Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det "lov" å pynte treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-07, 14:58   #21
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når er det "lov" å pynte treet?

Tidligst midt i desember med juletre.. Det ser fort glorete ut, og en blir så lei jula allerede da. Hvertfall _jeg_. Jeg synes treet kan kastes ut allerede i romjula. Men beholder det nådigst til over nyttårsaften.
Noen sier 13. dag jul skal treet bort, andre sier 13. januar. Alt i januar er egentlig for seint for min del..

Men jeg blir fort lei jula..

Gammel 05-12-07, 14:59   #22
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hva andre mener driter jeg i, selvsagt. De som pynter treet lille julaften har det som regel stående til januar, det har ikke vi.

Enig, men vi pynter det lillejulaften og vårt står _ikke_ til januar.

Jeg gjemmer meg bak argumentet med allergi, men jeg dritt lei julepynt allerede i romjula.

Gammel 05-12-07, 15:00   #23
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Mener du pynte treet eller "pynte treet" nå?

Men å "pynte treet" høyrest unekteleg mest interessant ut
:ser føre meg glitter, flagg, julelys og... *gulp*..julekuler:

Eg skal skjerpe meg...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 15:00   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Tidligst midt i desember med juletre.. Det ser fort glorete ut, og en blir så lei jula allerede da. Hvertfall _jeg_. Jeg synes treet kan kastes ut allerede i romjula. Men beholder det nådigst til over nyttårsaften.
Noen sier 13. dag jul skal treet bort, andre sier 13. januar. Alt i januar er egentlig for seint for min del..

Men jeg blir fort lei jula..

Nettopp, derfor kan jeg ikke vente til lille julaften for da får jeg jo bare nyte 2-3 dager med juletre før jeg er drittlei, det blir jo bare teit.
Jeg ELSKER førjulstiden med all pynten og kosen, så jeg vil heller nyte treet midt i desember og utover, enn å ha det motvillig oppe lenger enn 2. juledag.

Gammel 05-12-07, 15:01   #25
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg klarer ikkje å slutte å le...

Gammel 05-12-07, 15:01   #26
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er helt latterlig med juletre før desember, i alle fall. Men ellers så synes jeg egentlig det ser rart og ikke helt "passe" ut med juletre før lille julaften; for meg er juletre så veldig knyttet til selve julen og ikke til førjulstiden (og så synes jeg selvsagt det ser rarere ut jo tidligere det er; 5. desember er rarere enn 15., liksom).

Helt enig!

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 15:01   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Men å "pynte treet" høyrest unekteleg mest interessant ut
:ser føre meg glitter, flagg, julelys og... *gulp*..julekuler:

Og alt dette snakket om å ikke ville ha det stående lenger enn til andre juledag, da.

Gammel 05-12-07, 15:02   #28
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi beholder vårt til 13. dag jul.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 15:03   #29
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Og alt dette snakket om å ikke ville ha det stående lenger enn til andre juledag, da.

Ikkje sant? Og allergi er absolutt berre ein ny versjon av vondt i hovudet.

Gammel 05-12-07, 15:06   #30
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt før lillejulaften ser skikkelig teit ut.

For da pynter jeg treet, så det burde alle andre også gjøre. Det handler om tradisjon, ikke sant.

Tidligere hadde vi en nabo som pynta masse - og med masse så mener jeg virkelig rikelig både ute og inne. All pynten ble værende minst til påske, og av og til helt til 17 mai. Så fikk påskepynt eller eventuelt 17 mai-pynt (!) stå til godt over sommeren. Det så veldig rart ut med julenisse og blå-rød-grønn-lysslynge på terassen i april.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 15:10   #31
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vokst opp med juletrehogst bittelille julaften og pynting av treet på kvelden lillejulaften. For meg er det rart at noen ønsker å ha juletre lenge før jul siden juletreet er noe som hører julen til, og ikke førjulen/adventen. Hva andre gjør bryr jeg meg imidlertid fint lite om, og om andre ønsker å være rare så værsågod ...

