Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er man tolerant?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kan man defineres som tolerant dersom man har for vane å gi andres vaner merkelapper?
Ja 27 50,94%
Nei 26 49,06%
Deltakere: 53. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-07, 14:01   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er man tolerant?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes ikke man er lite tolerant om man synes sydenferie er harry, jeg synes man er lite tolerant hvis man tror at sydenferie er harry bare fordi en selv synes det.

Jeg skjønte distinksjonen din. Jeg synes bare "intolerant" er et sterkt ord å bruke om denne typen ting. Men det er naturligvis ikke noe klart skille mellom sterk forstokkethet og intoleranse.

Gammel 20-11-07, 14:13   #22
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes at i det øyeblikket disse merkelappene man har inni hodet sitt skinner igjennom i form av forskjellsbehandling og nedlatenhet mot andre, da er man intolerant.

Gammel 20-11-07, 14:17   #23
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Jeg synes at i det øyeblikket disse merkelappene man har inni hodet sitt skinner igjennom i form av forskjellsbehandling og nedlatenhet mot andre, da er man intolerant.

Godt sagt.

Det er mange folk jeg synes er "rare" eller har pussige tanker og holdninger som er veldig fjerne fra mine egne. Dermed setter jeg kanskje merkelapp på dem. Det behøver ikke bety at jeg misliker dem- tvert imot kan jeg like dem nettopp for sin særegenhet og fordi de er så ulike meg selv. Det er jo en form for "merkelapptoleranse", for å bruke den samme terminologien.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 14:21   #24
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg savner et "tja-alternativ" egentlig...

Jeg tror man kan være tolerant - ha respekt for andre sine meninger og valg av gjøremål - samtidig som man innerst inne ikke helt skjønner seg på akkurat de meningene og valgene.

Enig med Inagh. Jeg syns det er en god egenskap å være tolerant OG å kunne formulere seg diplomatisk.

Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 14:34   #25
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skjønte distinksjonen din. Jeg synes bare "intolerant" er et sterkt ord å bruke om denne typen ting. Men det er naturligvis ikke noe klart skille mellom sterk forstokkethet og intoleranse.

Jeg er enig med deg i at det å diskutere tolaranse på begreper som "sydentur" ikke er særlig dekkende. Men jeg synes selve problemet ligger i måten folk tenker på heller enn alvorlighetsgraden i det man ikke tolererer. Hovedutfordringen er å skille mellom hva man selv opplever og hva som faktisk skjer. Og det er kanskje lettere å differensiere på helt banale emner?

Gammel 20-11-07, 15:00   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hovedutfordringen er å skille mellom hva man selv opplever og hva som faktisk skjer. Og det er kanskje lettere å differensiere på helt banale emner?

På den annen side kan det bli litt meningsløst å skille på helt banale emner. Det er ikke så stor forskjell mellom utsagnene "idrett er kjedelig" og "jeg synes idrett er kjedelig", fordi "kjedelig" er både så subjektivt og så banalt at "ingen" vil oppfatte det som annet enn en meningsytring selv om det grammatisk sett er formulert som en objektiv påstand.

Å "tolerere" betyr jo å "tåle" og henger for meg sammen med å "akseptere" og å "tillate". I både å tåle og å akseptere ligger det at det man snakker om er noe man selv oppfatter som negativt - jeg ville aldri si at jeg "tåler" at noen er enige med meg eller at jeg "aksepterer" at noen har brunt hår. Det er ikke tolerant å like alle, det er derimot tolerant å tåle folk man ikke liker, og å akseptere at folk gjør ting man ikke liker. Men jeg synes ikke det kan være noe krav at man må late som om man liker folk for å kunne sies å være tolerant, det må holde at man behandler dem med alminnelig respekt, at man innrømmer dem deres rett til å være ulikelige og ikke prøver å plage, diskriminere eller hindre dem.

Gammel 20-11-07, 15:05   #27
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og du vil forsvare deres rett til å være ulikelige med ditt liv? (Hilsen stressa Tulle-Toff)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 15:09   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og du vil forsvare deres rett til å være ulikelige med ditt liv? (Hilsen stressa Tulle-Toff)

Neppe. Jeg synes jo heller ikke det skal være noe absolutt krav at man skal være tolerant, jfr. innlegg #10 (og jfr. også et Vimes-sitat jeg sikkert kommer til å dra frem igjen når som helst nå).

