Sv: Hvor lovlydig er du?
Jeg er bra lovlydig. Men ikke ekstremt.
For å ta dagpenge-eksemplet: Så lenge det man gjør ikke er ulovlig ser jeg ikke noe problem med det. At det kan være uetisk er en helt annen skål. Problemet med dette er alle grensetilfellene. Alle de som går arbeidsledige og takker nei til jobber fordi de ser dem som lite relevante, uinteressante, mener at det er for fysisk krevende, osv. Jeg syns ikke at man som arbeidsledig er forpliktet til å ta "hva som helst". Og når systemet da er laget slik at man har adgang til å takke nei, og adgang til å få dagpenger samtidig med en deltidsstilling - da syns jeg ikke det i seg selv er galt.
For meg blir det først galt når det blir ulovlig - f.eks. når man hever dagpenger samtidig som man jobber svart, for eksempel.
Ellers når det gjelder ting som billetter, rabatter og betaling i butikker så har jeg som min personlige regel at jeg lyver ikke for å oppnå goder. Men jeg ser heller ingen grunn til å dobbeltsjekke at folk tar så mye betalt som de burde. Hvis de slår inn varen til halv pris så har jeg vel fått en rabatt, da. Eller kanskje varen VAR til halv pris uten at jeg så plakaten. (Hender en del...) Men når jeg har tunge varer i handlevognen som jeg ikke tar opp på båndet, da er det mitt ansvar å sjekke at de har slått det inn, og det hender jeg dobbeltsjekker det.
Svart arbeid har jeg benyttet meg av noen ganger, men ikke så ofte (for det blir jo stort sett like dyrt som vanlig, bare at man ikke har noen garanti). Dette vet jeg jo er ulovlig, men mange ganger er det vanskelig å få tak i snekker eller rørlegger på dagtid - men så tilbyr de seg å komme og ta det på kveldstid mot kontant betaling - og selv om vi vet at vi bryter loven, så gjør man det fordi alternativet er å vente på håndverker i 5 måneder, og det anses som lite aktuelt der og da.
Forøvrig er jeg usikker på om "Lovlydig" var rette overskriften her, for du snakker vel mest om etikk og moral, egentlig.
|