Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Andre fremmedspråk allerede på barneskolen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-07, 01:37   #61
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolen

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Noen sanger er fine, men det er få....

Sorry, men jeg måtte bare:

(Kilde: youtube.com)

Gammel 16-11-07, 02:20   #62
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Sorry, men jeg måtte bare:

(Kilde: youtube.com)

Var hun jeg tenkte på, har en LP av henne, samt av Heintje..

Meine kleine freiheit et eller annet av Nicole.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 18:40   #63
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Altså, jeg jobber i en flerkulturell klasse og har allerede mange språk og religioner representert: tamilsk, filipinsk, albansk, arabisk, kurdisk, norsk, etiopisk, tyrkisk og norsk... For oss er det mer enn nok for de fleste å lære god norsk og en del engelsk...

Jeg lever i samme verden som Blånn, og synes det virker utopisk å innføre enda et fremmedspråk. Morsmålsundervisning kan de fleste glemme i Osloskolen, hvertfall. Noen få får noe tospråklig støtte. Mange skoler i vårt område har opptil 10 språk representert i hver klasse, og 3-4 ganger så mange representert på skolen. Svært mange av disse barna har mer enn nok med å lære seg norsk godt nok til å mestre skolen.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 20:31   #64
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

Jeg lever i samme verden som Blånn, og synes det virker utopisk å innføre enda et fremmedspråk. Morsmålsundervisning kan de fleste glemme i Osloskolen, hvertfall. Noen få får noe tospråklig støtte. Mange skoler i vårt område har opptil 10 språk representert i hver klasse, og 3-4 ganger så mange representert på skolen. Svært mange av disse barna har mer enn nok med å lære seg norsk godt nok til å mestre skolen.

Synes det er dårlig om det at vi har så mange utlendinger i den norske skolen, skal være grunn til at norske barn ikke bør få lære seg fremmedspråk tidlig. Antall samer i Norge er vel heller ikke så høyt i forhold til resten av de norske barna. Om det er slik at etnisk norske barn er klare for å lære et andre fremmedspråk på barneskolen, så bør ikke de bli hemmet av barna som er fremmedspråklige. Det synes jeg ikke noe om.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 20:46   #65
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Synes det er dårlig om det at vi har så mange utlendinger i den norske skolen, skal være grunn til at norske barn ikke bør få lære seg fremmedspråk tidlig. Antall samer i Norge er vel heller ikke så høyt i forhold til resten av de norske barna. Om det er slik at etnisk norske barn er klare for å lære et andre fremmedspråk på barneskolen, så bør ikke de bli hemmet av barna som er fremmedspråklige. Det synes jeg ikke noe om.

Dette er i såfall ikke utlendigene sin feil, men politikerne som bevilger penger. Hovedproblemet som Blånn og Pippo beskriver er jo resursmangel - ikke at det er mange utenlandske barn i klassen. Jeg skjønner heller ikke hva antall samer i Norge har med dette å gjøre?

Gammel 16-11-07, 20:58   #66
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette er i såfall ikke utlendigene sin feil, men politikerne som bevilger penger. Hovedproblemet som Blånn og Pippo beskriver er jo resursmangel - ikke at det er mange utenlandske barn i klassen. Jeg skjønner heller ikke hva antall samer i Norge har med dette å gjøre?

Nei, jeg sier da heller ikke at det er de flerspråklige sin feil. Grunnen til at jeg nevnte samiske barn er fordi de er jo også flerspråklige.

Jeg synes det er helt feil om norske barn ikke bør få muligheten til å få tidlig språkelæring pga at vi har mange "halvt utenlandske" barn i skolene, som allerede er flerspråklige.

Gammel 16-11-07, 21:00   #67
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg sier da heller ikke at det er de flerspråklige sin feil. Grunnen til at jeg nevnte samiske barn er fordi de er jo også flerspråklige.

Jeg synes det er helt feil om norske barn ikke bør få muligheten til å få tidlig språkelæring pga at vi har mange "halvt utenlandske" barn i skolene som allerede er flerspråklige.

Jeg kan fortelle deg at per i dag er jeg sikker på at det ikke er praktisk mulig med flere fag inn i grunnskolen. Skal det inn flere fag må skoletiden utvides, det har ingenting med "halvt utenlandske" barn å gjøre i det hele tatt.

Gammel 16-11-07, 21:01   #68
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt feil om norske barn ikke bør få muligheten til å få tidlig språkelæring pga at vi har mange "halvt utenlandske" barn i skolene, som allerede er flerspråklige.

Men skal man prioritere at etnisk norske barn for et andre fremmedspråk i stedetfor at innvandrerbarn og samiske får opplæring i morsmålet sitt?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 21:16   #69
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men skal man prioritere at etnisk norske barn for et andre fremmedspråk i stedetfor at innvandrerbarn og samiske får opplæring i morsmålet sitt?

Må de settes opp mot hverandre?

Gammel 16-11-07, 21:19   #70
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var det jo du som gjorde.

De som har mer peiling enn meg sier at ressurser er et problem, og da må man jo tydeligvis velge mellom godene.

Gammel 16-11-07, 21:20   #71
him
Leser

him sin avatar

Standard

Det er jo du som setter dem opp mot hverandre, med utsagn som:

Opprinnelig lagt inn av nam

Om det er slik at etnisk norske barn er klare for å lære et andre fremmedspråk på barneskolen, så bør ikke de bli hemmet av barna som er fremmedspråklige.

Gammel 16-11-07, 21:21   #72
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Det var det jo du som gjorde.

De som har mer peiling enn meg sier at ressurser er et problem, og da må man jo tydeligvis velge mellom godene.

Nei. Jeg kommenterte at andre her satt de opp mot hverandre.

Gammel 16-11-07, 21:48   #73
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Altså, jeg jobber i en flerkulturell klasse og har allerede mange språk og religioner representert: tamilsk, filipinsk, albansk, arabisk, kurdisk, norsk, etiopisk, tyrkisk og norsk... For oss er det mer enn nok for de fleste å lære god norsk og en del engelsk...

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

Disse siterte jeg. Og kommenterte:

Å her satt alfaCharlie flerspråklige sine fag, opp imot undervisning i "andre fremmedspråk" for resten av barna i barneskolen.

Noe jeg mener fortsatt er en veldig dårlig grunn for at "andre fremmedspråk" ikke skal komme inn i barneskolen.

Gammel 16-11-07, 21:58   #74
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan jeg har misforstått deg nam, men jeg har tydeligvis gjort det.

*ser på nytt på nytt*

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.