(Om noen er interessert så pynter vi juletre på ettermiddagen lillejulaften, og lemper det ut 13. dags jul. :tradisjonsbærer TM

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 15:10   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Alt før lillejulaften ser skikkelig teit ut.

For da pynter jeg treet, så det burde alle andre også gjøre. Det handler om tradisjon, ikke sant.

Tradisjoner handler vel egentlig om hva man er vant til hjemmefra, for det står vel ingen steder at juletreet SKAL pyntes lille julaften? Gjør det?

Gammel 05-12-07, 15:11   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg er vokst opp med juletrehogst bittelille julaften og pynting av treet på kvelden lillejulaften. For meg er det rart at noen ønsker å ha juletre lenge før jul siden juletreet er noe som hører julen til, og ikke førjulen/adventen. Hva andre gjør bryr jeg meg imidlertid fint lite om, og om andre ønsker å være rare så værsågod ...

(Om noen er interessert så pynter vi juletre på ettermiddagen lillejulaften, og lemper det ut 13. dags jul. :tradisjonsbærer TM

Du er vant med det, andre er vant med andre tradisjoner, vet du. For meg er det rart at noen velger å vente så lenge som lille julaften men jeg skjønner jo de som har det stående til langt ut i januar. Det har faktisk ikke vi, dermed blir det dumt å bare ha tre i 2-3 stakkarslige dager?

Hele desember er forresten jul for meg. Jeg er ikke kristen så jeg tenker ikke avdent, jeg tenker førjulstid. Og herunder hører all pynten til, også juletreet. Det er førjulstiden som er jul for meg, ikke bare de 2-3 dagene etterpå (etter 2. desember er jeg jo drittlei).

Gammel 05-12-07, 15:13   #34
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tradisjoner handler vel egentlig om hva man er vant til hjemmefra, for det står vel ingen steder at juletreet SKAL pyntes lille julaften? Gjør det?

Du som er så opptatt av jul burde da kunne reglene for juletrepynting.

Gammel 05-12-07, 15:14   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Er det regler? Hvor står de?
Forøvrig er jeg ingen regelrytter, jeg gjør det jeg synes er koselig og det familien min er vant til. Jeg gidder ikke ha julepynt oppe til langt ut i januar motvillig bare fordi "alle andre gjør det", da koser jeg meg heller med den tiden JEG synes er best, nemlig tiden fra 1-26 desember.

Gammel 05-12-07, 15:15   #36
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Er det regler? Hvor står de?

Får du finne ut selv.

Gammel 05-12-07, 15:16   #37
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Du er vant med det, andre er vant med andre tradisjoner, vet du. For meg er det rart at noen velger å vente så lenge som lille julaften men jeg skjønner jo de som har det stående til langt ut i januar. Det har faktisk ikke vi, dermed blir det dumt å bare ha tre i 2-3 stakkarslige dager?

Hele desember er forresten jul for meg. Jeg er ikke kristen så jeg tenker ikke avdent, jeg tenker førjulstid. Og herunder hører all pynten til, også juletreet. Det er førjulstiden som er jul for meg, ikke bare de 2-3 dagene etterpå (etter 2. desember er jeg jo drittlei).

Jepp, og derfor synes jeg det er "rart" at andre gjør det annerledes - uten at det plager meg nevneverdig.

By the way, så er jeg veldig ukristelig!

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 15:16   #38
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi pyntet lille julaften før. Vår nye tradisjon er at treet pyntes bittelille julaften, og at alt er klart til lille julaften kveld. Da spiser vi god middag og drikker rødvin og bare nyter julefreden, vi voksne.

Gammel 05-12-07, 15:17   #39
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Du som er så opptatt av jul burde da kunne reglene for juletrepynting.

Fnis.

Gammel 05-12-07, 15:20   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tidligere hadde vi en nabo som pynta masse - og med masse så mener jeg virkelig rikelig både ute og inne.

Unnskyld. Det er Alfa sin skyld.

Det er førjulstiden som er jul for meg, ikke bare de 2-3 dagene etterpå (etter 2. desember er jeg jo drittlei).

Ja, det skjønner jeg godt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.