|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
God og saftig rabbestappe/kålrabistappeVi skal ha pinnekjøt i dag, og eg skal sjølvsagt ha både raudkål, surkål og rabbestappe til. Er det nokon som har tips til korleis få til mjuk og saftig konsistens på rabbestappa? Mi vert ofte litt småkornete og melka skiljer seg litt frå stappa. Kva gjer eg feil? Kokar eg rabba for kort tid? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Peppy!
|
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeJeg bruker fløte istedetfor melk, og bruker litt kraft fra pinnekjøttet. Den blir med andre ord ikke spesielt light. Jeg moser også en kokt potet oppi, uten at jeg husker helt hvorfor jeg gjør det. (Det er vel noe mamma har sagt at jeg skal gjøre.) Jeg har aldri hatt problem med at den blir kornete. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeDet er ei viss moglegheit for at eg er utolmodig når eg er svolta, og dermed kanskje ikkje kokar kålrabien heilt lenge nok |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeEt par poteter, fløte og en stoor klatt med meierismør. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
En som trener
|
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeJeg vet ikke om kanskje det samme gjelder for kålrotstappe som for potetstappe, at man ikke skal koke med salt i vannet? Da blir ihvertfall potetstappe vannete og kornete. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ekvilist
|
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeHvor lenge bruker du å koke kålrabien da Alfa? Vi skjærer den i tja.. ca. 2 cm terninger og koker oppimot 20 min. Vi bruker 2 gulrøtter på en middels stor kålrot, og har melk, salt, pepper og litt smør oppi.
|
|
|
#7 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeTakk for gode tips. Eg skal prøve å koke utan salt, MinaX. Det har eg ikkje tenkt på før. No står pinnekjøtet og putrar, og det luktar himmelsk. Berre så synd at vi ikkje skal ete før halv sju i kveld :utolmodig: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappe
Eg bereknar alltid for lite tid, så eg endar opp med å ta den litt for tidleg. I dag skal eg setje den på kok ein time før mat og heller la den halde varmen i vatnet dersom den vert raskt mør |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeRabbestappe? Den var ny, koselig ord.
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappePinnekjøtt FØR julaften? Din synder!
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeJeg lager hvit saus først og deretter har jeg most kålrabi oppi. Du kan også ha litt kraft fra pinnekjøttet. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Samme her. |
|
|
|
#13 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeDen må kokes lenge nok, ja. Lengre enn man pleier å koke kålrabi når man bare skal spise den. Vi har oppi ei gulrot, ei potet (den binder stappa litt sammen), fløte, kraft og pepper.
|
|
|
#14 |
|
kamelkonsument
|
Kunne ikke vært mer enig. Og salt og pepper, og en liten dæsj sukker hvis kålrota ikke er spesielt søt.
|
|
|
#15 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeRödkaal og surkaal til pinnekjött? :sjokkert: Det har jeg aldri hört om en gang. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeJeg har heller aldri hatt rødkål og surkål til slikt, men siden jeg elsker begge deler MÅ det jo bare bli godt?
|
|
|
#17 |
|
Absolut ateist
|
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeMå ha rødkål til pinnekjøtt. :sikle:
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: God og saftig rabbestappe/kålrabistappeJeg lager den slik som Monsoon lager den. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
|