Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Boikott Israel

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-07, 09:48   #21
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Boikott Israel

Nei, kunne ikke falle meg inn. Da er det mange som man først bør boikotte.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 10:03   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nei det ville ikke falt meg inn å boikotte Israel. Konflikten Israel/Palestina er såpass sammensatt at jeg syns man skal være forsiktig med å boikotte den ene siden uten at man vet ganske mye om hva det er som skjer der nede.

Det er derfor jeg ikke boikotter ja. Jeg vet for lite om dette, og synes det er tungvint å sette seg inn i.

Gammel 26-11-07, 10:08   #23
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Kortfortalt i 1948 bestemte FN seg at Palestin skulle deles i to stater. Israel og Palestiner. Men etterhvert har bare Israel skviset Palestiner ut av landet sitt og nå ser man kun Israel på kart ikke palestine. Israel mener at Israel skal være kun for Jøder og vil ikke ha noen arabere eller Palestiner i "landet sitt" som i første omgang faktisk var Palestinenene sitt.

Med andre ord. Naboen din flytter inn i soverommet ditt. Etterhvert flytter inn i stuen din. Kaster deg ut av huset. Sette opp mur i hagen og mener at du skal holde deg bak den muren og forbli der for nå eieren hun huset ditt og får støtte i fra mange andre land til å kjøpe dyre våpen og slik for å bombe deg mest mulig. Og du har kun stein kaste tilbake.

Sånn altså veldig veldig veldig kortfortalt.

Gammel 26-11-07, 10:12   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for forklaringen, Azi.

Men jeg er fremdeles usikker, for jeg har hørt så mange versjoner. Jeg er usikker på om dette faktisk bare går EN vei. Men jeg skal prøve å sette meg litt mer inn i det.

Gammel 26-11-07, 10:16   #25
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Noen linker!

http://www.palestina.no/

http://www.palestinefacts.org/

http://www.palestine-net.com/

Gammel 26-11-07, 10:18   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Takk.

Gammel 26-11-07, 10:21   #27
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Håper du får sett litt på dem- Det gikk kaldt over ryggen min for noen år siden, da jeg oppdaget hva det egentlig sto på verdenskarte før. Altså Palestin. Og nå står det Israel som om det har aldri stått noe annet.

Gammel 26-11-07, 10:31   #28
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er derfor jeg ikke boikotter ja. Jeg vet for lite om dette, og synes det er tungvint å sette seg inn i.

Konflikten har interessert meg i mange år. Jeg mener selv jeg har veldig god oversikt, men jeg får meg allikevel ikke til å boikotte israelske varer selv om deres fremferd mot palestinerne til tider er forkastelig. For det første rammer ikke en boikott av israelske varer det militæret og regjeringen (i hvert fall i svært liten grad). For det andre begås det også så mange avskylige handlinger fra palestinernes side at jeg ikke godtar den ensidige offermerkelappen noen ønsker å sette på palestinerne.

Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 11:03   #29
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Kortfortalt i 1948 bestemte FN seg at Palestin skulle deles i to stater. Israel og Palestiner. Men etterhvert har bare Israel skviset Palestiner ut av landet sitt og nå ser man kun Israel på kart ikke palestine. Israel mener at Israel skal være kun for Jøder og vil ikke ha noen arabere eller Palestiner i "landet sitt" som i første omgang faktisk var Palestinenene sitt.

Med andre ord. Naboen din flytter inn i soverommet ditt. Etterhvert flytter inn i stuen din. Kaster deg ut av huset. Sette opp mur i hagen og mener at du skal holde deg bak den muren og forbli der for nå eieren hun huset ditt og får støtte i fra mange andre land til å kjøpe dyre våpen og slik for å bombe deg mest mulig. Og du har kun stein kaste tilbake.

Dette er en overforenkling som kun viser den ene siden av saken. Det er voldsomt mye Israle-hat generelt i Midt-Østen og mange av nabolandene til Israel har nøret opp under dette hatet gjennom sin (dårlige) behandling av Palestinske flyktninger. At Palestinere dessuten velger å gå til det skrittet at de benytter selvmordsbombere som reaksjon på sin frustrasjon er ikke noe som jeg syns taler i deres favør. En selvmordsbombe er ingen stein.

Jeg ser selvfølgelig det problematiske i de millitære overgrepene som skjer fra Israelsk side. Men man skal huske på at dette er et land som flere ganger har opplevd å bli angrepet, uten forvarsel, av sine naboer. Det finnes utrolig mange land her i verden som bryter menneskerettigheter på den ene eller den andre måten. Og jeg håper at de som boikotter Israel blant annet også boikotter Tyrkia (som undertrykker kurderne) og boikotter Kina (som okkuperer Tibet).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 11:03   #30
Nebbia
Passiv

Standard

Dette er mildt sagt en grov overforenkling av historien. FN vedtok ikke opprettelsen av to stater, men deling av Palestina i en jødisk del, og en arabisk del. Det var kun Israel som opprettet en egen stat. De palestinske områdene har vært annektert av både Israel og Jordan/Egypt/Syria etter en rekke kriger hvor Israel ikke skal beskyldes for å være den mest agressive parten.

