Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om holdninger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-07, 08:46   #27
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om holdninger

Opprinnelig lagt inn av Line*

Man blir ikke lenger behandlet som et psykiatrisk tilfelle/hypokonder.

Men at det er sammenheng mellom psykosomatiske lidelser og tidligere "opplevelser", håndtering av dem, er ikke til å komme forbi.'Greia er at jeg kan kjenne meg igjen i mye av det Mim beskriver, men mest i det legen min beskriver.

Fibromyalgi er uhelbredelig, ikke medisinerbart, uansett hvordan man har fått det. Og det gjør noe med psyken å være syk, og omvendt.

Jeg tror du og Kirsebær misforstår det jeg forsøkte å forklare. Det er ikke noe galt med den som har fibromyalgi, det er noe galt med hva den som har fibromyalgi har opplevd. Man er IKKE hypokonder, det er nettopp det som er poenget, dette er kroppens måte å reagere på uhåndtert stress på.

Stress ("vanlig stress" og feks stress som skapes av å oppleve seg krenket eller stress som kommer av å oppleve noe forferdelig) over tid er skadelig for kroppen, fordi kroppen er bygget for at når man opplever frykt/stress så skal den løpe. Store mengder av stresshormonet kortisol frigjøres og dersom man ikke får løpt det av seg (faktisk!) så lagres det i kroppen og skader ledd, gir store mengder fysiske smerter og kan ikke kureres.

Man er ikke gal når man har fibromyalgi. Ikke det minste. Men det er altså en klar sammenheng mellom disse stressfaktorene og sykdommen. Men det er altså slik at man kan ha fortrengt opplevelser eller at man er blitt sosialisert til å ta i mot det som gir stress eller ikke har tid til å få pustet ut når man er stresset og sliten. Det finnes mange grader av opplevelser som gir fibromyalgi og noen får det av "vanlig stress". På den annen side: feks av kvinnelige overgrepsofre jeg har jobbet med (noen hundre) hadde samtlige (!) som var over 40 fibromyalgi. SAMTLIGE!

I hverdagen er det kjempeviktig å puste med magen (ta yogapust flere ganger om dagen, gå på yoga og/eller pilates, løpe eller på annen måte få ut stresshormonene etter en kjip dag, få ut grumset osv.

Håper jeg var tydeligere nå, jeg insinuerte nemlig IKKE at Line* var gal.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.