumet med flere skolefrustrasjoner.
|