|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Synes du veldedighet er et OK "biprodukt"?Jeg må innrømme at jeg liker det dårlig. Jeg blir faktisk bittelittegranne småkvalm av annonser som sier: "Ja, kjøper du dette produktet til 999,- så gir vi 10,- til Redd Barna!". Hadde dette vært en større del av produktprisen - og på andre ting enn forbruksvarer hadde dette blitt mer spiselig for meg. Men slik det er i dag så opplever jeg det som et rent lokkemiddel for å øke forbruket. Og økt forbruk, er vel en av hovedsynderene når det gjelder klimaproblematikk, utnytting av u-land etc?
![]() |
#2 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Synes du veledighet er et OK "biprodukt"?Jeg synes vel kanskje det er ok, om det gjelder proddukter som er til vanlig bruk i heimen.
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Synes du veledighet er et OK "biprodukt"?
Jeg har mest sett det på småting som: kosebamser, t-sjorter etc
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synes du veledighet er et OK "biprodukt"?Jeg har ingen problemer med at IKEA gir en krone eller hva det er per kosedyr, men det påvirker på ingen måte meg til å handle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Synes du veledighet er et OK "biprodukt"?Emeste jeg på sittende fot kommer på er at jeg har sett det på bleier tror jeg det var. Et lite beløp gitt til Krybbedødforskning.
![]() |
#6 |
Vaklende
|
![]() Sv: Synes du veledighet er et OK "biprodukt"?Jeg tenker som deg, him. Det gir en bismak og det virker bakvendt når de produktene jeg har set dette på har vært typisk "overflødige" produkter. (Muligens med unntak av bamsene.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
intro
|
I disse dager samarbeider Pampers med Unicef. For hver bleiepakke gir du én stivkrampevaksine.
![]() |
![]() |
#8 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synes du veledighet er et OK "biprodukt"?Jeg har ikke tenkt over det. Jeg kjøper ikke ting jeg ikke trenger fordi de er billige eller gir penger til noen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
superbruker
|
![]() Sv: Synes du veledighet er et OK "biprodukt"?At de gir penger til et veldedig formål er ikke avgjørende for om jeg kjøper produktet eller ikke. Hvis jeg må velge mellom 2 likestilte produkter og en gir til veldedighet så er ikke det med å avgjør hva jeg velger.
![]() |
#10 |
er grønn og fin.
|
Slike tiltak synes jeg er kjempefint. Bleier trenger man jo uansett.
![]() |
#11 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synes du veldedighet er et OK "biprodukt"?Jeg synes det her er litt vanskelig. Oppdaget at Pampers gir penger til en vaksine pr. økonomipakke med bleier. Jeg reagerte først med "ikke mer?!". iom at disse vaksinene koster ei krone eller noe sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Leser
|
Det er akkurat der det stikker for meg også. Jeg har ikke noe imot at veledige organisasjoner har salg som et biprodukt. Eksempelvis synes jeg produkter fra Unicef og Redningsselskapet er helt greit. Redningsselskapet har jeg støttet i uante mengder etter at Elias kom på banen, den figuren må være rene gullgruven for dem! Men jeg reagerer på produkter hvor "veledigheten" bare er en del av salgskonseptet. Men så er det som du sier i sitatet ovenfor, kan man tenke slik om penger som faktisk kommer folk til gode? Får meg til å tenke litt på "Fuck for forrest", de fikk jo problemer med å få gitt vekk pengene til miljøorganisasjoner etter Roskilde-stuntet.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Synes du veldedighet er et OK "biprodukt"?Jeg tenker at det er en helt ærlig sak at et firma (la oss bruke eks. Pamper) bruker det i sin markedsføring og dermed er med på å spre oppmerksomhet rundt det. |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Synes du veldedighet er et OK "biprodukt"?
|
![]() |
![]() |
|
|