Sv: "Du må ikke finne på å amme"
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg er veldig glad over at folk lar seg hisse opp over fordummende uttalelser. Det viser at det er litt engasjement i folk og at de ikke er fullstendig likegyldige og at ikke så idiotiske ting får stå uimotsagt.
Jeg er helt enig i at utsagnet til JT ikke burde forblitt uimotsagt. Men det er en ting å gjøre det helt klart at mannen rett og slett tar feil, noe helt annet å bli sint over at mannen sier teite ting som understreker hvilke verdier det er han setter høyest her i verden (og at hjernecellene hans nok også er blitt lammet ganske kraftig av all botoxen han har sprøytet inn i ansiktet).
Jeg personlig klarer ikke å hisse meg opp over uttalelsen fordi jeg rett og slett syns den blir for dum. Og jeg syns den reflekterer mye av de fordommene jeg allerede har i forhold til ”skjønnhetsbransjen”. Dette er helt sikkert ikke synspunkter mannen er alene om å ha, men så er da allerede skjønnhetsidealet i moteverdenen så forkvaklet at det er milelangt fra noe ståsted jeg har hatt noen sinne. Og innimellom tror jeg faktisk det treffer mer at man responderer på slike utsagt med oppgitt overbærenhet av typen ”hvor dum går det an å bli” fremfor å bli forbanna. Tenk litt over hvilken hersketeknikk som fungerer best – å bli skjelt ut eller å bli fremstilt som skikkelig dum og uvitende av en lettere nedlatende person.
De sakene jeg virkelig hisser meg opp over er de tilfellene hvor skaden allerede har skjedd. I dette tilfellet kan man fint klare å begrense skadeomfanget ved å presentere fakta i saken og sette mannen i forlegenhet (hvilket vel også er gjort ganske grundig). JT fremstår jo nå som en komplett idiot som uttaler seg om ting han ikke har peiling på, og som dessuten prøver å gjemme seg bak at det var en spøk. Eh, hvor dum går det an å bli, lurer jeg da på. Hadde han i det minste sagt ”beklager, da var jeg nok feilinformert”…
|