Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Når fikk barnet ditt navn?
Navnet var klart da barnet/barna ble født 127 72,99%
Før det var gått en uke 44 25,29%
Mellom 1 og 2 uker 13 7,47%
Mellom 2 og 3 uker 14 8,05%
Mellom 4 og 5 uker 5 2,87%
Over 5 uker 9 5,17%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 20:28   #101
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lang tid før barnet fikk navn?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Takk Toffen . Jeg sliter med norrøne jentenavn kjenner jeg. Synes ikke de er like fine som tilsvarende guttenavn, og de jeg liker får jeg ikke med mannen på. Jeg sliter med jentenavn generelt - godt vi har god tid.

jeg må bare slå et slag for Eivor! - DET er fint det!

Gammel 13-11-07, 20:35   #102
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

jeg må bare slå et slag for Eivor! - DET er fint det!

Det blir så mørkt på min dialekt. O'en blir veldig O og veldig tydelig. Ikke nesten Å som i andre dialekter.

(Toffen kan du plis plis overse orddelingsfeilen i prikken du fikk? *gremmes* )

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 22:23   #103
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Nei ærlig talt, nå får dere gi dere. I dag er han fire og et halvt og lyder sitt "nye" navn. Det gamle har han ikke noe forhold til.

Vi skjønte, da han var tre uker gml at vi hadde bestemt oss litt for fort mht navn. Så brukte vi de neste mnd på å gi ham det nye navnet som mellomnavn, for så å irritere oss over at vi ikke byttet allerede da han var tre uker.

Så, da han var seks mnd bestemte vi oss, nå eller aldri. Vi informerte slekt og venner, fikk ingen negative reaksjoner. Folk sa bare anerkjennende at ja, han er virkelig en ..... (hans nye navn).

Jeg tolket det slik at dere hadde kalt ungen for Lars i et halvt år, for så en dag under an samtale over middagsbordet; "Jeg synes igrunn Henning er et finere navn enn Lars, skal vi bytte?"
Derfor stusset jeg litt. Hvis dere kalte ungen for Henning i det daglige, men det sto Lars i alle paprier, så er det jo en helt annen sak.

Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 23:50   #104
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde lignende diskusjoner som Toffen og Toffemannen, men ikke fullt så klart formulerte kriterier - og ikke de samme; vi ville f.eks. ikke ha navn med æ, ø eller å. Jeg ville ikke ha énstavelsesnavn, han ville ikke ha noe gammeltestamentlig (vi trodde vel i utgangspunktet vi ville ha noe norrønt, men endte med germansk variant av et romersk navn); navnet skulle fungere på engelsk, tysk og fransk, både i den forstand at det skulle være greit forståelig/lesbart og at det ikke skulle bety (eller høres ut som) noe åpenbart teit. Vi ville ikke bruke navnet til noen som var i live i familiene våre ("familie" her ment som våre besteforeldre med alle etterkommere), men vi hadde valgt ut et mellomnavn som oppkalling etter avdøde oldeforeldre, og det første navnet skulle også fungere sammen med dette. Og så ville vi ikke ha navnet til noen vi kjente (og endte vel egentlig opp med å ikke ville ha et navn som noen vi noen gang hadde møtt het ). Legg til at navnet ikke skulle være på noen ti på topp-lister og (ikke minst!) at vi begge måtte være helt enige, så var det antagelig ikke så mange navn vi kunne endt opp på. (Kanskje like greit vi bare har ett barn. )

Gammel 14-11-07, 06:44   #105
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjalleballe, her.

Jeg tolket det slik at dere hadde kalt ungen for Lars i et halvt år, for så en dag under an samtale over middagsbordet; "Jeg synes igrunn Henning er et finere navn enn Lars, skal vi bytte?"

Jeg synes det var en litt merkelig tolkning ut i fra det lille jeg skrev.

Sitat:

Derfor stusset jeg litt. Hvis dere kalte ungen for Henning i det daglige, men det sto Lars i alle paprier, så er det jo en helt annen sak.

