Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette for real? (mail om bank o.l.)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-07, 22:57   #21
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er dette for real? (mail om bank o.l.)

Det der ser ut som phishing.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:59   #22
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vel gjerne litt vel skeptisk av meg, men greit å høre at andre også syns denne var litt muffens.

Gammel 11-11-07, 22:59   #23
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Phishing

Mange banker og finansinstitusjoner er blitt utsatt for såkalt phishing. Dette er en form for svindel på Internett der kundene blir lurt til å oppgi fortrolig informasjon til hackere. Bankkunder har mottatt e-post eller telefoner der de for eksempel er blitt bedt om å oppgi passord til nettbank, kortnummer og PIN-kode.
Det finnes også ondsinnede programmer, også kalt bakdører eller trojanske hester, som kan være installert på PC'en din uten at du er klar over det og som i noen tilfeller vil prøve å få deg til å oppgi fortrolig informasjon.
Det er derfor grunn til å minne om at du aldri skal oppgi passord eller PIN-kode til noen andre, og at du også skal være varsom med hvem du gir annen fortrolig informasjon som kredittkort opplysninger til.

Ulike måter å beskytte seg på

Vær kritisk til all e-post du får, der noen ber deg om fortrolig informasjon. Nordea vil aldri be deg om å utlevere passord, PIN-koder eller annen fortrolig informasjon. Skal du taste inn personlig informasjon for å gjennomføre en transaksjon, skjer det alltid gjennom bankens systemer, etter at du har logget deg inn i nettbanken. På den måten vet vi hvem du er, og du kan forsikre deg om at du kommuniserer med Nordea.

Ikke trykk på lenker i e-post du mottar med mindre du er sikker på at e-posten er ekte

• Skriv heller Web-adressen til lenken direkte inn i din nettleser eller ring til avsenderen av e-posten for å verifisere om den er ekte.
Ikke fyll ut felter i e-post meldinger med fortrolig informasjon
  • Ikke send følsomme personlige eller finansielle opplysninger, hvis de ikke er kryptert på en sikker web-side som du kjenner og stoler på. Vanlig e-post er ikke kryptert og kan sammenlignes med å sende et postkort
  • Oppgi aldri PIN-koden til kredittkortet ditt på Internett, selv om du får spørsmål om dette fra noen som virker troverdig.
Kontroller det du har gjort
  • Se gjennom kvitteringene og kontoutskriftene med en gang du mottar dem for å se at det er bare de transaksjonene du har gjort som du er blitt belastet for. Meld fra til Telefonbank Privat på telefon 06001 med en gang, dersom det er noe som ikke stemmer på kontoen din.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:03   #24
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Men et bankkontonr er vel ikke fortrolig informasjon?

Gammel 11-11-07, 23:05   #25
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden når?

Gammel 11-11-07, 23:07   #26
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Banker oppgir jo kontonr om du ringer dit å spør!

Gammel 11-11-07, 23:10   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ikke uten personnummer.

Gammel 11-11-07, 23:45   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig fornuftig av deg å reagere som du gjør.

Det jeg synes du skal gjøre, for å spare deg en (muligens unødvendig) tur til kontoret deres, er å oppsøke samskipnadens nettsider og se etter deres offisielle epostadresse, noe i retning post@samskipnaden.no. (Se for eksempel under "Om samskipnaden" eller "Kontakt oss".) Finner du ikke en slik adresse, kan du prøve å sende til webmaster@samskipnaden.no og postmaster@samskipnaden.no. (Bytt ut "samskipnaden.no" med den faktiske adressen til din egen samskipnad, så klart.)

Deretter sender du e-posten du har mottatt til denne adressen og ber om en bekreftelse på at dette er e-post sendt fra samskipnaden og at det virkelig er de som trenger opplysningene.

Slik gjør jeg rutinemessig når noen ber meg om info av personlig karakter, og halvparten av gangene får jeg beskjed om at det ikke er sendt fra dem, og andre halvparten av gangene får jeg beklagende mail der de tar selvkritikk på at de ber om opplysninger på en måte som fremstår som suspekt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:48   #29
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Eposten deres så veldig legitim ut. Om den så er, så må jeg jo uansett opp og kjefte litt for at de har driti på draget ved å henvende seg til oss (meg) på den måten.

Gammel 11-11-07, 23:49   #30
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Eposten deres så veldig legitim ut. Om den så er, så må jeg jo uansett opp og kjefte litt for at de har driti på draget ved å henvende seg til oss (meg) på den måten.

Det er fullt mulig å sende e-post fra en adresse som ser legitim ut, så det må du ikke ta for god fisk i det hele tatt. Poenget er at når du sender e-post til en adresse som du finner på sidene deres, så vet du at det er en legitim samskipnadsadresse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 23:51   #31
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Nei, jeg tar som sagt ingenting for god fisk. Skolen ligger nå tre minutter å gå herfra og ut må jeg jo uansett i morgen, så da kan jeg like gjerne stikke innom.

En annen ting som er merkelig er; stikk innom kontoret mitt, hvor jeg sitter på onsdager. Erh.. jeg aner jo ikke hvem denne personen er, langt mindre hvor hun har kontor om onsdagene. Er det forventet at jeg skal vite det?

Gammel 11-11-07, 23:53   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Kikket grundigere på eposten nå.

Den har @posthus.skolen.no.

Alle andre adresser jeg finner har kun @skolen.no

Gammel 12-11-07, 00:29   #33
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ville gått personlig til kontoret ja, uten tvil.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 08:23   #34
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer på alle e-poster som ber om kontonummeret mitt. Så jeg hadde nok ikke svart på e-posten uten å gjøre noen grundige forundersøkelser først.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 09:04   #35
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Den var for real.

Nå har jeg akkurat snakket med studentsamskipnaden. Fant jo ut at det ikke var mulig til å stikke innom, for de har jo ikke kontor her oppe.

Anyway; grunnen var at de ofte ikke får utbetalt depositum når folk flytter ut.

Jeg sa som jeg syns; at det var en merkelig mail å få, ingen årsak oppgitt, ikke var epostadressen lik de andre ansattes epostadresser. At de ber om kontonummer på mail, i det hele tatt.

Det hadde hun jo ikke tenkt på og skulle ta det opp med "direktøøøren" når hun kom i morgen.

Så får vi da se, om jeg er den eneste paranoide på hele skolen.

Gammel 12-11-07, 09:46   #36
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så får vi da se, om jeg er den eneste paranoide på hele skolen.

Det skulle ikke forundre meg, folk er generelt altfor lite på vakt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 09:48   #37
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mitzya, her.

Men et bankkontonr er vel ikke fortrolig informasjon?

Du synes med andre ord det er greit å dele ut i hytt og pine?

Gammel 12-11-07, 11:29   #38
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Flott at du er så våken! Dette var slett arbeid av samskipnaden.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 11:42   #39
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Lurt tenkt! Kontonummer er vel ikke fortrolig på samme måte som annen informasjon, i alle fall ikke enkeltstående, men jeg hadde aldri gitt det ut på denne måten. Hva i alle dager skal de med det?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 12:43   #40
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Bedrifter deler jo ut bankkontonummer i hytt og pine. På fakturaer, på brevpapir... Et kontonummer er vel lite verdt med mindre man har annen informasjon i tillegg.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:24.