Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Poll: romjul eller mellomjul?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket ord bruker du?
Romjul 134 95,71%
Mellomjul 5 3,57%
Annet ord 1 0,71%
Deltakere: 140. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-07, 12:56   #101
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll: romjul eller mellomjul?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Nei, da skulle det i såfall vært romcola, ikke romjula.

Nja, skeptisk

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 12:58   #102
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å jo, litt lenger nord i landet (men sør for her jeg bor) finnes det steder der bila med tjukk L er helt gjengs.
Sortland, Helgelandskysten, borti der.

Seriøst? Samme lyden som i Ola, altså? Trønderne bruker vel ofte en slags dental l i bila, så vidt jeg kan høre. (I alle fall gjør jeg det når jeg prøver å herme .)

Gammel 11-12-07, 13:00   #103
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Seriøst? Samme lyden som i Ola, altså? Trønderne bruker vel ofte en slags dental l i bila, så vidt jeg kan høre. (I alle fall gjør jeg det når jeg prøver å herme .)

Ja, jeg har bekjente fra de traktene, og de sier faktisk bila som i "Ola".
Og det er til alt overmål entall, som i "Deinn bila".

Gammel 11-12-07, 13:03   #104
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har bekjente fra de traktene, og de sier faktisk bila som i "Ola".
Og det er til alt overmål entall, som i "Deinn bila".

Snålt, gitt! Det er for øvrig entall jeg tenker på i trøndersk også.

Gammel 11-12-07, 13:05   #105
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Mormor, morfar, bestemor (inkonsekvent), kusine, fetter, fjernlys og romjul.

:østlending:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 13:06   #106
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her i Nord Trøndelag sier vi bil`n.. men i Trondheimsområdet sier mange "bila" ja..
"Sje den kule bila da"

Gammel 11-12-07, 13:07   #107
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Mer logisk enn romjul i alle fall. Hmm, hva er etymologien her, mon tro?

Det måtte jeg slå opp. "Romjul" kommer av "romhelg" (som jeg aldri hadde hørt før), og på "romhelg" sier Riksmålsordboken

romhelg (subst.)
Bøyningsformer: en ;
(til gno. adj. rúmheilagr (om dag) «som ikke behøver å helligholdes strengt»; jf. ags. rûm «ubunden av pålegg ell. lign.»)

Og Norsk Ordbok sier at det gammelnorske "rúmheilagr (dagr)" betyr "halv hellig (dag)" - altså bare sånn passe hellig, ikke helt hellig. Kult, det visste jeg ikke.

Gammel 11-12-07, 13:09   #108
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Ser for meg at "mellomjula" kommer av mellom jul og nyttår kanskje?

Gammel 11-12-07, 13:09   #109
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

altså bare sånn passe hellig, ikke helt hellig.

Den likte jeg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 13:10   #110
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Ser for meg at "mellomjula" kommer av mellom jul og nyttår kanskje?

Ja, det er i alle fall sånn jeg har tenkt det. Uten at jeg har satt meg ned og filosofert noe videre over det. For for meg er det jo et helt vanlig ord.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 13:10   #111
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Bruker både "romjul" og "mellajul" (mellomjul)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 13:11   #112
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, det er i alle fall sånn jeg har tenkt det. Uten at jeg har satt meg ned og filosofert noe videre over det. For for meg er det jo et helt vanlig ord.

Jeg har filosofert masse.

Gammel 11-12-07, 13:11   #113
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Er det lov? Å bruke begge?

Gammel 11-12-07, 13:12   #114
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Når jeg ser det skrevet slik, kommer jeg på at min nordlandske farmor vel sier "mellajul". Så da er det kanskje like gjerne henne jeg burde skylde på som svigerfamilien min.

Gammel 11-12-07, 13:52   #115
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Romjul og fjernlys....

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 13:59   #116
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Når jeg ser det skrevet slik, kommer jeg på at min nordlandske farmor vel sier "mellajul". Så da er det kanskje like gjerne henne jeg burde skylde på som svigerfamilien min.

Er fra nordland jeg, så det høres jo logisk ut.

"Ho har bursdag i mellajula" eller "Vi ska på besøk i romjula".

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 14:14   #117
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Du må være nordlending!

Nesten...

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 17:57   #118
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Romjul så klart!

Gammel 11-12-07, 20:04   #119
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Romjul. Mellomjul har jeg aldri hørt før.

Gammel 11-12-07, 20:54   #120
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare 4 trøndere her inne?

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.