Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget marsipan

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-07, 10:47   #21
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjemmelaget marsipan

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hvor får man tak i den Tupperware-saken (uten å gå på partaj?)

En venninne av meg jobber i Tupperware. Send meg en pm så kan jeg sende dere tlf.nr.hennes så er det bare å bestille fra henne.

Gammel 30-11-07, 16:40   #22
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hvor får man tak i den Tupperware-saken (uten å gå på partaj?)

Gjennom meg feks Mange her på forumet som bestiller gjennom meg

Gammel 30-11-07, 16:42   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

En liten dæsj cognac i marsipanen er digg.

Eller en dæsj Cointreau eller annen sitruslikør, og litt finrevet appelsinskall (bare det ytterste laget). Særlig hvis man trekker marsipanen med mørk sjokolade etterpå.

Gammel 06-12-07, 11:41   #24
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Eller en dæsj Cointreau eller annen sitruslikør, og litt finrevet appelsinskall (bare det ytterste laget). Særlig hvis man trekker marsipanen med mørk sjokolade etterpå.

I år får det bli barnevennlig marsipan på mor, poden og magenurket. Vurderer om jeg skal lage en voksenvariant til de som kan innta alkohol sammen med julemat og kaker. Men det kan jo være jeg venter til neste år. Da blir det nok nogo godt i mye...

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 13:48   #25
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Standard

Nå er årets marsipan ferdig. Var veldig spent siden jeg skulle lage en lavkarbovarian, men guuuuud så god den ble... Har nok spist mye mer enn det som er lurt for meg, men tror ikke vekta påvirkes i noen grad av det

Nammis!

Gammel 06-12-07, 21:07   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal også lage den Nille-marsipanen (lavkarbo), Morstine. Nammis.
Brukte du tragant?

Gammel 06-12-07, 21:27   #27
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Brukte du tragant?

Lavkarbomarsipan? Oppskrift?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 21:30   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal du sannelig få. Jeg bare kopierer den fra lavkarbo.no, Nille der inne la den ut:

Hjemmelaget marsipan II (denne er min favoritt)

500 g mandler
350 - 450 g fruktose (eller f.eks. 4-5 dl Splenda)
1 ts tragant (fra apoteket) (kan utelates)
1-2 ss eggehvite (1 ss om du bruker fruktose, 2 ss om du bruker Splenda)

1) Skåld 500 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.

2) Kjør fruktosen/splanda i hurtigmixer til melis

3) Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen/splenda mens maskinen er i gang.

4) Tilsett tragant mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene.

Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Gammel 07-12-07, 08:39   #29
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Standard

Brukte du tragant?

Ja, jeg brukte tragant, og den ble så seig og god Vekta var den samme i dag, tiltross for MYE parsiman i går

Gammel 07-12-07, 10:50   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Mmm parsiman høres godt ut. Er det en slags marsipan med parmesan-smak?
Takk for svar, da skal jeg ut og handle tragant i helgen.

Gammel 08-12-07, 01:03   #31
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Standard

Mmm parsiman høres godt ut. Er det en slags marsipan med parmesan-smak?
Takk for svar, da skal jeg ut og handle tragant i helgen.

Mamma sier konsekvent parsiman serru, bare på morra... Dårlig humor Og jeg er visst preget

Lykke til, her er det tomt, skal nok få laget en gang til før jul, men er støl i armen og brystkassa etter mandelkverning Noen som sa dårlig trent?

Gammel 16-12-09, 01:10   #32
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal prøve meg på hjemmelaget marsipan. Kan jeg bruke den fineste riven til Kitchenaidekstrautstyret mon tro? Rivbladet ser ganske likt ut som den det er bilde av fra Tupperware lenger oppe i tråden.

Jeg så forresten et annet sted at en konditor hevdet at marsipan skal være uten eggehvite. Er det eggehvite i er det kransekakemasse?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 01:28   #33
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Mandlene må skoldes og tørkes godt først, det er viktig. Har man ikke tid til dagesvis med lufttørking, fungerer 50 grader og varmluft over natta veldig bra det også
Deretter kverner man mandlene med håndkvern. Blander mandelmelet med melis, og deretter kjører blandinga gjennom håndkverna en gang til før man tilsetter eggehvite. Jeg bruker alltid 500 g mandler og 500 g melis og en stor eggehvite. Perfekt resultat hver gang

Gammel 16-12-09, 09:34   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Men hvor lenge kan man oppbevare marsipanen (i kjøleskapet) når det er eggehvite i den, egentlig? Fikk litt noia da jeg leste at bakterieveksten kan være enorm.

Gammel 16-12-09, 10:01   #35
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tenkt å prøve å lage marsipan med sukrin i år. Har alltid laget den sånn som i første innlegg i denne tråden, men tror sukrin må funke bra det også. I såfall maler jeg det (sukrin) til melis i den gamle kaffekvernen etter min bestemor, det har fungert supert i de årene jeg har brukt fruktose. Jeg har også alltid brukt mindre sukker/fruktose enn mandler, siden jeg synes marsipanen er like god om ikke bedre når den er litt mindre søt. Men siden sukrin er mindre søtt enn sukker tenker jeg i år som et første forsøk å bruke like mengder (vekt) av mandler og sukrin.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 10:47   #36
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Jeg bruker trangant, det er dyrt i innkjøp, men det har holdbarhet til 2010, og den har stått i ett eller to år...

Dere som lurer på kver, sjekk ut Tupperware sin GENIAL og på tilbud i disse dager... Kverninga går som en lek.
Denne er tatt fra en amerikansk side, den norske er mørk og lys blå...

Hvor mye koster denne? Kunne hatt den jeg også.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 11:00   #37
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at det må være skoldete mandler, malt på kvern. Jeg er også i markedet for en FUNGERENDE mandelkvern, forresten.

Gammel 16-12-09, 12:03   #38
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kvern fra Sweiko eller noe sånn. Den ser ut som min barndoms kvern , blank, rød og med tre"stapper". Kjøpt på nille for 139 kroner. Funker

Jeg skolder mandlene - tørker dem (i ovenen for jeg har dårlig tid), kverner mandlene, har i melis og kverner de en gang til (med melisen) før jeg tilsetter eggehvite. Ca eggehvite fra ett egg pr 250 g mandler tror jeg.

Jeg har spist sånn ca en kilo marsipan i desember. Siste ladning er laget - og enn så lenge uspist.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.