Gammel 20-11-07, 15:11   #29
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, kom med Vimes-sitatet med en gang, nå da!

Gammel 20-11-07, 15:14   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Å, kom med Vimes-sitatet med en gang, nå da!

Så gjerne:

Opprinnelig lagt inn av Terry Pratchett: The Fifth Elephant

[Vimes] was aware that a wise man should always respect the folkways of others, to use Carrot's happy phrase, but Vimes often had difficulty with this idea. For one thing, there were people in the world whose folkways consisted of gutting other people like clams and this was not a procedure that commanded, in Vimes, any kind of respect at all.

Gammel 20-11-07, 15:18   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Det sitatet, ja!

Gammel 20-11-07, 17:01   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på nett med Vimes. Og selvfølgelig svarer jeg et rungende "ja" på spørsmålet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 17:02   #33
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

hmmmm...jeg tror kanskje ikke er tolerant ordet jeg ville valgt i forhold til de eksemplene du kommer med. Jeg vil kanskje heller kalle det for å være litt direkte og at man har litt mangelfullt utviklet sosial intelligens (som med letthet kan trenes), kanskje mangel på ydmykhet og empati også, dersom man strekker det man mener for langt og begynner å bli personlig.

Jeg kan ikke annet enn å fnise litt av det her.

(og så må jeg moderere meg litt. Det kan jo jaggu hende at det ikke var meg hun tenkte på. )

Sist redigert av Maverick : 20-11-07 kl 17:13. Årsak: Etterpåklokskap i system. Eller noe.
Gammel 20-11-07, 17:12   #34
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er klart man kan. "Merkelapper" og "fordommer" er ikke negative i seg selv, det er hurtigklassifiseringer som er nødvendige for å tenke og navigere og mene - om man er tolerant eller ikke, synes jeg ikke kan avgjøres av hva man velger å kalle bestemte typer oppførsel, men hvordan man forholder seg til andre mennesker, og om man respekterer deres rett til å foreta egne valg (som er noe helt annet enn å respektere valgene deres).

Man kan naturligvis bruke slike "merkelapper" på en veldig intolerant måte, og dersom man slår seg til ro med kjapt plasserte, fordomsbestemte merkelapper i stedet for å tenke og vurdere selv, er man både trangsynt og forstokket. Men jeg mener ikke det er noen åpenbar motsetning mellom å ha sterke og uttalte meninger om andre folks livsstil og oppførsel, og det å være tolerant. (Heller ikke mellom det å være sleivkjeftet og frekk, og det å være tolerant, for den del.)

Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 19:55   #35
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kan man det. Selv om jeg kaller noen for harry, betyr ikke at jeg ikke tolererer at de er harry. Det er et fritt land.

Gammel 20-11-07, 21:24   #36
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Selvsagt kan man det. Selv om jeg kaller noen for harry, betyr ikke at jeg ikke tolererer at de er harry. Det er et fritt land.

Men tror du de da opplever deg som tolerant?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 21:37   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det kommer vel alt an på om de tolererer at andre mener andre ting enn de selv.

Gammel 20-11-07, 21:41   #38
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Sikkert ikke. Men hva folk sier når de blir sure kan ofte ikke brukes som et godt mål på hva ord egentlig betyr. (Jeg har for eksempler sett mange tilfeller av nettdiskusjoner der folk som blir motsagt eller kjeftet på påstår at ytringsfriheten deres dermed blir angrepet eller innskrenket. Det betyr hverken at det er sant, eller at disse folkene har forstått hva ytringsfrihet er.)

Gammel 20-11-07, 21:43   #39
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De vet jo ikke at jeg karakteriserer dem som harry.

Gammel 21-11-07, 08:41   #40
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

De vet jo ikke at jeg karakteriserer dem som harry.

Men nå snakker vi ikke om dersom du bare tenker at de ar harry men at du gir dem merkelapper/karakteristikker som tyder på at du feks synes de er harry.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:41.