Her skjønner jeg desverre ikke helt hva du mener.

Gammel 14-11-07, 06:47   #106
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi hadde lignende diskusjoner som Toffen og Toffemannen, men ikke fullt så klart formulerte kriterier - og ikke de samme; vi ville f.eks. ikke ha navn med æ, ø eller å. Jeg ville ikke ha énstavelsesnavn, han ville ikke ha noe gammeltestamentlig (vi trodde vel i utgangspunktet vi ville ha noe norrønt, men endte med germansk variant av et romersk navn); navnet skulle fungere på engelsk, tysk og fransk, både i den forstand at det skulle være greit forståelig/lesbart og at det ikke skulle bety (eller høres ut som) noe åpenbart teit. Vi ville ikke bruke navnet til noen som var i live i familiene våre ("familie" her ment som våre besteforeldre med alle etterkommere), men vi hadde valgt ut et mellomnavn som oppkalling etter avdøde oldeforeldre, og det første navnet skulle også fungere sammen med dette. Og så ville vi ikke ha navnet til noen vi kjente (og endte vel egentlig opp med å ikke ville ha et navn som noen vi noen gang hadde møtt het ). Legg til at navnet ikke skulle være på noen ti på topp-lister og (ikke minst!) at vi begge måtte være helt enige, så var det antagelig ikke så mange navn vi kunne endt opp på. (Kanskje like greit vi bare har ett barn. )

Men så har han jo fått et flott navn! Det var et av mine favoritter da vi skulle velge navn til ungene, men mannen ville ikke.

Gammel 14-11-07, 08:02   #107
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hos oss har ungene fått navn like etter fødsel. Ingen diskusjon. Jeg og mannen velger navn på annenhvert barn. Veldig greit. Blir det flere, så er det mannens tur neste gang.

Gammel 14-11-07, 08:15   #108
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mitzya, her.

. Jeg og mannen velger navn på annenhvert barn. Veldig greit.

Sånn uten at den andre har vetorett? Jeg hadde syntes det hadde vært veldig rart å ha ett barn som hadde "verdens fineste navn" og et barn som hadde ett navn som var "greit nok".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 08:28   #109
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi ville ikke bruke navnet til noen som var i live i familiene våre ("familie" her ment som våre besteforeldre med alle etterkommere), men vi hadde valgt ut et mellomnavn som oppkalling etter avdøde oldeforeldre, og det første navnet skulle også fungere sammen med dette. Og så ville vi ikke ha navnet til noen vi kjente (og endte vel egentlig opp med å ikke ville ha et navn som noen vi noen gang hadde møtt het ). Legg til at navnet ikke skulle være på noen ti på topp-lister og (ikke minst!) at vi begge måtte være helt enige, så var det antagelig ikke så mange navn vi kunne endt opp på. (Kanskje like greit vi bare har ett barn. )

Ah, hele det kriteriesettet hadde jeg jo glemt.

7. Ikke oppkalling
8. Ikke navnet til noen vi kjente godt
9. Ikke navnet til noen noen av oss hadde mislikt opp gjennom årene
10. Ikke navn med altfor sterke litterære eller andre kulturelle referanser

Vi har dog klart å gi navn til to unger, og jeg tipper vi skulle klart å debattere oss fram til et par navn til.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 08:31   #110
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er over alminnelig interessert i navn.
Hos oss hadde vi navnet til storesøster klart fra jeg fant ut at jeg var gravid, omtrent.
Med lillebror var det vanskelig. Vanskelig å finne et fint guttenavn som begge var enige i. Men mitt første forslag fikk medhold da han var 4 dager gammel.

Den nybakte storesøsteren ble spurt av noen venner hva lillebror skulle hete, skulle hete "Per" eller "Pål"? Nei, han skal ha et ordentlig navn, var svaret hennes...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 08:34   #111
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

9. Ikke navnet til noen noen av oss hadde mislikt opp gjennom årene

Her er problemet for oss. Jeg har jobbet i skoleverket og i avlastningtjenesten, Altså: mange navn forbinder jeg ikke umiddelbart med noe positivt. - I tillegg er jeg oppvokst i drabantby med endel bøller.

