Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Andre fremmedspråk allerede på barneskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 08:35   #1
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Andre fremmedspråk allerede på barneskolen

Nå har forskerne funnet ut at det ikke er noe i veien for å starte undervisning i et andre fremmedspråk allerede i 7-årsalder.

Hva synes dere om det?

Jeg tror dette kan være spennende at barna kan få en mykere introduksjon av et andre fremmedspråk. De fleste synes jo det er kjempemoro med engelsk, kanskje det blir lettere å lære flere språk om man starter tidlig?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 08:39   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolen

Jeg synes det er lurt. Jo tidligere, jo bedre, det har man jo visst veldig lenge.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 08:47   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er lurt. Og så håper at jeg det i såfall vil være høyt fokus på praktisk språkbruk (skravling), og ikke så mye på grammatikk til å begynne med. Jeg er fortsatt irritert over at jeg ikke kan snakke noe særlig tysk etter fem års undervisning og gode karakterer. Alt for stort fokus på grammatikk og for lite på å lære å snakke.

Nå er vel aktiv bruk av språket en forutsetning om de skal lære 7-åringer det. Det ville jo vært helt absurd å begynne med fremmedspråkgrammatikk i annet trinn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 08:51   #4
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det bør nok være hovedfokus på praktisk språkbruk, ja! Samtidig så tror jeg det er en fin anledning til å snakke litt om grammatikk på et overordnet plan når man lærer flere språk. Det å se forskjellen på språkene osv, uten at man skal drive og pugge og styre, så klart.

Gammel 13-11-07, 09:02   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Emma har i år EN time engelsk. Jeg foretrekker at de bruker tid på å lære et språk godt først. Men ja, om de kan få flere språktimer, så er jeg åpen for et til språk, så absolutt.

Gammel 13-11-07, 09:04   #6
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg vil være positivt.

Gammel 13-11-07, 09:16   #7
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolen

Jeg synes det er supert. Særlig som mor til en tospråklig, fint at avkommet får et tredje språk også fra tidlig av.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 09:18   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må dere ikke være så redde for grammatikk, da. Trikset er jo å pakke den inn og servere den på en lur måte.

Gammel 13-11-07, 09:25   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Hva synes dere om det?

Hovedproblemet slik jeg ser det er at det er for mye som skal inn i skolen. Tidligere (det betyr egenlig da jeg var ung. ) var det kun fag i skolen, nå er det jo veldig fokus på aktivitet og kosthold fordi det eksisterer et fedmeproblem. Det har jo også vært bedt om mer fokus på realfagene. NTNU vet jeg har klaget på for dårlig matematikkunskaper hos de som begynner der. I tillegg viser disse nasjonale prøvene at norske elever gjør det dårligere enn andre land så det har vært bedt om mer fokus på "basisfagene".

Jeg tror at skoletiden må utvides hvis det skal inn mer, per i dag.

Gammel 13-11-07, 09:32   #10
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Enig. Ja, til heldagsskole!

Gammel 13-11-07, 09:32   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det tror jeg også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 09:33   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Nå må dere ikke være så redde for grammatikk, da. Trikset er jo å pakke den inn og servere den på en lur måte.

Jeg er ikke imot å lære grammatikk, altså. Jeg liker til og med grammatikk veldig godt, og er ikke redd (tror jeg). Men jeg tror ikke det er så bra å bruke grammatikken som utgangspunkt når man skal lære et nytt språk. Først bør man ha på plass endel ord og snakk, så kan man lære grammatikk.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 10:20   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja til mer språkundervisning - og ja til heldagsskole!

Jeg tror barna ville synes det var gøy å lære et annet språk, selvsagt om dette ble lekt inn på en måte tilpasset barnas alder og utvikling - ved bruk av sang, rim og regler etc.

Storebror elsker å lære engelsk - han plukker opp kjempemye bare ved å spille på BBC sine barnesider.

Gammel 13-11-07, 10:26   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Først bør man ha på plass endel ord og snakk, så kan man lære grammatikk.

Jo, men man bør snike inn grammatikk via snakket fra dag én. Det er ikke så vanskelig.

Gammel 13-11-07, 12:36   #15
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Noen av mine yndlingslenker (godt nok ikke laget til fremmedspråksundervisning, men til å undervise Amerikanske barn i grammatikk):

(Kilde: youtube.com)
verb

preposisjoner

pronomen

interjeksjoner

Gammel 13-11-07, 12:44   #16
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Helt ærlig ser jeg ikke poenget. Det er flott at de starter med engelsk i første klasse, men enda et fremmedspråk? Hva skal de med det? Hvis norske barn kan norsk og engelsk så er jeg overbevist om at det holder fram til 10-12 års alderen. Engelsk er vårt viktigste fremmedspråk, og det bør de lære. Hvis det skal økes på undervisningstiden så syns jeg heller andre ting bør prioriteres enn enda et språk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 12:46   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Fordi det er lettere å lære språk jo yngre man er. Ingen grunn til å vente til man er blitt stor og dum.

Gammel 13-11-07, 12:52   #18
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

I utgangspunket tror jeg det er ganske lurt å starte så tidlig.
Tror ungene i større grad letter lærer da.
MEN, det er jo et stort men.
Slik skolen er i dag så er det rett og slett ikke tid.
Det er allerede i dag for få timer til at de lærer ting optimalt, spesielt når det gjelder språk.
Det beste ville vært å innføre heldagsskole, men kortere økter og mere pauser.

Her mine går på skole har de stort sett bare dobbelttimer, noe som er ganske ugunstig med tanke på læringskurven som vier at læringsevnen daler brutalt etter 50 min.
Da er timer på ca 90 min lange.
Antall timer har jo økt pr trinn siden min eldste gitt startet på skolen.
Men de har i gjennommsnitt ikke så mye lengre dager, men heller flere dobbelttimer.

1 time engelsk i uka gir lite læring, de glemmer store deler av hva de har lært fra gang til gang. Klart man må regne med å repetere, men med så lite undervisning i et fag pr uke blir det mye repetering.

Dessuten er norskundervisningen også viktig.
Skriving blant annet, og de bør også bruke mer tid på det.

Så ja til flere fremmedspråk om de går over til heldagsskole, ellers Nei takk.

Gammel 13-11-07, 14:59   #19
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi det er lettere å lære språk jo yngre man er. Ingen grunn til å vente til man er blitt stor og dum.

Jeg skal garantere deg at jeg skal slå en hvilken som helst førsteklassing i å lære meg språk, bla fordi jeg kan to språk fra før av og har en bedre oversikt over gramatikken (OK, jeg er ikke supergod, men en førsteklassing skal jeg slå). Det man ikke greier å lære seg i voksen alder er perfekt uttale, spesielt slike som jeg - umusikalsk og tonedøv - vil ha problemer.

Gammel 13-11-07, 15:02   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Engelsk er vårt viktigste fremmedspråk, og det bør de lære.

Akkurat i dag ja. Det er mange som spår at spansk og mandarin seiler opp som ekstremt viktige fremmedspråk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.