Israel kan med rette kritiseres for veldig mye, særlig den humanitære behandlingen av palestinere, kollektiv avstraffelse etc. Dette er ikke en rettstat verdig. Men palestinske myndigheter gjør så godt som ingenting for å hanskes med palestinske terrorister som opererer nærmest fritt i de selvstyrte områdene, og dette har i de senere år vært en betingelse for at Israel skal gå i dialog om en tilbaketrekning. I tillegg må man huske på at begge parter nærer et så intenst hat til hverandre, at enhver hendelse blåses ut av sine proporsjoner og ødelegger det lille som må finnes av forhandlingsgrunnlag. Selv de moderate kreftene i denne konflikten må betegnes som ekstremister, og de finnes det nok av på begge sider.

Sist redigert av Nebbia : 26-11-07 kl 11:37.
  Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 11:05   #31
Nebbia
Passiv

Standard

Dette er en overforenkling som kun viser den ene siden av saken. Det er voldsomt mye Israle-hat generelt i Midt-Østen og mange av nabolandene til Israel har nøret opp under dette hatet gjennom sin (dårlige) behandling av Palestinske flyktninger. At Palestinere dessuten velger å gå til det skrittet at de benytter selvmordsbombere som reaksjon på sin frustrasjon er ikke noe som jeg syns taler i deres favør. En selvmordsbombe er ingen stein.

Jeg ser selvfølgelig det problematiske i de millitære overgrepene som skjer fra Israelsk side. Men man skal huske på at dette er et land som flere ganger har opplevd å bli angrepet, uten forvarsel, av sine naboer. Det finnes utrolig mange land her i verden som bryter menneskerettigheter på den ene eller den andre måten. Og jeg håper at de som boikotter Israel blant annet også boikotter Tyrkia (som undertrykker kurderne) og boikotter Kina (som okkuperer Tibet).

Du var et par sekunder før meg.

Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 11:33   #32
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Dette er mildt sagt en grov overforenkling av historien. FN vedtok ikke opprettelsen av to stater, men deling av Palestina i en jødisk del, og en israelsk del. Det var kun Israel som opprettet en egen stat. De palestinske områdene har vært annektert av både Israel og Jordan/Egypt/Syria etter en rekke kriger hvor Israel ikke skal beskyldes for å være den mest agressive parten.

Israel kan med rette kritiseres for veldig mye, særlig den humanitære behandlingen av palestinere, kollektiv avstraffelse etc. Dette er ikke en rettstat verdig. Men palestinske myndigheter gjør så godt som ingenting for å hanskes med palestinske terrorister som opererer nærmest fritt i de selvstyrte områdene, og dette har i de senere år vært en betingelse for at Israel skal gå i dialog om en tilbaketrekning. I tillegg må man huske på at begge parter nærer et så intenst hat til hverandre, at enhver hendelse blåses ut av sine proporsjoner og ødelegger det lille som må finnes av forhandlingsgrunnlag. Selv de moderate kreftene i denne konflikten må betegnes som ekstremister, og de finnes det nok av på begge sider.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 11:42   #33
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Nei det ville ikke falt meg inn å boikotte Israel. Konflikten Israel/Palestina er såpass sammensatt at jeg syns man skal være forsiktig med å boikotte den ene siden uten at man vet ganske mye om hva det er som skjer der nede.

Signerer den!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 11:49   #34
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Du glemte vel å nevne at palestinerne i tillegg til å ikke ville ha naboen på soverommet sitt, heller ikke vil ha de som naboer. Forskjellen er vel først og fremst at Israel har vært den sterke part.

Er det noen som tror at Palestina ville behandlet Israel annerledes om de var den sterke part?

Er ikke både folket i Palestina og folket i Israel ofre her? Hvor foreslår forresten du at jødene får ha landet sitt ettersom det området som i dag er Israel "var Palestinerne sitt"?

Gammel 26-11-07, 11:49   #35
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Nei absolutt ikke.

Syns det blir teit å legge frem kun en side av en sak. Det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til Azi.

Gammel 26-11-07, 12:19   #36
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Syns det blir teit å legge frem kun en side av en sak. Det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til Azi.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er teit å legge fram kun en side av en sak dersom det er den siden man kjenner til, eller har valgt å sympatisere med. Det er jo noe som gjøres nesten konsekvent ellers i livet, man framlegger sin side av saken. Man kan selvsagt diskutere om hvorvidt det er lurt å sette seg inn i hele saken, og all dens kompleksitet før man tar en avgjørelse på hva man synes.

Jeg føler at jeg har for liten kunnskap på området, men har en ganske klar formening om at min sympati i størst grad ligger hos palestinerne. Jeg har ikke aktivt gått inn for boikott ved å sette meg inn i hva slags produkter som innføres fra Israel, men boikotter nok litt ubevisst allikevel. Det er ikke Jaffa-appelsiner jeg først griper fatt i når jeg er i butikken nei.

Gammel 26-11-07, 12:21   #37
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forresten vært i Israel, for en del år tilbake. Det var en interessant, rar og litt skremmende opplevelse.

Gammel 26-11-07, 12:23   #38
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Jeg kunne egentlig ønsket meg at alle dere som gir all sympati til palestinerne kunne fortelle hva dere tenker om hvordan konflikten kan løses på en måte som begge land kan leve med (da på en slik måte som også resulterer i at palestinerne er så fornøyde at selvmords-/terrorbombing tar slutt), en løsning som gir både det jødiske folk og palestinerne et trygt sted å bo?

Sist redigert av Nooria : 26-11-07 kl 13:02.
Gammel 26-11-07, 12:47   #39
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Nei. Vi har hatt det oppe til vurdering - og bestemt oss for å ikke boikotte.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 13:24   #40
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Enig her.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.