|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Andre fremmedspråk allerede på barneskolen
(Kilde: youtube.com)
|
|
|
#62 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#63 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg lever i samme verden som Blånn, og synes det virker utopisk å innføre enda et fremmedspråk. Morsmålsundervisning kan de fleste glemme i Osloskolen, hvertfall. Noen få får noe tospråklig støtte. Mange skoler i vårt område har opptil 10 språk representert i hver klasse, og 3-4 ganger så mange representert på skolen. Svært mange av disse barna har mer enn nok med å lære seg norsk godt nok til å mestre skolen. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Synes det er dårlig om det at vi har så mange utlendinger i den norske skolen, skal være grunn til at norske barn ikke bør få lære seg fremmedspråk tidlig. Antall samer i Norge er vel heller ikke så høyt i forhold til resten av de norske barna. Om det er slik at etnisk norske barn er klare for å lære et andre fremmedspråk på barneskolen, så bør ikke de bli hemmet av barna som er fremmedspråklige. Det synes jeg ikke noe om. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Leser
|
Dette er i såfall ikke utlendigene sin feil, men politikerne som bevilger penger. Hovedproblemet som Blånn og Pippo beskriver er jo resursmangel - ikke at det er mange utenlandske barn i klassen. Jeg skjønner heller ikke hva antall samer i Norge har med dette å gjøre?
|
|
|
#66 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Nei, jeg sier da heller ikke at det er de flerspråklige sin feil. Grunnen til at jeg nevnte samiske barn er fordi de er jo også flerspråklige. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Leser
|
Jeg kan fortelle deg at per i dag er jeg sikker på at det ikke er praktisk mulig med flere fag inn i grunnskolen. Skal det inn flere fag må skoletiden utvides, det har ingenting med "halvt utenlandske" barn å gjøre i det hele tatt.
|
|
|
#68 |
|
|
Men skal man prioritere at etnisk norske barn for et andre fremmedspråk i stedetfor at innvandrerbarn og samiske får opplæring i morsmålet sitt? |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Må de settes opp mot hverandre? |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Leser
|
Det er jo du som setter dem opp mot hverandre, med utsagn som:
|
|
|
#72 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Nei. Jeg kommenterte at andre her satt de opp mot hverandre. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Ser flere sider enn..
![]() ![]() ![]() |
Disse siterte jeg. Og kommenterte:
Noe jeg mener fortsatt er en veldig dårlig grunn for at "andre fremmedspråk" ikke skal komme inn i barneskolen. |
|
|
|
![]() |
|
|