Sv: Tell me why ... i disse juleforberedelses-tider
Opprinnelig lagt inn av zol, her.
Dette blir en avsporing - men jeg liker i utgangspunktet tanken bak hovedinnlegget og jeg vil ikke ødelegge det. Empati og tanken på andre bør også stå sterkt i jula og førjulstiden. Jeg er ingen fan av å ha dårlig samvittighet fordi vi har det bra - men sanger som får meg til å tenke over hvor heldige vi er - noe som i mitt hode fører til mer konstruktive ting. Ja, den er også en sviske - men den er i allefall ikke så sviskete som .
Det får være så mye sviskete, amerikansk eller kommersielt det bare vil for meg. Sangene får meg til å fokusere på andre og viktige ting som vi lett glemmer når langkosten svinges, kortet dras og dras og dras for å overgå hverandre i antall og dyre julegaver. Det er langt mindre sviskete enn at vi bekymrer oss for hvem som har produsert det beste pinnekjøttet i år....
Selvsagt skal vi ikke ha dårlig samvittighet, men man kan stoppe opp og tenke litt - og da spiller det ingen rolle om det er barn som synger, eller om det i sin tid var Band Aid som stilte opp gratis for å dra inn kroner til barn som trengte det.
|