Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Snobbete eller harry

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Ville du foretrukket å bli oppfattet som snobbete eller harry?
Snobbete 100 65,36%
Harry 53 34,64%
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-07, 14:26   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snobbete eller harry

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Men betyr det at du kan puttes inn i kategorien "jeg er snobbete og egentlig ganske stolt av det"? Det er den nyansen jeg gjerne skulle sett i pollen.

Legg merke til at jeg ikke spurte om folk syntes de selv var snobbete/harry, men om hvilken kategori de ville foretrekke å bli klassifisert i av andre. Jeg kunne fint svart ja på spørsmålet: «Er du egentlig ganske stolt av at andre oppfatter deg som snobbete?», fordi jeg (som flere ganger nevnt) er ganske sikker på at det er ganske gjengs å oppfatte en del typer kunnskap som snobbete. Nå er det sånn at en del av akkurat denne typen kunnskap besitter jeg. Og det er jeg stolt av, og vil andre kalle meg snobbete av den grunn, så må de gjerne det. :tolerant:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 14:30   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Legg merke til at jeg ikke spurte om folk syntes de selv var snobbete/harry, men om hvilken kategori de ville foretrekke å bli klassifisert i av andre.

Og det plager meg ikke å bli sett på som snobbete av folk som synes det er snobbete å like det jeg liker og gjøre det jeg gjør. Folk som synes slikt, har ingen stor innvirkning på hva jeg synes om meg selv, for de har såvidt forskjellig oppfatning enn meg når det gjelder hva som er viktig og hva som er bra. (De kan være utmerkede mennesker likevel, bevares.)

En del ser ut til å svare på hva de selv helst vil være - altså om de helst vil være det de selv ser som harry, eller det de selv ser som snobbete. (Og svaret mitt er forsåvidt det samme hvis noen skulle stille det spørsmålet, men det er ikke det samme spørsmålet.)

Gammel 20-11-07, 14:37   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg synes jo snobberi er noe harry i seg selv jeg da.....

Litt påvirket etter en del år i England snobberi forbinder jeg med nyrik.

Nyrik forbinder jeg med dårlig smak.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 14:38   #4
TGM
drømmende

TGM sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vil heller bli klassifisert som snobbete enn harry. Etter å ha tatt den testen så kjenner jeg virkelig på meg at det er verre å bli klassifisert som nyrik enn både snobbete og harry.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 15:31   #5
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Nyrik forbinder jeg med dårlig smak.

Glorete og Harry smak.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 19:20   #6
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og det plager meg ikke å bli sett på som snobbete av folk som synes det er snobbete å like det jeg liker og gjøre det jeg gjør.

Det synes jeg forsåvidt er fornuftig av deg, men jeg må igjen understreke at vi ikke snakker om hva snobbene liker og hva de gjør, men snobbenes adferd mot andre som de setter negative merkelapper på.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 19:49   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det synes jeg forsåvidt er fornuftig av deg, men jeg må igjen understreke at vi ikke snakker om hva snobbene liker og hva de gjør, men snobbenes adferd mot andre som de setter negative merkelapper på.

Nei, i denne diskusjonen snakker vi ikke om det, her snakker vi om at andre folk setter merkelappen "snobb" eller "harry" på noen. Og, som sagt, da vil jeg generelt foretrekke at folk ser meg som "snobb" fremfor at de ser meg som "harry". (Hvis noen ser meg som den typen snobb som er ekkel mot andre, så er jo det naturligvis mindre stas enn om de ser meg som den typen snobb som synes det er bedre å vite ting enn å ikke vite ting, men så detaljert var ikke pollen.)

Gammel 20-11-07, 20:25   #8
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Definitivt harry. Om noen skulle oppfatte meg som harry, så ville det bety svært lite, men om noen skulle hevde at jeg var snobbete, ville jeg nok blitt lei meg, ja. Misliker alle former for snobberi, men i likhet med Maz synes jeg snobberi ofte er temmelig harry, og de to er ikke i et opplagt opposisjonspar for meg. Men jeg tror det skulle godt gjøres om noen skulle klassifisere meg som snobbete. Har flere ganger hørt meg selv omtalt som "usnobbete", og det synes jeg er et flott kompliment.

Gammel 20-11-07, 20:50   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...eller kanskje vi snakker om de såkalte harrys adferd mot de såkalte snobbene, og at de merkelappesetter ting som de såkalte snobbene sier og gjør som snobbete?

(Merkelappesetter. For et vakkert ord. Helt nytt er det også. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 20:59   #10
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen her, men det er helt tydelig for meg at mange (alle?) dere som svarer snobbete, legger noe fullstendig annet i det enn jeg gjør. Ekte snobber er nedlatende, blåste i hodet og ufordragelige mennesker. Jeg tror ingen av dere vil bli oppfattet som det.

Åndssnobberi, vinsnobberi osv er noe helt annet og ikke ekte snobberi, sånn jeg oppfatter det.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 21:09   #11
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen her, men det er helt tydelig for meg at mange (alle?) dere som svarer snobbete, legger noe fullstendig annet i det enn jeg gjør. Ekte snobber er nedlatende, blåste i hodet og ufordragelige mennesker. Jeg tror ingen av dere vil bli oppfattet som det.

Åndssnobberi, vinsnobberi osv er noe helt annet og ikke ekte snobberi, sånn jeg oppfatter det.

Du sa det jeg ikke klarte

Gammel 20-11-07, 21:28   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg svarte ikke egentlig ut fra hva jeg (eller du ) mener med "snobbete", men ut fra at jeg opplever at en del ting som jeg synes er helt OK av en del mennesker karakteriseres som "snobbete", og at jeg ikke synes det gjør noe.

Eller kanskje heller: Jeg tror det er flere som oppfatter meg som snobbete enn som harry, og jeg vil heller være sånn som jeg er enn å være helt annerledes.

Det kommer jo (igjen) an på hvilket scenario man ser for seg og svarer ut fra. Hvis folk jeg respekterer og setter pris på skulle oppfatte meg som ufordragelig og blåst i hodet, ville det være ganske trist, men hvis totalt ukjente mennesker som jeg ikke har noe til felles med tror at jeg er nedlatende, så mister jeg ikke nattesøvn over det. (Og en tilsvarende analyse kan gjøres ut fra ulike tolkninger av å "bli oppfattet som harry", selvsagt.)

Gammel 20-11-07, 21:00   #13
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Må nok velge snobb.

Fikk "nyrik" på testen. Lengre fra sannheten er det ikke så lett å komme jeg er deltidsarbeidende i helsevesenet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.