Gammel 14-11-07, 08:37   #112
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Sånn uten at den andre har vetorett? Jeg hadde syntes det hadde vært veldig rart å ha ett barn som hadde "verdens fineste navn" og et barn som hadde ett navn som var "greit nok".

Ingen vetorett. Alle mine har "verdens fineste navn" fordi de er verdens fineste unger som ikke kunne hett noe annet - man lærer seg å bli glad i navnet.

Gammel 14-11-07, 08:47   #113
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Da jeg fikk se henne så jeg at hun passet til et av de to navnene jeg hadde i bakhodet.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 08:48   #114
Ekkir
Bree

Ekkir sin avatar

Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Begge navnene var klare før de ble født.

Gammel 14-11-07, 08:51   #115
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mitzya, her.

- man lærer seg å bli glad i navnet.

Jeg kjenner mange flotte mennesker som har navn jeg aldri, aldri klarer å venne meg til eller bli glad i. Hadde mannen min trumfet gjennom Ådne og Guttorm, for eksempel, tviler jeg på at jeg noensinne ville ha vent meg til det. Jeg hadde vel heller grått i fem år sammenhengende, vil jeg tro.

Men det er jo strålende at dere er i stand til å godta den andres navnevalg just like that. Det er en egenskap jeg må si jeg beundrer.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 09:34   #116
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner mange flotte mennesker som har navn jeg aldri, aldri klarer å venne meg til eller bli glad i. Hadde mannen min trumfet gjennom Ådne og Guttorm, for eksempel, tviler jeg på at jeg noensinne ville ha vent meg til det. Jeg hadde vel heller grått i fem år sammenhengende, vil jeg tro.

Men det er jo strålende at dere er i stand til å godta den andres navnevalg just like that. Det er en egenskap jeg må si jeg beundrer.

Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg vet om to tre navn som jeg kun assosierer med hyggelig mennesker som likevel alltid forblir stygge navn.

Ellers har vi hatt det som Tinetoff og Skilpadda, vi hadde så mange kriterier at det var nærmest umulig å finne navn, men vi fant dem da likevel, før unga var født. Begge gangene prøvde jeg ut to-tre navn de første dagene på sykehuset, men vi gikk tilbake til de vi hadde valgt før fødselen. Storesøster og Champion har to fornavn, (hvorav bare det første brukes i det daglige), men vi vurderer fortsatt om Champion skal få et tredje fornavn.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 09:37   #117
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøje. Vi sleit som bare det med å finne et navn begge likte vi. Skulle vi hatt Tinetoff-kriterier ville vi nok aldri funnet noe navn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 09:42   #118
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da storesøter kom til verden hadde vi tre jentenavn og tre guttenavn klare, men det var jo ett jentenavn som skilte seg ut i tet og som hun fikk ca 2 min etter fødsel. Med lillesøster hadde vi bare ett jentenavn og ett guttenavn klart, så da var jo valget enkelt.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 10:11   #119
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg venner meg til, og blir glad i, navnet fordi jeg forbinder navnet med personen.

Videre hadde jeg aldri gått med på å kalle barnet for noe jeg ikke med en gang likte 100 %.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 17:37   #120
Bærekraftig
Gro

Bærekraftig sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Navnet til yngste var klart før han ble født. Jeg sendte sms med beskjeden "Per" er kommet! når jeg lå på fødestua.

Jeg fikk gjennomslag for min guttefavoritt, mens vi strevde med å finne et jentenavn vi begge likte.
Jeg hadde en del kriterier som feks:
- Ikke et toppnavn
- Norrønt opphav
- Ikke dobbeltnavn
- Ikke oppkalling
- Ikke mer enn to stavelser
- Helst 6 bokstaver
- Ikke e - endelse

Jeg samler på navn.

Sist redigert av Bærekraftig : 15-11-07 kl 01:24.
Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.