|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
|
![]() Din aller første bok!!Er det noen som husker sin første bok??
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() For et nydelig barndomsminne.
![]() |
#3 |
Borte
|
![]() Jeg husker også veldig godt min første bok. Jeg lærte ikke å lese før jeg begynte på skolen, og da jeg såvidt hadde knekket koden så stavet jeg meg igjennom en DBB-bok som het "Katten Jaums forunderlige reise". Jeg husker ikke helt hva den handlet om, men jeg husker at jeg syns det var vanskelig |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Guardian of the galaxy
|
![]()
Kuttet litt her og der, og redigerte litt, og vips! Det er jo min historie!
![]() |
#5 |
|
![]() Jeg leste dødsannonsene i avisen som fireåring, første ordentlige BOK tror jeg var en av Kaos-bøkene til Anne Cath. Vestly. Det har alltid vært en eller annen bok som jeg har lest på, så jeg er litt usikker på om det var det eller Pippi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Jeg leste også tidlig, og aner ikke hvilken bok som var min første. Huset var fullt av bøker, og jeg tok det jeg fant. Når jeg ikke fant noe hjemme, var det bare å rusle til biblioteket der den koselige naboen vår var bibliotekar. Der kunne jeg sitte i timer og kose meg med bøkene. Bibliotekaren kom en dag hjem til mamma og fortalte hvor forskrekket han var blitt da han oppdaget at jeg faktisk leste de store, tykke bøkene jeg hadde plukket ut av hyllene. Han trodde jeg bare lekeleste, nemlig. Må ha vært rundt fem da, tenker jeg. Gulltopp har jeg gode minner om. Søstra mi fikk Gulltopp i Beverdalen da hun var sju eller åtte, og den tyvlånte jeg så fort jeg kunne. Etterpå ble det Gulltopp på mine ønskelister også, og Bobseybarna og Hardyguttene. Et sted i boden her har jeg nok hele samlingen min stående ennå. Tror ikke Gulltopp er helt i HEs smak, men jeg har noen nieser som sikkert vil like dem etter hvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Textrovert
|
![]() Jaaa. Den første boken jeg kan huske er "Bamse-viser". Det er en blanding av tekst og sanger (nye sanger på kjente melodier) om Bamse som ikke ville spise maten sin fordi koppen hans var rød, og det minnet han om fluesopp. Til slutt ble han så slapp at han ikke orket gjøre noen ting og spurte kloke Ugle hva i all verden han skulle gjøre. Da ordnet Ugle det slik at han fikk en blå kopp, og så ble verden bra igjen.
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Husker ikke helt min første bok. Kunne lese fra jeg var litt over 3 år. Leste vel mest tynne barnebøker tror jeg, og alababaen til storesøstra mi |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Live and let live
|
![]() Jeg husker ikke så mye fra bøker jeg hadde når jeg var liten, men jeg husker to sider fra boken jeg hadde som lesebok i første klasse da jeg lærte å lese. Jeg husker jeg satt hjemme og prøvde å få til å lese selv om vi ikke hadde alle bokstavene på plass enda, og at jeg leste en side der det sto: Ute er det sol (med bilde av en fin sol), og på andre siden (mot hverandre) var det bilde av en is, og teksten: Jeg spiser is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ad astra
|
![]() Jeg leste mye bøker før jeg begynte på skolen, men da i barnesjangeren. Så da jeg begynte i førsteklasse, og læreren annonserte at neste dag, da skulle hun ta oss med på skolebiblioteket, og så skulle vi få låne bøker, ja da gledet jeg meg så mye at jeg sovnet med vondt i magen og våknet med vondt i magen....Og da hun åpnet døren til det klasserommet som var biblioteket....
![]() |
#12 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Jeg leste også før skolen,og den første hele boka jeg leste var vel Emil fra Lønneberget. Husker også veldig godt Gummitarzan, Anne+Jørgen=Sant, Gulltopp og en utslitt Pippi-bok som hadde vært mamma sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Jeg har alltid vært en lesehest , og da je var liten elsket jeg Gulltopp bøkene.Var vel sånn 8-9 år da jeg leste de.
![]() |
#14 |
Fortynnet
|
![]() Veldig koselig barndomsminne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Jeg tror det må ha vært en liten bok med stive permer som het "Øff og Uff". Den handlet om to griser som var på båttur. Den ene ble sjøsyk og var helt grønn i fjeset. fæl bok, egentlig, men jeg elsket den da.
![]() |
#17 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Husker også veldig godt en bok jeg arvet etter mamma som het "Rømlingen". Den var gitt ut i serien "Nasjonalforlagets gutte - og pikebøker 1950". Har den fremdeles i hylla (dvs. én av hyllene).
![]() |
#18 |
Ser lyst på livet
|
![]() DEn første boka jeg måtte lese FERDIG selv var Guro av Anne Cath. Jeg var syk, og mamma leste for meg, men så måtte hun gjøre noe (kanskje gå på do?) men så var det så spennende at jeg leste videre selv, dette oppdaget hun, dermed var det slutt på den kosen den dagen :hehe: |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]()
Hva heter den?? Kjenner det blafrer ett eller annet bakerst i hodet når du beskriver den! Tror kanskje jeg har lest den jeg også......
![]() |
|
|