Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Steinerskolens pepperkakedeig - oppskrift noen?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-07, 12:42   #1
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Steinerskolens pepperkakedeig - oppskrift noen?

Den kunne jeg tenkt meg .

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 11:07   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Steinerskolens pepperkakedeig - oppskrift noen?

Jeg har ikke den, men kan se om jeg kan skaffe den.
Enn så lenge kan jeg anbefale denne:

Oldemor Hildurs pepperkaker (Kan halveres, det er fremdeles rikelig!)
(250) 500 g lys sirup
(250) 500 g sukker
(2,5) 5 dl fløte
(75) 150 g smør
(1,5) 3 ts kanel
(1,5) 3 ts kardemomme
(1,5) 3 ts ingefær
(1,5) 3 ts nellik
(1/2) 1 ts pepper
(1/2)1 ts natron
(825) 1650 g hvetemel.

Sirup, sukker og fløte kokes opp i en kjele og avkjøles i en diger bolle.Smøret smeltes og has i blandingenRør deretter inn alt det tørre.

La deigen stå kjølig over natten.

Pepperkakene kan kjevles ganske tynne, og stekes på 150-175 C (se an ovnen din) i 10-15 minutter.

Deigen kan fryses.

Og, ja, dette er en oppskrift egentlig uten pepper, fordi det egentlig er en sirupsnipp-oppskrift. Men bare ha i en teskje pepper. Det gjør jeg. Hvis du skal bruke den til sirupsnipper skal den kjevles løvtynt, skjæres i ruter, på midten av ruteren festes en skåldet mandel og stekes i 10 minutter

Sist redigert av Harriet Vane : 22-12-08 kl 07:37.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 11:59   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Steinerskolens pepperkaker

1/2 liter sukker
1 1/2 dl vann
3/4 dl mørk sirup
1 ss malt kanel
1 ss malt ingefær
1/2 ss malt nellik
250 gram smør
1/2 ss natron
1 1/2 liter hvetemel

Bland sukker, vann, sirup og krydder i en gryte som varmes opp. Ikke kok.

Ta gryten av varmen og ha i smør.

Avkjøl blandingen og ha i natron som oppløses i en ss varmt vann.

Bland i mel, la deigen stå kaldt 1 døgn.

Stekes ved 180grader Celcius i ca. 5-10 minutter.

Oppskriften er fra vår lokale Steinerskole Mandarin.

Sist redigert av Señora : 07-12-11 kl 21:35. Årsak: Smør
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-07, 12:09   #4
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Da la jeg inn oppskriften i innlegget over her.

Gammel 25-11-07, 12:18   #5
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

HURRA!! TUSEN TAKK BEGGE TO!

Mulig jeg forsøker meg på begge.

Gammel 27-11-08, 14:37   #6
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Drar denne frem igjen. Skal brukes i kveld.

Gammel 27-11-08, 14:43   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den må jeg prøve, men aldri i livet om jeg bruker margarin. Ekte smør må det være. Må prøve Mims også.
På detsøteliv har de en oppskrift på sjokolade-pepperkaker (kakao i deigen). Høres litt "over the top" ut, men jeg har litt lyst å prøve.

Gammel 27-11-08, 15:07   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Margarin i julebakst?

Anbefaler igjen Hildurs fantastiske pepperkaker!

Gammel 27-11-08, 15:19   #9
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Oldemor Hildurs pepperkaker
500 g lys sirup
500 g sukker
5 dl fløte
150 g smør
3 ts kanel
3 ts kardemomme
3 ts ingefær
3 ts nellik
1 ts natron
1650 g hevetemel.

Sirup, sukker og fløte kokes opp i en kjele og avkjøles i en diger bolle.Smøret smeltes og has i blandingen.Rør deretter inn alt det tørre.

Pepperkakene kan kjevles ganske tynne, og stekes på 150-175 C (se an ovnen din) i 10-15 minutter.

Deigen kan fryses.

Og, ja, dette er en oppskrift egentlig uten pepper, fordi det egentlig er en sirupsnipp-oppskrift. Men bare ha i en teskje pepper. Det gjør jeg. Hvis du skal bruke den til sirupsnipper skal den kjevles løvtynt, skjæres i ruter, på midten av ruteren festes en skåldet mandel og stekes i 10 minutter

Det blir denne. Ble litt fasinert av fløte.

Gammel 27-11-08, 15:39   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min gamle pepperkakeoppskrift er omtrent akkurat lik som Hildurs, og de er veldig gode. Tror nesten den eneste forskjellen er at det er pepper i mine.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 12:11   #11
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tenkte å kjøpe pepperkakedeig egentlig..men kanskje jeg skal prøve en av disse oppskriftene

Gammel 30-11-08, 12:54   #12
Señora

Señora sin avatar

Standard

Margarin i julebakst?

Anbefaler igjen Hildurs fantastiske pepperkaker!

Jeg har brukt smør, ikke margarin. Det funker bra det også.

Gammel 30-11-08, 14:01   #13
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hildurs er kjempegode. Men hvor lenge holder deigen seg i kjøleskap?

Gammel 30-11-08, 15:24   #14
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Oldemor Hildurs pepperkaker
500 g lys sirup
500 g sukker
5 dl fløte
150 g smør
3 ts kanel
3 ts kardemomme
3 ts ingefær
3 ts nellik
1 ts natron
1650 g hevetemel.

Sirup, sukker og fløte kokes opp i en kjele og avkjøles i en diger bolle.Smøret smeltes og has i blandingen.Rør deretter inn alt det tørre.

Deigen kan fryses.

Dette må vel bli veeeldig mange pepperkaker?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 17:46   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Hildurs er kjempegode. Men hvor lenge holder deigen seg i kjøleskap?

Lenge. Hvis du lager nå, så tror jeg at det fint holder i 2-3 uker. Den kan fryses også. Frys i flate kaker, så den tiner fortere.

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Dette må vel bli veeeldig mange pepperkaker?

Ja, det blir et pepperkakehus og en haug med pepperkaker. Eller et digert pepperkakehus. Du kan jo fint halvere den.

Gammel 30-11-08, 18:12   #16
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Jeg kan bekrefte at det blir en hel haug.
Vi har halve deigen i frysen nå. (Selvsagt ikke pakket flatt). Planen er å spise underveis og evt. bake nye, eller lage pepperkakehus av den.

Gammel 30-11-08, 18:45   #17
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Min gamle pepperkakeoppskrift er omtrent akkurat lik som Hildurs, og de er veldig gode. Tror nesten den eneste forskjellen er at det er pepper i mine.

Min er også veldig lik, det er pepper i den da og bakepulver i stedet for natron. Den kombinasjonen av fløte, smør og sirup gjør at de smelter på tungen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 16:39   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som har smakt begge? Hvilken er best?

Gammel 04-12-08, 19:03   #19
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Jeg har smakt begge. Begge er gode. Den fra Steinerskolen er mørkere og ser mer ut som pepperkaker . Den andre er litt lys. Har kanskje med om man bruker mørk eller lys sirup?

Gammel 04-12-08, 19:05   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvilken er best? En av de må jo smake hakket bedre, være letter å lage og alt sånt der?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:15.