Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ost som har stått framme hele natten

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-07, 08:22   #1
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Ost som har stått framme hele natten

Må den bare kastes?

En helt nyinnkjøpt Edamer klarte mannen å levne framme i går kveld.

Gammel 08-12-07, 08:39   #2
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ost som har stått framme hele natten

Da mannen hadde latt Norvegiaen stå i kjøkkenskapet natten over, gikk den rett i søpla.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 09:02   #3
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det gjør da ingen ting!? Edamer står faktisk ikke alltid kaldt i butikken heller. Tror det går fint jeg.

Putt den i kjøleskapet og vent noen timer før du tester den.

Gammel 08-12-07, 09:05   #4
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Må den bare kastes?

En helt nyinnkjøpt Edamer klarte mannen å levne framme i går kveld.

Jeg ville satt den i kjøleskapet og prøvd den senere, jeg. Tror ikke edamer tar skade av noen (mange i dette tilfellet kanskje ) timer i romtemperatur, det er jo ikke gunstig selvsagt, men tror det går greit. Har jo forøvrig ofte sett den ute i butikkene langt fra kjøledisken.

Gammel 08-12-07, 09:06   #5
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

De to gangene jeg har kjøpt Edamer denne mnd har den stått kaldt i butikken.
Den er uansett satt inn i kjøleskapet for å bli litt mer delikat slik at jeg kan teste den etterpå.

Gammel 08-12-07, 11:30   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde satt den i kjøleskapet igjen og spist den når den så mer delikat ut. : overfladisk : Jeg hadde faktisk ikke vurdert at det skulle være noe helserisiko i dette. :matnaiv:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 11:33   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror helt sikkert det går bra med Edameren. Edamer er forresten super å lagre selv.

Jeg lagret en gang en hel Edamer i halvannet til to år, tror kanskje det var en vellagret Edamer i utgangspunktet. Da jeg "spratt" den hadde smaken hatt en fin kompleksitetsutvikling og konsistensen var som parmesan omtrent. Bør prøves en gang! Jeg fikk dette tipset av Tine på en stand.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 12:50   #8
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke noe stort problem.

Hva gjorde de med osten før man fikk kjøleskap?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 13:52   #9
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Den hadde vi spist.

Gammel 08-12-07, 14:03   #10
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

:tydeligvis pyse:

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-07, 14:13   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg tror helt sikkert det går bra med Edameren. Edamer er forresten super å lagre selv.

Jeg lagret en gang en hel Edamer i halvannet til to år, tror kanskje det var en vellagret Edamer i utgangspunktet. Da jeg "spratt" den hadde smaken hatt en fin kompleksitetsutvikling og konsistensen var som parmesan omtrent. Bør prøves en gang! Jeg fikk dette tipset av Tine på en stand.

Spennende. I kjøleskap går jeg ut i fra?

Gammel 09-12-07, 11:07   #12
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sett den i kjøleskapet, og når den har stått der en stund, skjær bort det som er blitt hardt. Tipper den er like god som ny under!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 11:46   #13
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Samme her! En vellagret Edamer blir nydelig om den får ligge mørkt og kjølig i et års tid. Jeg snakket faktisk med en mann på stand for Tine på Brynsenteret om dette i går. Han anbefalte lagring, og serverte også marinert Edamer. Kjempegodt! I utgangspunktet synes jeg nemlig Edamer er en ganske kjedelig ost, som smaker mest salt.

Tipper den riktignok ufrivillige kjøkkenbenklagringen gikk bra, malena! Edamer ligger jo ofte i romtemperatur i butikken. (Riktignok før forseglingen er brutt, men én natt går sikkert bra.)

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 12:03   #14
malena

malena sin avatar

Standard

Det gikk helt fint. Mannen hadde edamer på brødskiven i går morges, og han lever fortsatt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:04.